Joachricar Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hei Har akkurat fått installert ubuntu-server 11.04 på en gammel maskin jeg fant ut jeg hadde liggende. Alt funker knirkefritt, utenom at for hver restart må jeg skrive: sudo ifconfig eth0 up sudo ifconfig eth0 inet 192.168.0.180 netmask 255.255.255.0 sudo route add default gw 192.168.0.1 dev eth0 for å få den på nettverket... Har prøvd å legge disse kommandoene i en fil i /etc/init.d/ og chmoddet så alle får kjøre-rettigheter(uga), men dette virker ikke Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette? Dette er forreste første gang jeg setter opp en server, så kan ikke så mye enda Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg kan egentlig ikke bidra til denne tråden (debianserveren min finner nett uten problemer), men i Arch styres dette fra /etc/rc.conf med mindre man bruker en network manager. Selv om det er et skudd i mørket: sjekk at det ikke er noe shady i /etc/networks og /etc/network (directory). Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Vet ikke helt hva som er shady og ikke shady da Men en ting jeg reagerte på er at den setter opp ipv6 automagisk. Kan det hjelpe å blackliste det? Har prøvd i /etc/rc.local og /etc/init.d/rsC rc.conf har jeg ikke i etc =\ Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Nei, rc.conf er en Arch-greie (arvet fra BSD). Tviler på at det er IPv6 som er problemet ditt, men du kan alltids prøve. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Når jeg installerte hadde jeg ikke i nettverkskabel, og valgte å konfigurere nettverk senere. Det kan vel kanskje ha noe å gjøre ja. Peiling på hvordan jeg fikser på det nå? EDIT: Jepp er ubuntu jeg har sudo vi /etc/network/interfaces # The primary network interface - use DHCP to find our address auto eth0 iface eth0 inet dhcp Der hadde vi feilen ja. Takk for hjelpen Endret 6. mai 2011 av Joachricar Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Er det ubuntu du har? Post her eller send meg en PM med configfilene for nettverk så kan jeg sammenligne med min debian-server. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Når jeg installerte hadde jeg ikke i nettverkskabel, og valgte å konfigurere nettverk senere. Det kan vel kanskje ha noe å gjøre ja. Peiling på hvordan jeg fikser på det nå? EDIT: Jepp er ubuntu jeg har sudo vi /etc/network/interfaces # The primary network interface - use DHCP to find our address auto eth0 iface eth0 inet dhcp Der hadde vi feilen ja. Takk for hjelpen Samme feilen jeg hadde på mine ubuntu-server innstallasjoner i KVM/QEMU etter å ha konfigurert nettkort på nytt. Jeg var like forvirret som deg en stund, men godt det ordnet seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå