audude Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hallo. Jeg er på jakt etter noen forslag om hva jeg trenger for å sette opp et trådløst nett mellom to hus. Foreldrene mine har bygget seg et nytt hus og jeg skal overta det gamle deres, og så vil jeg satt opp trådløst nett mellom disse husa slik at gamlingene får seg tilgang til internett uten å måtte få seg nytt abb, iom. at de sjelden bruker nett. Deres nye hus står 10m i fra mitt, så sikt er ingen hindring. Modem/router hos meg står i kjelleren, og deres accesspunkt skal stå i kjelleren dems, så jeg rekner med å måtte dra ut en kabel hos meg for å montere en retningsstyrt antenne elns. Finnes det noen kraftige antenner som klarer å sende signalene over til det andre huset og gjennom vinduene/grunnmuren, eller bør jeg sette opp en antenne hos de og. Kom gjerne med forslag til oppsett/produkter osv. :] Lenke til kommentar
runerask Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hallo. Jeg er på jakt etter noen forslag om hva jeg trenger for å sette opp et trådløst nett mellom to hus. Foreldrene mine har bygget seg et nytt hus og jeg skal overta det gamle deres, og så vil jeg satt opp trådløst nett mellom disse husa slik at gamlingene får seg tilgang til internett uten å måtte få seg nytt abb, iom. at de sjelden bruker nett. Deres nye hus står 10m i fra mitt, så sikt er ingen hindring. Modem/router hos meg står i kjelleren, og deres accesspunkt skal stå i kjelleren dems, så jeg rekner med å måtte dra ut en kabel hos meg for å montere en retningsstyrt antenne elns. Finnes det noen kraftige antenner som klarer å sende signalene over til det andre huset og gjennom vinduene/grunnmuren, eller bør jeg sette opp en antenne hos de og. Kom gjerne med forslag til oppsett/produkter osv. :] Hvorfor ikke bare legge opp trådet nett da? Lover deg mye bedre stabilitet på alle måter... Lenke til kommentar
audude Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Hallo. Jeg er på jakt etter noen forslag om hva jeg trenger for å sette opp et trådløst nett mellom to hus. Foreldrene mine har bygget seg et nytt hus og jeg skal overta det gamle deres, og så vil jeg satt opp trådløst nett mellom disse husa slik at gamlingene får seg tilgang til internett uten å måtte få seg nytt abb, iom. at de sjelden bruker nett. Deres nye hus står 10m i fra mitt, så sikt er ingen hindring. Modem/router hos meg står i kjelleren, og deres accesspunkt skal stå i kjelleren dems, så jeg rekner med å måtte dra ut en kabel hos meg for å montere en retningsstyrt antenne elns. Finnes det noen kraftige antenner som klarer å sende signalene over til det andre huset og gjennom vinduene/grunnmuren, eller bør jeg sette opp en antenne hos de og. Kom gjerne med forslag til oppsett/produkter osv. :] Hvorfor ikke bare legge opp trådet nett da? Lover deg mye bedre stabilitet på alle måter... Joa, det er jo en mulighet. Vet du noe om hva som bør/bør ikke gjøres. Tenker på om kabelen bør legges i rør, jordes, evt. andre ting som må passes på. Har jo muligheten til å legge kabelen oppunder kledning/garasjetak og ned på enden av huset, så grave ca 5-6meter bort til dem for så å lure den inn en eller annen plass. Så ja, kabel hadde nok ikke vært så dumt. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hallo. Jeg er på jakt etter noen forslag om hva jeg trenger for å sette opp et trådløst nett mellom to hus. Foreldrene mine har bygget seg et nytt hus og jeg skal overta det gamle deres, og så vil jeg satt opp trådløst nett mellom disse husa slik at gamlingene får seg tilgang til internett uten å måtte få seg nytt abb, iom. at de sjelden bruker nett. Deres nye hus står 10m i fra mitt, så sikt er ingen hindring. Modem/router hos meg står i kjelleren, og deres accesspunkt skal stå i kjelleren dems, så jeg rekner med å måtte dra ut en kabel hos meg for å montere en retningsstyrt antenne elns. Finnes det noen kraftige antenner som klarer å sende signalene over til det andre huset og gjennom vinduene/grunnmuren, eller bør jeg sette opp en antenne hos de og. Kom gjerne med forslag til oppsett/produkter osv. :] Hvorfor ikke bare legge opp trådet nett da? Lover deg mye bedre stabilitet på alle måter... Joa, det er jo en mulighet. Vet du noe om hva som bør/bør ikke gjøres. Tenker på om kabelen bør legges i rør, jordes, evt. andre ting som må passes på. Har jo muligheten til å legge kabelen oppunder kledning/garasjetak og ned på enden av huset, så grave ca 5-6meter bort til dem for så å lure den inn en eller annen plass. Så ja, kabel hadde nok ikke vært så dumt. Det finnes nettverkskabel som er beregnet på å ligge rett i jord, men den er svindyr. Jeg anbefaler deg å legge ett rør, gjerne 40 cm ned med dekkbord (imp) ca 20 cm nedi(halveis). Da er det lett å skifte ut om det skulle bli feil på den. Bruk gjerne sand rundt røret også, alt dette fordi du skal slippe å få revet av røret ved graving.... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Du kan enten gå trådløst eller kablet, men på skarve 10 meter ville jeg vurdert å bare grave ned en kabel i et helt standard sånn "ruglerør". Kostnad av kabel og rør vil jo maks noen hundrelapper. Dette er jo også det teknisk sett minst kompliserte og mest stabile og raskeste, så det er mye som ville gjort at jeg foretrakk dette. Det eneste kravet er liksom at (A) det faktisk er noe å grave i - altså at det ikke er noe ren steinklippe mellom husene eller andre forhold som gjør det ekstremt vanskelig og (B) at du gidder å bruke en liten time eller to med spade en dag for å grave det ned skikkelig Avstanden er forresten ingen problem her i tilfelle du tenker på det. Gigabit hastighet på selv standard cat5 kabel går fint opp mot så mye som 50-100 meter. SÅ lenge du ikke skal ligge det ved siden av noen strømkabel eller noe sånt så er cat5 eller cat6 (de billiste og mest standard typene) helt kurrant her altså. cat5 burde holde i massevis men cat6 er ofte tilsvarende billig uansett. Forskjellen er at cat6 er litt bedre skjoldet mot elektromagnetisk støy. Trådløst burde også fungere greit. På så lav avstand er det godt mulig du ikke ville trengt et aksesspunkt i deres hus i det hele tatt egentlig. Med en retningspesifikk antenne (som ofte har en kone på ca 30grader vinkel) så vil du vel dekke hele huset fra ti meter uansett og samtidig få signalkvalitet som om klientene var 3 ganger så nærmt - hvilket burde resultere i et meget brukbart nettverk. En link fra ruter til ruter via retningsbestemte antenner i begge ender er ville jo gi enda sterkere forbindelse, men det tror jeg fort ville vært overkill ved mindre vi snakker om særdeles dårlige signalforhold. Da må du også ha en del mer planlegging i rutere som har 2 antenner og helst støtte for åpen firmware slik at du kan sette opp konfigurasjonen av videresendt nettverk bra. Jeg vet ikke helt hvordan det ser ut hos deg, men jeg ville unngått å prøve å sende noe ned i kjeller (altså manger meter gjennom jorden) ved mindre du har en høy vinkel å "skyte" fra. En grunnmur derimot er derimot skjeldent noe stort problem, spesiellt på kort avstand med en retningsbestemmt antenne. Bare unngå å prøve å sende signalet (langt) gjennom jorden er poenget jeg prøver å få frem her. Det dreper fort signalstyrken. Da er det bedre å plassere sender og mottaker mer strategisk i forhold til hverandre i stedet som regel. Kort sagt - Det høres ut som kabel er best egnet - men si i fra om du vil ha noe mer hjelp på noen annen type løsning i stedet. For retningsbestemmte antenner on the cheap (ie. mye forpengene) - dealextreme: http://www.dealextreme.com/p/2-4ghz-16dbi-directional-high-gain-16-unit-antenna-for-wifi-wireless-network-rp-sma-33016 for eksempel det er også mye bra på ebay. Du finner mye av de samme varene på ebay som på DX. ofte kan du spare noen dollar her og der om du leter litt, men prisen er uansett lav, og produktet du får er faktisk veldig bra, og meeer enn kraftig nok til ditt bruk og vel så det. -Stigma Endret 7. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå