Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl "gjør det selv"


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi med et lite tips på hvordan jeg skal løse et lite problem som har oppstått fordi jeg ikke vil betale for montør. Telefonkabelen i huset er lagt opp ganske dumt, det går selvfølgelig én kabel inn til huset, og inn i en lite koblingsboks, der blir den delt/splittet til et uttak i 1. etasje og et uttak på rommet mitt i 3. etasje. Jeg mener bestemt at uttaket i 1 er det først uttaket, så det er vel der adsl-modemet burde stå, men det kan jeg ikke ha noe av, må jo ha det ved pc´n.

 

Er det en måte å koble om, slik at det blir splittet opp i telefoni til uttaket i 1, og adsl til uttaket i 3, uten å trekke masse kabler igjennom huset?

Eller må jeg koble om slik at uttaket i 3 blir det første, og så viderekoble derifra og ned til uttaket i 1 via splitteren?

 

Dette ble kanskje et komplisert spørsmål, men jeg setter pris på alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å unngå problemer må du koble splitteren på det første uttaket, eller gjerne før uttaket. Koblingsboksen du nevner er et fint sted å sette splitteren. Du må strekke en kabel fra splitteren og til der du skal ha PC-en. Det er ingen vei utenom. Finn noen ( det er mange abeidsledige kabelkoblere for tiden) som eier en tang, og bor i vei. Det er ikke så mye jobb som du tror (om du ikke bor i murhus, da..) En framgangsmåte er å trekke kabelen på utsiden av huset, det er ofte det letteste..

Uansett, det kan være billigst å hande noen kontakter, litt kabel og en tang og gjøre det selv. Så har du lært noe, også.

Hvis du kobler til splitteren i 3. etasje, vil du oppleve at telefon/ internett blir brutt når noen ringer.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan gi med et lite tips på hvordan jeg skal løse et lite problem som har oppstått fordi jeg ikke vil betale for montør. Telefonkabelen i huset er lagt opp ganske dumt, det går selvfølgelig én kabel inn til huset, og inn i en lite koblingsboks, der blir den delt/splittet til et uttak i 1. etasje og et uttak på rommet mitt i 3. etasje. Jeg mener bestemt at uttaket i 1 er det først uttaket, så det er vel der adsl-modemet burde stå, men det kan jeg ikke ha noe av, må jo ha det ved pc´n.

 

Splitteren må stå før første uttaket, det enkleste er og plassere splitteren på inngående kabel i koblingsboksen og koble om din kontakt slik at den kun brukes til ADSL og så plasserer du ADSL-modemet på ditt rom.

Du kan jo sjekke om det er et ubenyttet par i kabelen hvis du ønsker og behold muligheten for telefon på rommet.

Lenke til kommentar

Uansett om du kan bruke trådpar fra ledningen som allerede ligger der, må du ha en tang og RJ-45- kontakter. Hvis ikke må du inn i splitterboksen og lodde. Det vil jeg ikke anbefale, hvis du ikke har erfaring. Husk at du trenger Cat- 5 kabel mellom ADSL- boksen og PC-en, hvis ikke blir det bare tull.

Bruk litt tid og krefter på å få gjort dette skikkelig, så får du mye mer glede av bredbåndet ditt. Ingenting er så slitsomt som som bredbånd som fungerer nå og da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...