Patriot Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Jeg har lest litt rundt på nettet og søkt rundt på forumet, men jeg fant desverre ikke det jeg var på utkikk etter. Jeg har nylig registrert domenet www.hedning.com (ikke oppe å går enda) og har planer om å legge ut en side der. Jeg har etterhvert blitt ganske erfaren med å lage sider i html, men har nå lyst til å prøve å lage en side i php. Jeg tenker da ikke å lære meg php programmering fra bunnen av, men jeg har fått for øret at det finnes mange proffe og enkle "ferdig lagde maler" eller hva jeg skal kalle det. Jeg tenker da på Postnuke, jeg vil ha en side alla dette www.smuss.org bare for å ta et eksempel. Er dette vanskelig å få til? Men nå har det seg slik at jeg er helt grønn når det gjelder dette med Postnuke og php generellt. Jeg vet rett og slett ikke hvordan noe skal gjøres. - Hva må jeg gjøre for å lage til Postnuke og får å se sidene på min pc? Eventuellt forandre logo osv. Finnes det et eget program som man editerer Postnuke sine filer i? Alla Frontpage og dreamweaver for html? - Hvordan gjør jeg det når jeg legger ut siden på domenet mit, må jeg opprette spessielle mapper eller skal jeg bare klesje opp alle filene i hovedkatalogen på ftp servern? Jeg er med andre ord helt fulstendig grønn på Postnuke, finnes det kanskje noen sider for neewbier som tar for seg oppsettet av Postnuke helt fra bunnen av og på en enkel måte? Kanskje noen har skrevet en tutorial eller guide for postnuke fra starten av på sin side? Det hadde vertfall vært en idee, sikkert mange som hadde funnet den nyttig Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Postnuke er et såkalt CMS (Content Management System). Det finnes bøttevis av andre slike som er omtrent like. Litt av poenget med CMS, er at du ikke trenger frontpage/dreamweaver, eller noen html/php/mysql kunnskaper. Du kan legge til innhold enkelt via websiden din. Du kan desverre ikke teste dette på din egen pc, uten å først installere php/mysql. Men, det er egentlig ikke nødvendig heller. Hvis jeg var deg, ville jeg heller tatt en titt på e107. Litt snodig navn, men jeg har prøvd den i noen uker, og synes det er mye bedre enn php-nuke, som jeg bruker nå. Installeringen er egentlig veldig enkel, og ganske lik på de fleste CMS. Du laster ned en zip, unzipper denne pakken, og du vil få masse filer og mapper. Dette laster du bare over på din server på internett, og skriver inn adressen til installasjonsfilen i nettleseren din - install.php i e107's tilfelle. Det følger alltid med en txt/html fil med installasjonsinstrukser. Resten er nesten selvforklarende - hvis du vet navnet på databasen din, og brukernavn og passord til den. Hvis du har database da? Nesten alle CMS bruker en MySQL database, så hvis ikke webhosten din har gitt deg deg, kommer du ikke så langt... CMS bruker vanligvis skin pakker (themes), dvs du kan laste ned masse forskjellige ferdige themes fra internett. Hvis du skal bytte logoen er det egentlig bare å bytte ut logo bilde filen med din egen. Du kan også justere theme'et ved å redigere litt i php filen som ligger i themes mappen. Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Takk for informativt svar. Jeg søkte litt til rundt på nettet og fannt en glimrende tutorial: http://postnuke.bloodymongrel.com/ Jeg har fått tildelt mysql og allt det der hos de jeg kjøpte domene hos, men det tok vist noen dager før domenet ble ferdig registrert og oppegående.. Btw. Har du noen bra adresse til sider med postnuke themes? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Nei, men du finner vel det på hjemmesiden til postnuke, eller eventuelt en link der til en annen side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå