Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Settningsoppbyggning

Anbefalte innlegg

Eksempel 1 : Gode venner på besøk er aldri feil.

Eksempel 2 : Det er aldri feil med gode venner på besøk.

Er begge riktig og bruke?, irriterer meg grønn på at folk har started med bruk av setning nr 1 i forskjellige varianter, eksempelvis : Gode venner på besøk er aldri feil, eller : en kald øl på en lørdag er aldri feil,eller : pupp er aldri feil, osv.

Bare tenker for meg selv at det kan ikke være mulig at det er riktig og sette sammen setninger og bruke språk på den måten, eller!, selv ville jeg satt sammen en settning slik av overstående eks : Det er aldri feil med en kald øl/brus på en lørdag.

Kjør debatt :D

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler er veldig riktig. At det ikke virker naturlig for deg er en helt annen sak, selvsagt :) Grammatisk feil er det derimot ikke.

Jeg kan vel ikke helt se hva som skal være feil heller. Hva er det du føler at er feil, mer konkret? Den eneste setningen jeg personlig ikke kunne funnet på å bruke er "Gode venner på besøk er aldri feil". Da ville jeg heller ha skrevet "Å ha gode venner på besøk er aldri feil". Men å avslutte en setning med "er aldri feil", som ser ut til å være det du reagerer på, ser jeg ikke noe galt med.

Lenke til kommentar

Begge deler er veldig riktig. At det ikke virker naturlig for deg er en helt annen sak, selvsagt :) Grammatisk feil er det derimot ikke.

Jeg kan vel ikke helt se hva som skal være feil heller. Hva er det du føler at er feil, mer konkret? Den eneste setningen jeg personlig ikke kunne funnet på å bruke er "Gode venner på besøk er aldri feil". Da ville jeg heller ha skrevet "Å ha gode venner på besøk er aldri feil". Men å avslutte en setning med "er aldri feil", som ser ut til å være det du reagerer på, ser jeg ikke noe galt med.

Ja det er den varianten jeg reagerer litt på. Synes bare det ikke virker helt rett bygd opp men ok, bare uvant for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...