Gå til innhold

Helse tjenesten i norge er latterlig

Anbefalte innlegg

Det finnes en meget stor mengde av uansvarlige rikinger som kaster bort alt, men får lov å fortsette fordi de er rike.

Hva med å forby dem å få probleme sine fikset?

:p

Hva om jeg har utdannet meg, men får ikke jobb? Alle jobbene krever f.eks 2-3 års erfaring, noe ingen har?

Da sitter man plutselig like langt i maska, uten å være ansvarlig for dette selv.

Så du må nok bevise det.

Eller prater du om tiggere og uteliggere? De er ansvarlig for det selv ja.

Det finnes mange situasjoner når du har rett, andre du tar feil. At du ikke kan tenke deg situasjoner hvor latskap, og uansvarlig oppførsel fører til nær fattigdom synes jeg er merkelig. Alt kan ikke alltid skyldes til miljøet, det er farlig for et samfunn hvor ingen tar ansvar for seg selv.

Gi meg et godt eksempel, og jeg kan kanskje si noe.

Og det siste du sier kan også snues: Det er veldig farlig for et samfunn å ignorere miljøet.

Nei, er du på trygd er du delvis dekt av Medicare vis du oppfyller visse krav. Men siden du er på trygd antar jeg man oppfyller disse kravene, og er derfor dekt.

Er du på minstelønn kan du være så heldig at du får en reduksjon i utgifter(100 dollar mindre i måneden f.eks), men ikke forsikring.

Noe som vil si at vis du kan være i en mye bedre posisjon vis du er på trygd contra å arbeide for minstelønn.

Dog, det er "kan".

For noen har du rett, men det var ikke spørsmålet. Jeg snakket ikke om de som er på trygde, men de som har inntekt men ikke kjøper helseforsikring. Noen av dem f eks. hadde en god jobb men mistet jobben pga uansvarlig oppførsel (ingen vet hvor mange). Det er meget upopulær for de fleste amerikaner å støtte uansvarlig oppførsel og jeg antar i Norge også.

Hvor mange er det som har råd til å ha helseforsikring, men har det ikke da?

Det er statestikk på det, eller det burde vært veldig enkelt å lage statestikk på det. Bare finn ut hva det koster å leve, gjør et overslag på Forsikring vs å betale selv på kort tid, og så ser du hvor mange av disse som løper borti et monster og brekker for mange bein.

Det kan også skape avhengighet når staten støtter uansvarlighet. Bare se på altfor mange innvandrere som ikke ønsker å delta i norsk samfunn. Hvorfor gjør det når det ikke blir nødvendige å leve bedre enn de hadde gjort i deres hjemmelandet? Innvandrerne til USA integrerer seg bedre fordi de sulter ellers.

"Avhengighet" betyr at staten oppfører seg uansvarlig, og at den ikke tenker langsiktig nok.

De innvanderne som ikke deltar i det norske samfunn har arbeid, og de tjener penger. Derfor er ikke det problemet. Problemet er at staten ikke gjorde noe for å forhindre at de ufrivillig flyttet sammen.

Du ser det samme problemet på plasser hvor staten fikser kunstig lave boligpriser for fattige, men bare på 1 konsentrert område. Resultatet blir en ghetto og en lav intelligens kultur hvor alle sulter.

De som stikker til USA har fordelen at de blir spredt utover mange stater, noe som forander ligningen på hva som blir potensielle problem ganske kraftig.

De trenger ikke å intigrere seg for å ikke sulte, de kan fint snylte på trygd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor rolle en mener miljø spiller er avhengig av din politiske ståsted. I et mer homogent land som Norge blir det lettere å tro at miljøet spiller den aller størst rolle. Blir Norge mer flerkulturellt så skylder mer nordmenn de fremmede mennesker selv. Slik er politikk i USA til mye større grad.

Det mener jeg blir feil. Man må kunne vurdere hvert enkelt tilfelle. Jeg er ikke så veldig glad i narkomane eller kriminelle, men når jeg ser hvilket miljø de vokser opp i og hvordan personene rundt dem er, forstår jeg godt at noen havner på feil spor. De blir egentlig straffet fordi de vokser opp i feil miljø. Om en narkoman får penger, vil han da bruke dem på mer narkotika eller på helseforsikring? Ingen tvil om hva han burde, men vi mennesker gjør ikke alltid det som er til vårt eller andres beste.

Du tar feil, det finnes bare FoxNews galninger som ikke mener vi bør ha et europeisk offentlig helsevesen som eksistere i europa. Det er politikker som har det motsatte mening.

Eliten (media og intellektuelle)i USA elsker Europa (med få unntagelser). Alle tre i Norge (politikker, media og intellektuelle eliten) er anti-amerikansk.

Fox News galninger? Mitt inntrykk er da at Fox News er en nyhetsstasjon vanlige amerikanere ser på, og at de har stor støtte. Men galninger er de vel neppe.

At mediene i Norge rakker litt ned på kulturen i USA, er det ingen tvil om, men av vanlige mennesker vet jeg nesten ikke om noen som er anti-amerikanske. Jeg vet om flere som har vært i USA opp flere ganger, og jeg ønsker selv å dra dit. Og hvilke nordmenn har ikke slekt i USA?

Helt riktig, men flertallet greier det og Obamacare gjør det billigere.

Det gjennstår vel å se hva som er igjen av helseforsikringen til Obama. Om man fra før ikke har hatt helseforsikring, og har hatt en alvorlig sykdom(f.eks. kreft) vil det vel være svært vanskelig å få helseforsikring?

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

[Det er greit for meg at du har en oppfatning av at ditt helsetilbud er bedre enn "the average norwegian", men det kan jo være greit å fastslå at det ikke akkurat er basert på noen tyngre, vitenskaplig undersøkelse.

Han refererte til en av de stoerste internasjonale vitenskapelig undersoekelse som ble publisert i Lancet som sammenlignet flere lands behandlig av kreft. I alle kategorier er USA bedre enn Norge og bedre enn de fleste andre land selv om det er meget vanskelig aa konkurrere med andre smaa land som er mer homogene og har lite fattigdom. At gjennomsnitt er hoyere synes jeg er litt overraskende. Sammenlignet du USAs hvite befolkning med europeiske land saa ville det bli enda bedre pga mindre fattigdom blant de hvite.

Her er linken.

http://healthcare.procon.org/sourcefiles/CONCORDCancerSurvivalStudy.pdf

Lenke til kommentar

Det mener jeg blir feil. Man må kunne vurdere hvert enkelt tilfelle. Jeg er ikke så veldig glad i narkomane eller kriminelle, men når jeg ser hvilket miljø de vokser opp i og hvordan personene rundt dem er, forstår jeg godt at noen havner på feil spor. De blir egentlig straffet fordi de vokser opp i feil miljø. Om en narkoman får penger, vil han da bruke dem på mer narkotika eller på helseforsikring? Ingen tvil om hva han burde, men vi mennesker gjør ikke alltid det som er til vårt eller andres beste.

Det finnes mange som tror som deg men jeg er helt sikkert at mange mer blir mer skeptisk mot fremmede folk som aldri blir helt norsk. Mange nordmenn mener at noe innvandrer er bare late og oedelegger samfunn med vilje. Jeg har lest det utallige ganger i disse fora og andre steder.

Fox News galninger? Mitt inntrykk er da at Fox News er en nyhetsstasjon vanlige amerikanere ser på, og at de har stor støtte. Men galninger er de vel neppe.

Vannlige konservative amerikaner elsker Fox News men galninger som Glenn Beck er ikke mainstream. De dominere kabel nyheter men mange mer ser paa network news som er mye mer liberale.

At mediene i Norge rakker litt ned på kulturen i USA, er det ingen tvil om, men av vanlige mennesker vet jeg nesten ikke om noen som er anti-amerikanske. Jeg vet om flere som har vært i USA opp flere ganger, og jeg ønsker selv å dra dit. Og hvilke nordmenn har ikke slekt i USA?

De fleste nordmenn jeg kjenner liker deler av USA men har en nedlatende holdning til samfunnet generellt, saerlig massekulturen. Det blir sett litt som et intersert sted aa besoeke men ikke mye bedre enn andre utviklende land. Du vet, dumme, feite, ignorante, religioese hillbillyer....

Det gjennstår vel å se hva som er igjen av helseforsikringen til Obama. Om man fra før ikke har hatt helseforsikring, og har hatt en alvorlig sykdom(f.eks. kreft) vil det vel være svært vanskelig å få helseforsikring?

Jeg er helt sikkert at dette elimineres, det er meget populaer, selv blant de konservative amerikaner.

Lenke til kommentar

Det finnes mange som tror som deg men jeg er helt sikkert at mange mer blir mer skeptisk mot fremmede folk som aldri blir helt norsk. Mange nordmenn mener at noe innvandrer er bare late og oedelegger samfunn med vilje. Jeg har lest det utallige ganger i disse fora og andre steder.

Det baseres nok endel på fordommer, og på norske støtteordninger som gjør det lønnsomt å få mange barn og å være hjemmeværende med barna. Jeg har også hørt at det har vært vanskelig, selv for de med god utdannelse, å få jobb innenfor det en er utdannet som i Norge om man ikke kommer fra et vestlig land.

Men jeg mener fremdeles ikke løsningen er å overlate dem til seg selv. Det er nok heller innvandringen det må gjøres noe med.

De fleste nordmenn jeg kjenner liker deler av USA men har en nedlatende holdning til samfunnet generellt, saerlig massekulturen. Det blir sett litt som et intersert sted aa besoeke men ikke mye bedre enn andre utviklende land. Du vet, dumme, feite, ignorante, religioese hillbillyer....

Vel, at fedme er et problem, er jo ikke annet enn fakta, men det er det i ferd med å bli i mange vestlige land. Amerikanere er jo også mer religiøse enn nordmenn. Det du beskriver er nok sterotyper.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Vel, at fedme er et problem, er jo ikke annet enn fakta, men det er det i ferd med å bli i mange vestlige land. Amerikanere er jo også mer religiøse enn nordmenn. Det du beskriver er nok sterotyper.

Amerikansk stereotypene forsterkes av norsk media men stereotyper er noe som media proever aa stanse naar det gjelder andre etnisiteter, saerlig minoriteter. Det er hykleri og tragisk. USA er en viktig partner som boer forstaas som et dynamisk land med mange sider, ikke som bare karikaturer.

Lenke til kommentar

Gi meg et godt eksempel, og jeg kan kanskje si noe.

Min kone jobber med fattige unge voksne kvinner som er fattige og har gratis tilgang til birth control midler men har mange barn likevel.

Og det siste du sier kan også snues: Det er veldig farlig for et samfunn å ignorere miljøet.

Helt enig, det finnes en balanse mellom aa kreve selvansvar og skape et godt miljoe.

Hvor mange er det som har råd til å ha helseforsikring, men har det ikke da?

Jeg har allerede viste denne statistikk, forskerne sier at noe mellom 20-40% av de som ikke har helseforsikring tjener mer enn 70.000 dollar/ aar.

"Avhengighet" betyr at staten oppfører seg uansvarlig, og at den ikke tenker langsiktig nok.

De innvanderne som ikke deltar i det norske samfunn har arbeid, og de tjener penger. Derfor er ikke det problemet. Problemet er at staten ikke gjorde noe for å forhindre at de ufrivillig flyttet sammen.

Du ser det samme problemet på plasser hvor staten fikser kunstig lave boligpriser for fattige, men bare på 1 konsentrert område. Resultatet blir en ghetto og en lav intelligens kultur hvor alle sulter.

De som stikker til USA har fordelen at de blir spredt utover mange stater, noe som forander ligningen på hva som blir potensielle problem ganske kraftig.

De trenger ikke å intigrere seg for å ikke sulte, de kan fint snylte på trygd.

Innvandrerne har alltid flyttet sammen i konsentrerte omraader, selv i USA. Chinatown finnes i hver amerikansk storby.

En stor fordel som eksistere i USA er at det er helt amerikansk aa bli innvandrer mens det blir umulig aa bli helt norsk naar en har et moerkt hud.

Lenke til kommentar

jjkoggan:

1. De fattige menneskene er dumme, og sannsynligvis fundamentalister vis de uansvarlig har mange barn.

På en annen side: Er det ikke fult mulig å leve på lønnen du får for å ha barn i USA? Mener jeg har hørt om noe sånt.

2. "Jeg har allerede viste denne statistikk, forskerne sier at noe mellom 20-40% av de som ikke har helseforsikring tjener mer enn 70.000 dollar/ aar."

La oss avrunde nedover til 25% da, fordi det regner ikke mot levekostnadene.

Og dine tidligere tall sier at 15% av befolkningen ikke har råd. 25% av 15% er 3,75%. Så ca 4 prosent er idioter, mens 11% har ikke råd. Eller 3-6% kontra 12-9% av befolkningen vis vi ikke avrunder.

Vis 12-9% ikke får behandling, og de er heller ikke medregnet statestikkene, så er statestikkene løgn. Enkelt og greit.

3. Ja, Chinatown finnes i hver storby, MEN i norge har vi Grønland i Oslo.

Hvorfor flyttet folk til de såkalte "Chinatowns"?

La oss si regjeringen hadde spredd utover folk ved f.eks bolig regulering, ville da Chinatowns fortsatt ha vært der?

Eller ble "Chinatowns" skapt av Asiatiske entreprenører som viste de kunne tjener penger ved å sikte på en nishegruppe av flyktninger?

Jeg er ikke helt uenig med konklusjonen din, men så får vel være :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Slik blir det av sosialisme.

På grunn av privat konkurranse er det flere CT scannere i en enkelt by i USA, enn i hele Canada, som drives nogen lunde likt Norge på det feltet.

Alle får, men tilbudet er elendig. Slikt ser pent ut på papiret vettu.

Men hva skjer hvis du trenger en av disse CT-scannerne? Da må du jo betale selv, må du ikke?

Det er vel ingen som hindrer deg i å betale selv på privat sykehus her i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...