Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Byttet støtdempere foran - Bilen ble alt for høy!


Anbefalte innlegg

Jeg foreslår at du kontakter de som solgte deg fjærene og blir enige med de om at du kan få levere tilbake fjærene om det ikke setter seg innen rimelig tid f.eks noe mellom 3 uker eller 3 mnd, alt etter hva som passer deg, slik at delene kan få satt seg ordentlig, det må få satt seg i enden på fjærene, du får bare si at du ønsker å bytte det nå hvis de ikke går med på en slik avtale. Jeg så en deleleverandør som jeg sjekket kun opererte med en fjær til både 1,8, 2,5 og også til diesel, mens den listen du hadde opererte med 3 forskjellige deler. Det er ikke sikkert du har fått det du tror du har kjøpt heller, skulle jeg tippe noe ut fra det du skriver har du fjærer som er beregnet for en bil med større motor, eller en one size fits all:) Du kan gå til en annen deleleverandør som har delene, biltema eller you name it, så kan du se om du ser forskjell (ha med de gamle fjærene, så kanskje du finner noe som er mer riktig).

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Jeg får overveie om det er verdt det eller ikke. Målte ny og gammel fjær i diameter over hele og tråddiameter. Helt like. Frustrerende greier dette her, men det ordner seg nok. Takker så mye for hjelpen festen. Kommer med en oppdatering etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten update:

 

Bilen er "litt" lavere nå, men en god del står igjen. Dessuten har kjøreegenskapene blitt helt ræva for å si det på godt norsk. Den sklir litt i svinger på tørt føre (når rattet er i en bestemt stilling)

 

"Festen" (og andre selvsagt): Hva er det som foregår med denne bilen :( ???

Lenke til kommentar

Nej er bare at man endrer camber..

 

Eksempel på hva som skjer om man hever en bil for mye uten å justere:

 

camber_wheel_travel.JPG

 

Hva som skjer om man senker bilen:

 

p7.jpg

 

(veldig overdrevne begge bildene, men du skjønner poenget)

 

Edit: for å få dekkene normal, tar man en 4-hjuls kontroll hos verksted da settes det sensorer på hjulene og de justeres slik at det blir bra.

 

 

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Er det endeleddet som justeres da?

 

En ting til: På Sachs Advantage demperne jeg har satt på står dette: A13 22992538. Rett under står det: 3/09. Hva betyr disse tallene (prøver å finne en feil for hvorfor bilen er blitt så høy)?

Lenke til kommentar

Er nok psykisk dette. Det er sikkert bedre kjøreegenskaper med nye dempere til tross for høyden, men kanskje kjøreegenskapene aldri har vært bra og at du er iferd med å oppdage det, når du først fokuserer på feil vil du så klart finne det. Du trenger nok ny bil.

 

Forresten, skal du ha den på forstillingskontroll kan du "prime" der skal justeres med litt WD40, gjerne over flere dager, bare pass på at det ikke drypper ned på drivaksel-mansjettene dine, det kan ta knekken på dem om de er dårlige fra før.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Angående det med deler kjøpte jeg noe deler selv nylig. Da fikk jeg en umerket kinesisk pirat-del i esken til en orginal boks (fra en original leverandør). Jeg tenker det var en eller annen luring som hadde kjøpt delen på biltema eller lignende, og så hos denne leverandøren, og puttet biltema delen i boksen som så ble levert tilbake for cash:) Slik fikk de en meget billig kvalitets-del. Det er nesten utrolig, men du må passe på at du får det du betaler for hele tiden.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Wow, her snakker vi høy bakkeklaring!

Og det var høyere før!

Se positivt på det, hos Audi måtte du betalte ekstra for at bilen skulle sett slik ut.

Lenke til kommentar

Wow, her snakker vi høy bakkeklaring!

Og det var høyere før!

Se positivt på det, hos Audi måtte du betalte ekstra for at bilen skulle sett slik ut.

 

 

Nå har det seg slik at jeg vil ikke ha den slik. Dessuten sliter den dekkene skeivt også p.g.a feil camber som kommer av for høy bil.

Lenke til kommentar

Det må jo være noe galt her. Sikker på at demperne er riktige?

 

Har sjekket, dobbeltsjekket både dempere og fjærer. Det jeg mistenker er at fjærene er for lange. Dette p.g.a at i endene er de ikke "bøyd" mot resten av fjæra + at de også kan brukes til V6 utgaven av denne bilen. Fjærene er av type CS Germany og Sachs Advantege gassdempere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...