Gå til innhold

Hjelp til lyd på HTPC, ikek 5.1


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et M4A785TD-V EVO. Kun koblet til Tv med HDMI. Via Surround reciver.

 

Bilde fungerer bra. Men lyd får jeg ikke i 5.1. Bare i stereo.

 

Hvis jeg går inn i lyd innstillinger, og egenskaper på HDMI utgangen.

Får jeg heller ikke opp noe annet enn stereo.

 

Jeg ahr prøvd eldre drivere og det nyeste jeg har funnet. Men uansett får jeg ikke noe annet enn stereo.

 

Vet ikke hva mer jeg skal prøve.

 

Håper noen kan hjelpe meg??

 

 

Mvh

 

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja nå skal du høre! Du er delvis fortapt!

 

Jeg personlig bruker SPDIF ut til anlegget mitt (Logitech Z-5500).

Jeg har ingen erfaring med lyd ut på HDMI. Jeg har ikke noe og prøve meg fram på.

 

I VLC:

Tools -> Preferences | Lyd -> Output settes til Win32

Aktiver "Use SPDIF if available".

 

Da sendes DTS og Dolby Digital ut urørt til recieveren.

 

I andre HTPC lignende programmer som feks Boxee og XBMC så er det bare og aktivere Digital utgang der du da også kan velge hva recieveren støtter.

 

 

Når det kommer til "Analog 5.1 (Feks AAC-Format (Idiotisk for meg))" lyd som er lagret i en videofil gjør jeg dette:

Aktiverer "Encoder" på Creative Lydkortet og setter DTS ut.

Dog får man en latency på rundt 500ms på lyden ca (har ikke prøvd meg fram helt enda). VLC settes til -500ms

Lenke til kommentar

Ja nå skal du høre! Du er delvis fortapt!

 

Jeg personlig bruker SPDIF ut til anlegget mitt (Logitech Z-5500).

Jeg har ingen erfaring med lyd ut på HDMI. Jeg har ikke noe og prøve meg fram på.

 

I VLC:

Tools -> Preferences | Lyd -> Output settes til Win32

Aktiver "Use SPDIF if available".

 

Da sendes DTS og Dolby Digital ut urørt til recieveren.

 

I andre HTPC lignende programmer som feks Boxee og XBMC så er det bare og aktivere Digital utgang der du da også kan velge hva recieveren støtter.

 

 

Når det kommer til "Analog 5.1 (Feks AAC-Format (Idiotisk for meg))" lyd som er lagret i en videofil gjør jeg dette:

Aktiverer "Encoder" på Creative Lydkortet og setter DTS ut.

Dog får man en latency på rundt 500ms på lyden ca (har ikke prøvd meg fram helt enda). VLC settes til -500ms

 

Hmmm... Det meste jeg har, er DVD iso filer. Men får bare lyd i stereo uansett hva jeg gjør, også i VLC.

 

 

Ellers så installerer du XBMC så virker det bare ;)

 

At det bare fungerer i XBMC, er faktisk bare tull, for det er der jeg har problemene.

 

Jeg har som sagt over, prøvd alt, gått gjennom alle innstillinger i windows, mot alt i XBMC.

Og det blir ikke bedre.

Får bare stereo, uansett. Eller bare at XBMC ikke kan initialisere eller hva det nå enn står.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde samme problem - det viste seg at siden signalet gitt "rett gjennom forsterker" til TV, så detekterte windows 7 det som kun stereo (tv'n har kun stereo).

 

Du kan teste dette med å plugge utav tv'n, ha forsterkeren på 5.1 og restarte mediacenteret, så gå inn på kontrollpanelet og sette opp lyden. Nå skal du ha muligheten til å sette 5.1 via hdmi. Ulempen er at dette "forsvinner" igjen dersom mediacenteret restartes når tv,n er slått på. Må bruke sleep. Iallefall slik jeg har løst det inntil videre. Plagsomt. Dersom noen andre har funnet ut en annen måte, må de gjerne dele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...