Gå til innhold

Musikk Lisens for film som skal publiseres?

Anbefalte innlegg

Hei.

håper jeg traff riktig forum..

men jeg lurer på hvilke type lisens jeg trenger for lovlig publisering av egen film, med musikk som ligger under en copyright.

er det noe slikt. som er enkelt?

eventuelt. hvordan er dette prissatt?

takk for alle svar.

mvh. vetle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med TONO.

Jeg vil lage en film med musikk som skal ligge på Internett. Hva må jeg gjøre først ?

Når du ønsker å bruke musikk i din produksjon må du både klarere masterrettighetene (som er rettighetene til den konkrete innspillingen) og opphavsrettighetene til musikkverket. Masterrettighetene klareres vanligvis av plateselskapet, eventuelt artistene selv hvis de eier masterinnspillingen. Opphavsrettighetene til selve musikkverket kan TONO/NCB klarere på vegne av de som har skrevet musikken.

Etter at produksjonen av filmen er klarert, må den som er ansvarlig for nettsiden ha en avtale med TONO om selve streamingen/nedlastingen som skjer fra nettsiden. Er du i tvil om nettsiden har en avtale, ta kontakt med TONO.

tono.no - spørsmål/svar

Lenke til kommentar

Tono ivaretar rettighetene til komponister og tekstforfattere.

Gramo ivaretar rettighetene til utøvende kunstnere og plateselskaper.

Hvis du selv framfører musikk andre har komponert, holder det altså å kontakte Tono. Hvis du i stedet f.eks. bruker musikk fra en kommersiell CD, må også Gramo inn i bildet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Men finnes det ingen sider på netttet hvor man kan søke opp artister/sanger og finne ut hvilke lisenser de har? Skjønner at de fleste artister har avtaler med lisens firmaer og skal ha "royalties", men det må være mulig å finne ut på en eller annen måte..

F.eks. hvis jeg lurer på om jeg kan bruke "Trans Siberian Orchestra - Wizards in Winter" til en liten promotering/reklame, er det en søkemotor eller noe sånt for å finne ut av dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...