Gå til innhold

agresiv valp

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en Bichon Havanais valp på 4 mnd.

Det er en hannhund.

vi har problemer med biting.

Det er vanlig valpebiting.

Men plutselig virker det nesten som han blir en annen hund,

for han knurrer, snerrer og freser.... og biter.

Hardt. Hardere enn når vi lekte.

han nesten "hogger tak"

Vi har sett mange andre valper, og aldri sett noe slikt.

Han knurrer/snerrer og hogger tak, og holder gjerne en stund.

Det er tydelig at han ikke leker.

Han er også innavlet, men det er jo over hodet ikke sikkert at det har noe med dette og gjøre.

(mammaen og pappaen til valpen har samme far)

hva skal vi gjøre?

TUSEN TAKK HVIS DERE KAN HJELPE!

(slenger med et lite bilde av "Ludde", som han heter ^^ er jo en skikkelig go' gutt ellers)

post-212583-0-06951200-1304804229_thumb.jpg

post-212583-0-83748600-1304804304_thumb.jpg

post-212583-0-56246600-1304804369_thumb.jpg

Endret av idatherese
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan jo ta han med til en vetrinær, kan hende det er noen skader eller smerter som irriterer han. Jeg vet også at det finnes noe som heter hundepsykolig som man kan prøve i slike tilfeller. Det er de to mulighetene jeg kommer på i hvertfall.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei

For det første; Slapp av, det ordner seg. Og sannsynligheten for at Ludde egentlig er virkelig aggressiv er forsvinnende liten.

Når skjer dette? Altså, i hvilke situasjoner? Det har litt å si. Det er ikke helt uvanlig at valper i den alderen med mye motor og ingen avknapp girer seg opp (feks gjennom lek, stress eller utrygghet/forvirring) til de rett og slett mister litt kontrollen. En slags "system overload, syntax error", som resulterer i overslagshandlinger og det vi gjerne (men ofte feilaktig) beskriver som aggresjon. Rotrening er stikkordet da, og kan være alfa og omega om en ønsker ro og harmoni kombinert med aktiv valp ;)

Det kan ligge mange og sammensatte årsaker bak denne typen adferd, men det viktigste her tror jeg må være å huske på at du har tross alt en valp. Valper er valper, og man bør ikke få hetta om dem oppfører seg litt snedig i ny og ne.

Veterinær er absolutt å anbefale, eventuelle fysiske plager kan godt være årsaken. Men vær kritisk til veterinærer om de begynner å "psykoanalysere" dyret! De fleste veterinærer idag har skremmende lite kunnskap om etologi og antrozoologi..

Går du med Ludde på noe valpekurs/andre kurs? Man skal huske på at en liten hund som Bichon Havanais trenger akkurat den samme "oppdragelsen" i utgangspunktet som en svær schæfer eller rottweiler - det er lett å glemme!

Forøvrig skulle man styre unna innavl med høye kneløft og hornmusikk til. Men når skaden alt har skjedd så er jeg sikker på at Ludde er en finfin fyr. Lov meg allikevel at dere aldri bruker denne karen til avl, vær så snill.

Og til sist; hvor bor dere, sånn ca? Kan hende jeg kan anbefale noen flinkiser til å hjelpe dere om vi er heldige. Og viktigst av alt, vær veldig kritisk til alle råd du får på forum som dette!

:)

Forresten, var det ikke dere som fikk dere Border Collie? Hvordan går det? Er Ludde i samme hus?

Endret av jonlem
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei ^^

Vi bor rett ved gjøvik.

Ja, vi fikk Border Collie, men vi ble jo såklart lurt av oppdretter som

sa hvor rolige de var, hvor lite de engentlig krevde ovs.

Vi hadde den en stund til vi fant ut at det var helt umulig,

og at hun hadde ikke det noe bra, så sa mamma at det var best å levere henne tilbake

så hun er på en gård.

Så fikk vi en liten hund som tror den er en border collie...

Hehe.

Han er for øyeblikket mye bedre.

Vi var hos hundefrisøren i dag.

De sa han var utrolig dominant.

Vi skal på valpekurs tror det var 21 mai med oslo hundeskole

avdeling oppland.

Mamma tror det er ørene som plaget ham, fordi etter at vi fikk noe greier vi drypper i ørene hans, så har han roet seg veldig.

Men man vet aldri om det kommer tilbake... Uansett så vil jeg gjøre alt jeg kan for at han skal bli bra.

Er jo så fryktelig gla i den lille klumpen xD

Han skal ikke brukes i avl.

Han skal kastreres eller hva de kaller det når han blir gammel nok.

Jeg er ikke for innavl, og det var ganske tilfeldig at vi fikk han her.

Det var en oppdretter som slapp ut hundene sine for å få de "luftet", og så var det to halvsøsken som aldri kom inn.... hehe

Så var han helt nydelig. Og så ble vi forelsket... :*

Han gjør det også veldig bra i agilitybanen(som er to vedkubber og en kost) hvis vi har med skinke XD

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, vi fikk Border Collie, men vi ble jo såklart lurt av oppdretter som

sa hvor rolige de var, hvor lite de engentlig krevde ovs.

Vi hadde den en stund til vi fant ut at det var helt umulig,

og at hun hadde ikke det noe bra, så sa mamma at det var best å levere henne tilbake

så hun er på en gård.

I opptil flere tråder her inne fikk du beskjed om at border collie mest sannsynlig var helt feil for dere. Men det er moren din sitt ansvar naturligvis, ikke ditt.

Hun burde lest en rasebeskrivelse eller to, samtidig som du kunne ha vist henne hva du leste her inne slik at hun kanskje ville forstått at border collie var en veldig dårlig idé.

En oppdretter kan si akkurat hva h*n vil, og da kan man ikke skylde på at man ble lurt. Man må gjøre litt research og ikke stole blindt på hva en selger sier. Da kan man også forhøre seg med flere oppdrettere.

Håper at dere lykkes med hunden dere endte opp med. Men mener at kastrering av hund ikke er like enkelt som å kastrere en katt. Det er bare hva jeg har hørt. Man må ha gode grunner (og da er det mulig at det er det).

Det her er uansett noe en veterinær kan svare på.

Endret av DBM
  • Liker 3
Lenke til kommentar

idatherese, jeg glemte helt bort denne her jeg. Hvordan går det?

Det kan så godt være at vonde ører plager en Pels såpass at han blir litt smårar av det. Allikevel holder jeg ennå en knapp på rotrening. Det er lett at man maser fælt på en sånn liten krabat, og glemmer at de i den alderen også trenger ro. MYE ro. For lite ro og fred kan gjøre Ludde litt stressa, og det kan ende i den typen adferd som du beskrev over her.

Valpekurs er bra! Forhåpentligvis tar også de tak i rotreninga, den er svært viktig for de aller fleste.

Og så skal du huske at han er ennå en liten valp. Han har mye å lære, og du har mye å lære. I denne prosessen opplever du sikkert at du blir litt frustrert, og det kan jeg love det at han også blir. Så små valper er i utgangspunktet aldri "aggressive", bare så det er sagt.

Og, neste gang en hundefrisør forteller deg at bikkja di er utrolig dominant, så kan du be han eller henne ryke og reise, og si de må se mindre på Cesar Millan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...