Audun0505 Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Har et abit aw9d-max og en WD 120 gb harddisk som har IDE tilkobling. Når jeg booter opp finner den ikke harddisken, men jeg kan høre den spinne... Må jeg installere noen driver etc for å få den til å funke? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Står den som single / master i jumper og er den øverst/ytterst på kontakten? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Du må koble den korrekt på kabelen OG sette jumperen korrekt. Om dette feiler, så er sjansen også der for at disken er død, at den snurrer er ingen garanti for at harddisken funker heller beklageligvis. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Står den som single / master i jumper og er den øverst/ytterst på kontakten? ...what? Fant en ide harddisk, tok en gammal ide-kabel (med 3 kontakter), satte den ene i harddisken og den andre i en av IDE slotene. Den var på høyre side, altså nærmest der harddisk og dvd drev sitter Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) IDE er ikke plug and play. Står ett merke på toppen av disken eller der hvor jumperen sitter som forteller deg hvordan. Du må velge slave eller Master på kanalen, IDE disker er ikke som SATA ser du siden de deler kabel. Eksempel med bilde av en jumper: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1778&page=4 Endret 8. mai 2011 av 007CD Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) IDE er ikke plug and play. Står ett merke på toppen av disken eller der hvor jumperen sitter som forteller deg hvordan. Du må velge slave eller Master på kanalen, IDE disker er ikke som SATA ser du siden de deler kabel. Eksempel med bilde av en jumper: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1778&page=4 Bildet http://www.trademe.co.nz/Computers/Components/Hard-drives/IDE/auction-369370489.htm er samme som harddisken jeg har. Og nå jumperen står på midten, altså "master w/ slave present" hva nå det skulle bety... EDIT: Hvor skal jumpern sitte om dette skal være first priority disken? Og IDE kabelen har 3 kontakter, må jeg bruke de i endene? Endret 8. mai 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Denne tråden minte meg på hvorfor vi gikk over til SATA selv om harddisker ikke klarte å fylle båndbredden på IDE... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Du skal ha kun Master uten slave... Det du forteller er at du kun har en enhet på kabelen. Også må du bruke den første pluggen etter den du har plugget i HKet. IDE er knot og krever mer av brukeren, men personlig ville jeg ha hatt 6x IDE porter enn 6x SATA... Mer disker For sikkerhetsskyld må du ALLTID lese skriften som står på disken angående Slave og Master. Selv om du har 2 120Gb disker fra samme merke så kan de fortsatt være forskjellige da kretskortene varierer. Derfor er ingen slik guide standardisert for alle harddisker med jumper innstillinger. Noen bruker kun 1, andre bruker 2-3 om ikke flere avhengig av hvilke innstillinger det er. Endret 8. mai 2011 av 007CD Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Du skal ha kun Master uten slave... Det du forteller er at du kun har en enhet på kabelen. Også må du bruke den første pluggen etter den du har plugget i HKet. IDE er knot og krever mer av brukeren, men personlig ville jeg ha hatt 6x IDE porter enn 6x SATA... Mer disker For sikkerhetsskyld må du ALLTID lese skriften som står på disken angående Slave og Master. Selv om du har 2 120Gb disker fra samme merke så kan de fortsatt være forskjellige da kretskortene varierer. Derfor er ingen slik guide standardisert for alle harddisker med jumper innstillinger. Noen bruker kun 1, andre bruker 2-3 om ikke flere avhengig av hvilke innstillinger det er. Er et valg som heter "single or master" og da skal ikke jumperen være på. Er det riktig? IDE disker er for alltid bannlyst i mitt hus fra idag av Endret 8. mai 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Joda da stemmer det. Deretter må du velge korrekt på pluggen så skal det funke. Men der har du 50/50 sjanse for å få rett, personlig husker jeg det ikke helt, er lenge siden siste jeg rotet med IDE disker Flott system, men kan være kronglete å lære, men greit når du har gjort det noen ganger. Dog vil du ikke se mange IDE disker idag da dette er en utgående teknologi. Personlig jakter jeg på en non WD IDE harddisk med størrelse rundt 80Gb eller mer til PS2en og ett Linux prosjekt. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Joda da stemmer det. Deretter må du velge korrekt på pluggen så skal det funke. Men der har du 50/50 sjanse for å få rett, personlig husker jeg det ikke helt, er lenge siden siste jeg rotet med IDE disker Flott system, men kan være kronglete å lære, men greit når du har gjort det noen ganger. Dog vil du ikke se mange IDE disker idag da dette er en utgående teknologi. Personlig jakter jeg på en non WD IDE harddisk med størrelse rundt 80Gb eller mer til PS2en og ett Linux prosjekt. Du kan få kjøpe min Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 IDE er ikke plug and play. Står ett merke på toppen av disken eller der hvor jumperen sitter som forteller deg hvordan. Du må velge slave eller Master på kanalen, IDE disker er ikke som SATA ser du siden de deler kabel. Eksempel med bilde av en jumper: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1778&page=4 Tusen takk, forresten - det funka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå