Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av russebil

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er 8 gutter som skal gå til innkjøp av russebil til neste år, og var å så på en mercedes benz 608 D idag. kosmetisk det var den helt på trynet, men det går an å fikse. Det som forundret meg, var at den var registrert for 3 personer, selv om det var 8 sitteplasser? bilen veide rundt 3300 Kg, og er det ikke sånn at man kan føre motorvogn inntil 3500 og 8 personer? Bilen kan kjøres på klasse B.

Så det jeg egentlig lurer på, er at om bilen veier ca 3300 kg, og vi er 8 stykker i bilen, kan den kjøres på vanlig B sertifikat?

Edit: ble litt rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener :D

Endret av M00ds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt utenfor mitt felt, men prøver:

Med klasse B kan man kjøre opp til 3,5tonn, dette skal være inkludert bilens egenvekt OG vekt av passasjerer. Siden bilen er 3,3 tonn ser det ut til at eieren av bilen har registrert den ned til 3 passasjerer slik at den skal kunne kjøres på B sertifikat. En person regnes til ca 75kg tror jeg.

Skal man kjøre den bilen med 8 personer må man altså ha lett lastebil sertifikat (opp til 7,5 tonn) ;)

Lenke til kommentar

Det var det svaret vi kom til også, så da er det nok rett. Som vil si at vi ikke får kjøpt bilen :thumbdown:

Edit: Noen andre som veit noe? greit å være 100% sikker

Endret av M00ds
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...