Gernia Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hei Jeg skal ha meg ny bærbar som skal brukes når jeg begynner på Universitetet. Den skal i all hovedsak brukes til redigering av video og bilder. Jeg ønsker at den skal ha en del lagringskapasitet så jeg slipper og drasse rundt på bærbare harddisker. Skjermen skal være 17" stor, helst. Skjerm må være bra! Tastaturet må være godt med gode taster. Må man ha MAC?(De er så himla dyre) Er det noen gode litt billigere alternativ. Har sett litt rundt men skjønt at jeg er på dypt vann, håper det er noen her inne som kan hjelpe meg. Er Student så lommeboka er ikke akkurat stor. Vet ikke helt hva dette vil koste, men vil ha så bra som mulig så billig som mulig til mitt formål... Med vennelig hilsen Sandra Lenke til kommentar
HomoPanda Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg har ingen gode råd til deg angående selve laptopen, da jeg aldri har eid en laptop selv, men siden du er student så anbefaler jeg deg å sjekke litt rundt i nettbutikkene når du først finner ut hvilken maskin du vil ha og se om du kan få studentrabatt. Jeg vet at dustinhome.no har studentrabatt og de er ganske rimelige selv uten rabatten. Lykke til med letingen! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) 17-tommere med god skjerm, ikke alt for dyr: Dell XPS L702X (hvis du velger det mest kostbare skjermalternativet, R-GB LED 1920x1080). Samt Multicom Xishan W170. Den får mye skryt av skjermkvaliteten av mange eiere. Dessverre fås den ikke lenger med matt skjerm, men det gjør lillebror, W150. Enn så lenge. Det finnes maskiner med eksepsjonellt gode skjermer - til bærbar å være - f.eks. MacBook Pro og HP Elitebook med IPS-paneler, men disse er svært kostbare. Et billigere alternativ er da å gå til anskaffelse av en relativt rimelig 15-17 tommer, og så heller putte en 3-4 tusenlapper i en god ekstern skjerm. Et godt alternativ da er den skjermen som jeg har, Dell U2410. Fantastisk god skjerm, og Dustin selger den for 4300,- .... som er en meget god pris for denne kvaliteten. Bortsett fra disse jeg har nevnt (MacBook Pro med IPS-panel, og HP Elitebook med IPS-panel), består resten av bærbarverdenen av middelmådige TN-paneler, og selv de beste av disse blir aldri noe mer enn ok til "vanlig" bruk, og til kritisk bruk egner de seg egentlig ikke i det hele tatt. Jeg er selv avhengig av å ha en god skjermkvalitet, dog ikke hele tiden - at jeg har en god skjerm stående hjemme er bra nok. Skulle jeg gått til innkjøp av maskinvare i dag, ville jeg nok gått for en relativt praktisk størrelse på laptopen, dvs. mindre enn 17 tommer, sørge for at den er kraftig nok og med tilstrekkelig diskplass, men ikke tatt det så nøye med skjermkvaliteten på den ... fordi akkurat det koster. Og så en god ekstern skjerm til å koble på hjemme i tillegg. Edit: Ser nå at Dell ikke lengre tilbyr den beste skjermen på XPS L702X. Veldig synd. Tror Dell USA fremdeles gjør det, men ... Endret 7. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå