Gå til innhold

Hvordan ta corporate/seriøse bilder.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker du på et skulder og opp-portrett? Ta en grå og kjedelig bakgrunn, prøv å dander til en passende lyssetting, sett kameraet på ISO 100, f/8, 1/50s, 10s selvutløser, spring foran kamera og se rett inn i det, ikke smil, i hvert fall ikke mye. Prøv deg litt frem med lyssetting og sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig viktig!

Ikke overdriv noe. Som Simen sier, ikke smil så mye, ikke overdriv med lyssetting, ikke prøv å lage en spennende eller kul bakgrunn, ikke prøv å "pose" eller noe. Ikke ha med noe annet enn deg på bildet, om det er skulder-opp, så tar du bare med det.

Også enig med alt det Simen sier.

Etterarbeid:

Jeg ville egentlig bare prøvd å ta bildet sånn at du egentlig slipper etterarbeid, da har du et godt utgangspunkt.

Korriger hvitbalansen så den blir helt perfekt om du skyter RAW, (om den ikke allerede er fin).

Fiks på det som ikke ble helt perfekt. F.eks lyssetting, om en del ble for lyst eller for mørkt korrigerer du det, om du må bruke høy ISO fjerner du ISO så mye du kan uten å miste noe særlig med detaljer. Om du ikke har mulighet for å bruke studiobakgrunn, kan du gjøre bakgrunnen mer diffus. Prøv likevel å ha en helt ren og kjedelig bakgrunn om du kan det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fine steder å finne inspirasjon til slike bilder: Wired, Fast Company etc. Det trenger ikke være kjedelig selv om det er proffesjonelt(!).

Om du bruker inspirasjon derfra, så for all del; ikke bruk sånne bakgrunner med mindre du har en spesiell mening med det.

Eksempel på dårlig bakgrunn:

russell_fast_company_cover.jpg

Veldig rotete på et profesjonelt bilde, synes jeg.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Antar dette er hr. Zean Nielsen, og i denne sammenhengen er det høyst profesjonelt å diskret vise det karakteristiske omrisset på B&Os prestisjehøyttalere i bakgrunnen. Hinte om at dette er hjemme hos han selv, hvor han mer eller mindre tilfeldig har akkurat det prestisjeproduktet han skal fortelle om i jobbmessig sammenheng.

Jeg vil derimot si at dette er et veldig godt eksempel på at et veldig godt alternativ til nøytral bakgrunn er å bruke en bakgrunn som passer faglig med personen du tar bilde av.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Om dette er en person der bakgrunnen har noe å si (les: "om du ikke har en spesiell mening med det) for hvem han er, så er det helt greit. Jeg kjenner ikke til vedkommende selv, og antok derfor at det bare var en dårlig bakgrunn.

Tydligvis ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...