Gå til innhold

Prossesor og 3ds Max. Mulig å få raskere rendring?

Anbefalte innlegg

Det er vel prosseroen som teller mest og ikke rammen når det kommer til rendring i 3d max, sant?

Har selv prosessoren Intel core 2 Quad Q9650 og 8 gb med ram.

Og jeg tror den er egentlig bra, men jeg kunne tenkt meg og få rendret ting ut raskere.

Jeg har sett litt på denne prosessoren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627373&CKS=PCW

Noen som vet om jeg vil merke stor forskjellen på rendring? Og hvor mye ca?

F.eks hvis et enkelt bilde med noe detaljer og slikt skulle ta 10 minutter å rendre med Q9650, er det mulig og få rendretiden ned med en annen prosessor? Og ca hvor mye kan jeg få den ned? Kan jeg halvere tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt HK og muligens ny RAM.

Har du gammel DDR3 med høy spenning så kan du mest sannsynlig ikke bruke den uten å grille CPUens minnekontroller (Maks RAM spenning på 1366 = 1.65V) gammel RAM DDR3 var på rundt 1.8V eller rundt der avhengig av hastighet.

Jeg hadde heller sparket inn med en overklokk til 4GHz på 4 kjerner først (Q9650 er villig som oftest.)

Deretter vurdere på nytt med Socket 2011 da 1366 blir avsatt som entusiastplattform etter sommeren.

Lenke til kommentar

Tja... ifølge cpu banchmark sin uavhengige testside er prosessoren du ser på nummer tre av alle de har testet med 10758 poeng:

Intel Core i7 990X @ 3.47GHz

Den prosessoren du har nå, ligger på 102 plass med 3889 poeng:

+Intel+Core2+Quad+Q9650+%40+3.00GHz]Quad CPU Intel Core2 Quad Q9650 @ 3.00GHz

Om man ser rent mattematisk på det, er prosessoren du ser på 10758/3889 = 2,7 ganger bedre...

Så... kanskje halvert rendring?

Spør forresten komplett om hvilken versjon av denne prosessoren det er snakk om, det finnes en "12-way" som er treigere enn den du allerede har. :p

+Intel+Core+i7+990X+%40+3.47GHz][12-Way] Intel Core i7 990X @ 3.47GHz

Endret av fiberkanin
Lenke til kommentar

Det er ganske stor og merkbar forskjell på renderingstiden mellom dagens prosessorgenerasjon, og den for 2 generasjoner siden, som du har ... men om "det er verdt prisen", er det bare du selv som kan svare på.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Forskjell er det, men en Core 2 som suser på 4GHz har ikke en så stor forskjell til en av dagens CPUer.

Men skal du først hoste opp såpass mye så hadde jeg ventet på neste entusiast plattform da den sokkelen vil ha lenger levetid.

Lenke til kommentar

Det blir nok en ganske merkbar forskjell jo ... Hvis han går for en i72600 vil man nok korte ned rendertida med 30-50% i forhold til en core2 på 4Ghz. Hyperthreading gjør selvsagt en stor forskjell i rendering, så der henter man mye.

EDIT: Å gå for en i7 sekskjerne er helt meningsløst. Den er flere ganger dyrere enn i7 2600, men bare litt raskere i rendering, helt uten sjans i havet til å rettferdiggjøre prisforskjellen. Samt at man i tillegg går for en utdatert plattform.

i7-2600 eller vent på ny (og dyr) plattform til jul. Det er mitt tips, og jeg driver med 3D selv.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det blir nok en ganske merkbar forskjell jo ... Hvis han går for en i72600 vil man nok korte ned rendertida med 30-50% i forhold til en core2 på 4Ghz. Hyperthreading gjør selvsagt en stor forskjell i rendering, så der henter man mye.

EDIT: Å gå for en i7 sekskjerne er helt meningsløst. Den er flere ganger dyrere enn i7 2600, men bare litt raskere i rendering, helt uten sjans i havet til å rettferdiggjøre prisforskjellen. Samt at man i tillegg går for en utdatert plattform.

i7-2600 eller vent på ny (og dyr) plattform til jul. Det er mitt tips, og jeg driver med 3D selv.

Jeg antar at det er i7-2600K du mener?

Men takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...