Gå til innhold

De bibelske veier til frelse.

Anbefalte innlegg

Hvis man - virkelig - leser bibelen ser man at det er ørten veier til frelse.

Dels fordi Jesus ikke er enig med Paulus, og dels fordi hverken Jesus eller Paulus er enige med seg sjøl.

De motsier regelrett både hverandre og seg sjøl på en lang rekke skriftsteder hvilket leder til det salige rotet vi står igjen med i dag.

Om man summerer dette får man opp en lang liste med uforståelig blabla som man vel må være gud for å finne noen mening i?!

Det er ørten veier til frelse:

Frelse gjennom gjerninger.

Frelse gjennom tro, ikke gjerninger (Sola Fide).

Frelse gjennom tro og gjerninger.

Frelse gjennom nåde, ikke tro og gjerninger (Sola Gratia).

Frelse gjennom tro og nåde, ikke gjerninger

Frelse gjennom ikke å spotte Helligånden

Leve rettferdig (intet behov for Jesus' sonoffer)

Frelse gjennom dåp

Gjøre Faderens vilje (ikke tro og gjerninger).

Frelse gjennom nåde, ikke gjerninger

Nåde og dåp, ikke gjerninger.

Frelse gjennom å holde loven.

Gi alt til de fattige (Loven er ikke nok).

Gi 50% til de fattige.

Frelse gjennom troen og dåpen.

Frelse gjennom sult og fattigdom

Frelse gjennom å bekjenne sine synder

Frelse gjennom å adlyde Jesus.

Frelse ved å bli givet av Herren.

Frelse ved ikke å skamme sig over Jesus

Tro på at Gud har oppreist Jesus.

Frelse gjennom selvkastrasjon og avholdenhet.

Frelse ved å forlate sin familie

Frelse gjennom å høre Jesus' ord og tro.

Frelse gjennom å være død med Jesus.

Frelse gjennom å være jøde.

Frelse gjennom egne ord.

Frelse ved å påkalle Herrens navn.

Frelse ved å tro på dårskap i prediken.

Frelse gjennom forutbestemmelse.

Frelse ved å spise Jesu kjøtt og drikke hans blod?

Frelse gjennom gaver til Kirken

Frelse gjennom bønn.

Frelse ved å være "fattig i ånden".

Frelse gjennom å tilgi andre mennesker.

Frelse gjennom å føde barn (kun for kvinner)

Frelse gjennom å elske Gud og sin neste.

Frelse ved å bo sammen med én, som tror.

Frelse gjennom uvitenhet.

Alt her er hentet rett ut av teksten, og som man tydelig kan se gir dette salige virvaret ingen mening da hele suppa blir kaudervelsk for alle andre enn folk med en sær agenda som visse forkynnere, forstandere, evangelister og fundamentalistiske konservative inkludert fanklubber og haleheng.

Spørsmålet blir da, hvordan navigerer man gjennom dette visvaset, og denne orgie av selvmotsigelser da det ikke er en allmektighet verdig å servere slik.

Er ikke noe av det minste man burde kunne forlange av en allmektig, allvitende, allfader og alle tings innerste årsak - at den nettopp kan gjøre rede for sine egne skriblerier?

Slikt henger ikke på greip da det åpenbart må være noe alvorlig galt her.

Endret av Quetzalcoatl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det henger på greip hvis du tar samme inngang til det som muslimene tar, altså at vi mennesker har forvansket et i utgangspunktet lett budskap.

Eventuelt kan man tolke det som at Gud har villet gjøre det litt lett for menneskene å komme til han.

Mja, jeg er vel ganske viss om at en allmektig gud ville ha visst å skape alle ferdig frelst - og trygt plassert på rompa der de hører hjemme - helt fra starten av, så hvorfor dette tøvete sirkuset.

Bibelhistorisk ser det slik ut:

1. Guden ser at skaperverket er godt (Adam og Eva).

2. X-antall år etter må gud drukne dét den først betegnet som godt, fordi det ikke var så godt allikevel - med en syndflod som ikke virket den heller.

3. For å bøte på det som først var perfekt, men som senere ikke var så perfekt og måtte druknes kommer guden opp med atter en genistrek, den skal ofre sin sønn Jesus som egentlig er guden sjøl ved at denne skal dø for oss å ta på seg våre synder.

Det leie er jo at dette heller ikke virket siden vi stadig er like spekkfulle av synd, ja selv spedbarn fra sitt første skrik i den gode gudens jammerdal.

Lenke til kommentar
Alt her er hentet rett ut av teksten

Rett ut av teksten ja, men ikke av konteksten.

Bibelhistorisk ser det slik ut:

1. Guden ser at skaperverket er godt (Adam og Eva).

2. X-antall år etter må gud drukne dét den først betegnet som godt, fordi det ikke var så godt allikevel - med en syndflod som ikke virket den heller.

3. For å bøte på det som først var perfekt, men som senere ikke var så perfekt og måtte druknes kommer guden opp med atter en genistrek, den skal ofre sin sønn Jesus som egentlig er guden sjøl ved at denne skal dø for oss å ta på seg våre synder.

Vi har alle en tendens til å fortsette å tro på det vi er opplært til/vokst opp med, så også med kristne. Jeg har ofte lurt på hva jeg og andre ville trodd om vi hadde lest bibelen helt uten kunnskap om hvordan kristne eller andre tolker den. Det synes jeg faktisk du skal gjøre, og fortell gjerne hva du kommer fram til at bibelens budskap er.

Det leie er jo at dette heller ikke virket siden vi stadig er like spekkfulle av synd

Snakk for deg selv :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

@Quetzalcoatl

Jeg vet ikke om det er du som har postet det samme inlegget her, om du har kopiert det derfra, eller om du har kopiert det fra bibelen for ateister eller andre steder.

Uansett:

Èn vei til frelse

Publisert 26. april Kommentar #13

Tore Lind

Nei, det er en vei til frelse; Jesus!

Jesus sa det selv; ingen kommer til Faderen uten gjennom meg.

Det Lind trekker frem som "jesusens - selg alt du eier", er hentet fra da Jesus møtte den rike mannen som spurte Jesus hva han skulle gjøre for å bli frelst. Jesus ba han om å holde budene. En umulighet. Likevel sier mannen at han har holdt budene. Jesus visste at mannen ikke hadde holdt budene, og for å vise han det ba han mannen om å selge alt han eier, og gi det til de fattige. Det klarte han ikke.

Så sier disiplene til Jesus; "Hvem kan da bli frelst?" Da sier jesus; "For mennesker er det umulig, men ikke for Gud. Alt er mulig for Gud." Markus 10, 26 - 27.

Kilde (smart greie, prøv det neste gang du kopierer en tekst)

Endret av Annonymous
Lenke til kommentar

Hvis man - virkelig - leser bibelen ser man at det er en vei til frelse.

Jeg er veien (Joh 14:6)

Riktig. "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved Meg."

Lenke til kommentar

@Quetzalcoatl

Jeg vet ikke om det er du som har postet det samme inlegget her, om du har kopiert det derfra, eller om du har kopiert det fra bibelen for ateister eller andre steder.

Uansett:

Èn vei til frelse

Publisert 26. april Kommentar #13

Tore Lind

Nei, det er en vei til frelse; Jesus!

Jesus sa det selv; ingen kommer til Faderen uten gjennom meg.

Det Lind trekker frem som "jesusens - selg alt du eier", er hentet fra da Jesus møtte den rike mannen som spurte Jesus hva han skulle gjøre for å bli frelst. Jesus ba han om å holde budene. En umulighet. Likevel sier mannen at han har holdt budene. Jesus visste at mannen ikke hadde holdt budene, og for å vise han det ba han mannen om å selge alt han eier, og gi det til de fattige. Det klarte han ikke.

Så sier disiplene til Jesus; "Hvem kan da bli frelst?" Da sier jesus; "For mennesker er det umulig, men ikke for Gud. Alt er mulig for Gud." Markus 10, 26 - 27.

Kilde (smart greie, prøv det neste gang du kopierer en tekst)

Ett enkelt søk på ABC viser.

Et annet søk på VGD viser 38 treff - hvorav de fleste er av meg, og de som ikke er av meg stammer fra meg.

Det ville nok være bedre om du ganske enkelt spurte meg isteden for den tøvete anklagen du bringer til torgs i ren uvitenhet.

Neste gang du konspirerer kunne det - for ordens skyld - være greit om du sjekket litt grundigere før du springer etter den gapestokken du så gjerne vil sette meg i!

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

OK: da kan vi fastslå at alt det andre ikke gjelds - så tenk på det neste gang du refererer andre enn Johannes.

Lenke til kommentar

OK: da kan vi fastslå at alt det andre ikke gjelds - så tenk på det neste gang du refererer andre enn Johannes.

Nei, alle de andre er innbakt i Jesus Kristus. Går du gjennom Jesus Kristus oppfyller du alle krav på en gang. Jesus Kristus er trumf kortet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Så hvordan ville du se på situasjonen for personer som aldri har hørt om Jesus? Det er jo et gammelt teologisk problem...

Alle møter før eller siden Jesus Kristus og får anledning til å gå inn i det evige livet gjennom Ham.

Lenke til kommentar

Så hvordan ville du se på situasjonen for personer som aldri har hørt om Jesus? Det er jo et gammelt teologisk problem...

Alle møter før eller siden Jesus Kristus og får anledning til å gå inn i det evige livet gjennom Ham.

Men hvis du møter jesus, trenger du jo ikke tro på ham....

Lenke til kommentar

Det er litt sent når du er dau....

Lenke til kommentar

Alle møter Jesus Kristus når de dør.

Lenke til kommentar

Uansett om du er kristen eller ikke?

Lenke til kommentar

Hva f.... er da vitsen med å tro nå?

Da er det jo bare til å legge seg flat når du ser ham?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva f.... er da vitsen med å tro nå?

Da er det jo bare til å legge seg flat når du ser ham?

Jo lengere du venter jo vanskeligere blir det å gi seg.

Tror ikke det skal bli så vanskelig å tro på ham når jeg møter ham :)

Avtale

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...