Elisabeth 95 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hei! Jeg har veldig lyst å kjøpe meg et kamera som du kan filme i MF. Jeg har et speilrefleks kamera (Nikon D3000) som kun kan ta bilder. Jeg vurderer å bytte det inn til et speilrefleks som kan filme, men siden jeg kun har hatt det i litt over et år så vet jeg ikke helt. Jeg vil heller kjøpe et kompaktkamera som man kan filme manuelt med... men er litt usikker på om det fins ? Vet dere om en nettside som selger slike billige og rimlige kameraer? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Hva mener du med manuell, et kamera du kan sveive fram bilde for bilde Eller er det et kamera du kan justere zoom/brennvidde,blender og iso mens du filmer. Endret 7. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Elisabeth 95 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Hva mener du med manuell, et kamera du kan sveive fram bilde for bilde Eller er det et kamera du kan justere zoom/brennvidde,blender og iso mens du filmer. Ja, altså at man kan filme manuelt, der man kan justere alt selv, og kan liksom "justere fokusen" selv!! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 For god kontroll på manuell fokus skal du nok heller ha speilrefleks eller dedikert videokamera. Kikk på entusiast-kompaktkamera som Panasonic LX5 eller speilreflekshus som D5100. Lenke til kommentar
Elisabeth 95 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Okei, jeg har sett litt på Panasonic LX5, men vet du om noe som er litt billigere ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Jeg tror ikke du finner noen kompaktkameraer med manuell fokusering, du må kjøpe deg et systemkamera med utbyttbar optikk. Samsung NX100 er på tilbud igjen, du får et systemkamera som ikke er spesielt større en ett kompaktkamera og du har mulighet til og film manuelt, i tillegg får du med en fast 20mm f/2.8 som kan gi deg mange kreative løsninger. Her er erfaringstråden for Samsung. Endret 8. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Det finnes en god del kompaktkameraer med manuell fokus - om MF kan brukes sammen med filming er jeg ikke sikker på. I praksis har Nautica uansett rett for MF er så kronglete i bruk og så vanskelig å få riktig at det en nesten ubrukelig funksjon på kompaktkameraer. Forøvrig enig i at NX100-tilbudet er bra - gitt du ikke trenger zoom og bildestabilisator. Lenke til kommentar
Elisabeth 95 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Tusen takk!! kommer nok til å bestille en SAMSUNG NX100! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Hva har du tenkt å filme? Hvorfor må du ha manuell fokus? Lenke til kommentar
Elisabeth 95 Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Hva har du tenkt å filme? Hvorfor må du ha manuell fokus? - Har tenkt å filme det beste egentlig, ferier, reiser og natur også er det veldig gøy å eksprimentere med manuell fokus Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Manuell fokus er sikkert morro, men NX100 er ikke akkurat kamerat til slikt. Den har "focus on a wire" eller hva det no kalles. Jeg liker ikke MF på slik optikk, foretrekker god gammaldags type der ting skjer(ved at fokusringen stopper på hver side av skalaen). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Manuell fokus er sikkert morro, men NX100 er ikke akkurat kamerat til slikt. Den har "focus on a wire" eller hva det no kalles. Jeg liker ikke MF på slik optikk, foretrekker god gammaldags type der ting skjer(ved at fokusringen stopper på hver side av skalaen). Man kan kjøpe adapter og bruke objektiver fra andre produsenter. Lenke til kommentar
Elisabeth 95 Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Manuell fokus er sikkert morro, men NX100 er ikke akkurat kamerat til slikt. Den har "focus on a wire" eller hva det no kalles. Jeg liker ikke MF på slik optikk, foretrekker god gammaldags type der ting skjer(ved at fokusringen stopper på hver side av skalaen). Men vet du om noen andre kameraer man kan filme manuelt med på den "gammeldagse" måten ) Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Men vet du om noen andre kameraer man kan filme manuelt med på den "gammeldagse" måten ) Alle kompaktkameraer unntatt Fuji HS10/HS20 foksuerer med knapper, HS10/HS20 har elektronisk koblet fokusring og det har så vidt jeg vet også FT, MFT, NX og NEX (dvs Olympus speilreflekser og alle speilløse system). Alle andre speilreflekser har mekanisk koblet fokusring (nesten sikker), men det du trenger er ikke bare mekanisk kobling, men også en som har bra kvalitet - dvs er rimelig solid, har jevn friksjon og ikke minst skal vris ganske mange grader mellom nærgrense og uendelig. Jeg vil heller ha en bra elektronisk kobling enn en dårlig mekanisk. Som Nautica skriver kan du sette manuell fokus (og manuell alt annet) optikk på alle speilløse via adapter. Men jeg er egentlig litt usikker på hva du vil oppnå, hva har du brukt tidligere, eventuelt har du noen linker til videoer som viser hva du vil? Manuell fokus er ikke for alle og hvis du ikke har drevet med det før så prøv å få låne et speilreflekskamera med videofunksjon og prøv litt for å se om det er noe du liker å holde på med. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg foretrekker en god og jevn konternuerlig AF de få gangene jeg prøver meg på filming. Panasonic synes jeg har gjort en rimelig grei jobb med LX5 på akkurat dette. Har kun sammenlignet med følgende kameraer: Panasonic GF1, Olympus E-PL2, Olympus XZ-1 og Samsung NX100. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå