Gå til innhold

Helse tjenesten i norge er latterlig

Anbefalte innlegg

(Og ettersom du quite rightly påpeker at dette er off topic i denne tråden, så setter jeg strek for mine utsagn om amerikansk politikk her.)

Too bad, the thread will die without a debate about the big bad USA.

Personally, I get better health care than the average norwegian and I NEVER wait, which is the biggest reason canadians cross the border for quick, state of the art health care in the USA.

Likevel, it is still too expensive to reach everyone and a freer market won't cure it. Not everything is cheaper in a free market, especially when the consumer is unable to make informed choices.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personally, I get better health care than the average norwegian <cut>

Hva vet du om helsetilbudet for "the average norwegian"?

edit: Jeg mener, på hvilket grunnlag konkluderer du med at "du har et bedre tilbud enn the average norwegian"?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

edit: Jeg mener, på hvilket grunnlag konkluderer du med at "du har et bedre tilbud enn the average norwegian"?

Det er jo godt at han har et bedre helsetilbud enn den gjennomsnittlige nordmann, men den gjennomsnittlige amerikaner har ikke det. Dessuten er de slaver for forsikringsselskapene, men det er vi jo på god vei til å bli i Norge også.

Lenke til kommentar

Det er jo godt at han har et bedre helsetilbud enn den gjennomsnittlige nordmann, men den gjennomsnittlige amerikaner har ikke det. Dessuten er de slaver for forsikringsselskapene, men det er vi jo på god vei til å bli i Norge også.

Den gjennomsnittelige amerikaner har bedre helsetjenester enn Nordmenn har. Det er 15% som ikke har forsikring, de som har forsikring derimot kan få alt de ønsker. Langt bedre enn i Norge hvor du må vente i lange køer og mange forskjellige behandlinger mangler. Problemet i USA er at systemet deres er for dyrt og de dekker ikke alle.

Prøv å få slike data i Norge

healthinsurance112907Graph3.gif

Lenke til kommentar

Den gjennomsnittelige amerikaner har bedre helsetjenester enn Nordmenn har. Det er 15% som ikke har forsikring, de som har forsikring derimot kan få alt de ønsker. Langt bedre enn i Norge hvor du må vente i lange køer og mange forskjellige behandlinger mangler. Problemet i USA er at systemet deres er for dyrt og de dekker ikke alle.

Prøv å få slike data i Norge

healthinsurance112907Graph3.gif

Jeg er ikke i tvil om at sykehusene er gode så lenge de får sine penger. Spør heller de amerikanerene som ikke får dekket behandling. Enten fordi de ikke har forsikring, eller fordi forsikringselskapet gjør alt i deres makt for å unngå å betale, og om de gjerne må betale er det for sent.

At vi har køer i Norge betyr ikke at selve behandlingen er dårlig, men at det kan ta veldig lang tid før man får den, og om det er akutt - skal man få den med en gang. Jeg vet ikke hvordan bemanningen på sykehusene i USA er, men som sagt er den virkelig elendig i Norge. Det resulterer i at man som pasient i tilfeller må vente lenge på hjelp(inne på selve sykehuset), man ser overarbeidede ansatte, det er større sjangse for feil i behandlingen osv. Dette har jeg hørt om og opplevd selv(ikke som pasient). NPM. :thumbup:

Norge er slettes ikke på førsteplass på noen helseliste. Den eneste jeg fant viste Norge på en 11. plass og USA på en 37. plass. At innbyggerne i USA ikke er garrantert hjelp trekker nok mye ned. Men dette temaet passer vel kanskje bedre i den "USA hate-tråden"?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om at sykehusene er gode så lenge de får sine penger. Spør heller de amerikanerene som ikke får dekket behandling. Enten fordi de ikke har forsikring, eller fordi forsikringselskapet gjør alt i deres makt for å unngå å betale, og om de gjerne må betale er det for sent.

At vi har køer i Norge betyr ikke at selve behandlingen er dårlig, men at det kan ta veldig lang tid før man får den, og om det er akutt - skal man få den med en gang. Jeg vet ikke hvordan bemanningen på sykehusene i USA er, men som sagt er den virkelig elendig i Norge. Det resulterer i at man som pasient i tilfeller må vente lenge på hjelp(inne på selve sykehuset), man ser overarbeidede ansatte, det er større sjangse for feil i behandlingen osv. Dette har jeg hørt om og opplevd selv(ikke som pasient). NPM. :thumbup:

Norge er slettes ikke på førsteplass på noen helseliste. Den eneste jeg fant viste Norge på en 11. plass og USA på en 37. plass. At innbyggerne i USA ikke er garrantert hjelp trekker nok mye ned. Men dette temaet passer vel kanskje bedre i den "USA hate-tråden"?

Jeg er helt enig. Derfor ønsker jeg ikke amerikansk helsesystem i Norge. Men gjennomsnittamerikaneren har helseforsikring og dermed et godt helsevesen. Det er ikke spesielt vanlig å oppleve å bli nektet behandling.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Derfor ønsker jeg ikke amerikansk helsesystem i Norge. Men gjennomsnittamerikaneren har helseforsikring og dermed et godt helsevesen. Det er ikke spesielt vanlig å oppleve å bli nektet behandling.

Jeg har lest at mange europeere mener amerikaner blir nektet behandling på sykehus. Hvis man er alvorlig syk så må sykehuset behandle pasienten selv om en har ingen forsikring sier staten. Det er en grunnen at helseforsikring blir så dyrt, sykehusene må dekke sine kostnadene fra gratis tjenester. Det er et stort prblem hos de sykehusene som ligger i fattige områder

Lenke til kommentar

Politikerne på venstresiden i Norge har lykkes med å skape et bilde av et liberalistisk samfunn som - forståelig nok - skremmer mange mennesker. Dette bygger på et etter min mening nedverdigende menneskesyn som mener at medfølelse og veldedighet vil forsvinne så snart staten ikke tvinger det på en. Personlig tror jeg det er motsatt; det forsvinner når det blir tvunget på en, fordi en blir behandlet uten tillit.

Selv har jeg såpass tro på enkeltmennesket at jeg ikke tror nordmenn plutselig vil miste all medmenneskelighet i det øyeblikket staten ikke tvinger det på dem, og jeg tror det er ekstremt få mennesker som ville funnet seg i at fattige med alvorlige sykdommer blir satt på gata for dø. De fleste nordmenn ville hatt råd til en sykeforsiking, og for de få unntakene hadde det jammen ikke kostet oss mye å finne en alternativ løsning for.

Lenke til kommentar

Selv har jeg såpass tro på enkeltmennesket at jeg ikke tror nordmenn plutselig vil miste all medmenneskelighet i det øyeblikket staten ikke tvinger det på dem, og jeg tror det er ekstremt få mennesker som ville funnet seg i at fattige med alvorlige sykdommer blir satt på gata for dø. De fleste nordmenn ville hatt råd til en sykeforsiking, og for de få unntakene hadde det jammen ikke kostet oss mye å finne en alternativ løsning for.

Er det noen grunn til å tro at nordmenn er så mye bedre enn andre folk når det gjelder å bruke av sine egne midler til å behandle syke og hjelpe fattige? Den "dugnadsånden" er nok død.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at mange europeere mener amerikaner blir nektet behandling på sykehus. Hvis man er alvorlig syk så må sykehuset behandle pasienten selv om en har ingen forsikring sier staten.

Hvis man er akutt syk kan man ikke nektes Emergency Treatment, det er riktig.

Men hvis du blir diagnostisert med kreft og ikke har forsikring - tough luck ...

Selv om kreften kan kureres.

Du må vente til du får pustevansker eller andre akutte livstruende symptomer, da kan du få behandling ...

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til å tro at nordmenn er så mye bedre enn andre folk når det gjelder å bruke av sine egne midler til å behandle syke og hjelpe fattige? Den "dugnadsånden" er nok død.

Jeg tenkte mer på sykehusene og hvordan de neppe vil sette livstruende syke mennesker på gata selv om de ikke kan betale, i likhet med i USA.

Men glem dugnadsånd. Det holder lenge at hver enkelt hjelper sine nærmeste, men da må de først få muligheten til det. Jeg har mer tillit til familiens evne til å skaffe sine syke behandling enn staten.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på sykehusene og hvordan de neppe vil sette livstruende syke mennesker på gata selv om de ikke kan betale, i likhet med i USA.

Norske sykehus er ikke så langt unna å gjøre slike ting i dag. Kjøre "ferdigbehandlede pasienter" hjem til uoppvarmede leiligheter uten å varsle pårørende og/eller kommunal eldreomsorg. Det er bare gradsforskjeller unna det å lempe syke folk ut av ambulansen i en mørk bakgate ... (for å karikere det litt.)

Men glem dugnadsånd. Det holder lenge at hver enkelt hjelper sine nærmeste, men da må de først få muligheten til det. Jeg har mer tillit til familiens evne til å skaffe sine syke behandling enn staten.

Det er veldig mange som ikke har noen annen familie enn seg selv. Og veldig mange som bor på en helt annen kant av landet enn resten av familien. Skal gamlemor som har bodd i VestlandsBygda i 80 år plutselig måtte flytte til TrønderStaden (f.ex.) for å få pleie av svigerdattera? Eller skal man i fremtiden basere seg på at generasjonene bor på samme sted alle mann? Et slags Afghansk opplegg, på en måte? (Det er langt fra det eneste eksemplet på slike systemer, men jeg tok det alfabetisk ...)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg er litt uenig.

Saken er at du får ikke lov å drive med forebygging i USA, ikke på forsikringselskapets lommebok, og da er man like langt.

Skulle ikke forundre meg om mange selskap også nektet videre sjekker fordi de er dyre, så lenge legen ikke sier det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er litt uenig.

Saken er at du får ikke lov å drive med forebygging i USA, ikke på forsikringselskapets lommebok, og da er man like langt.

Skulle ikke forundre meg om mange selskap også nektet videre sjekker fordi de er dyre, så lenge legen ikke sier det er nødvendig.

Hva er du prater om? Har du noe kjennskap til det amerikanske helsevesnet?

Det er lov å drive med forbygning i USA og forsikring dekker sjekker, og MR og lignende. Ja, du må få en anbefaling fra legen, men du må du i Norge også. Forskjellen er at i USA så vil du få behanlingen fort, mens i Norge må du vente evigheter i kø. Gjennomsnittamerikaneren får bedre helsevesen enn nordmenn. Det skulle bare mangle når de betaler så mye for helsevesnet sitt.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er litt uenig.

Hva er du prater om? Har du noe kjennskap til det amerikanske helsevesnet?

Det er lov å drive med forbygning i USA og forsikring dekker sjekker, og MR og lignende. Ja, du må få en anbefaling fra legen, men du må du i Norge også. Forskjellen er at i USA så vil du få behanlingen fort, mens i Norge må du vente evigheter i kø. Gjennomsnittamerikaneren får bedre helsevesen enn nordmenn. Det skulle bare mangle når de betaler så mye for helsevesnet sitt.

Tullball! Vi kan ikke kalle den gjennomsnittelige Amerikaner for noe, da 15% av landet ikke er "gjennomsnittelige amerikanere".

Selve behandlingen tviler jeg på er noe som helst annerledes, så det blir ingen forskjell der.

Den eneste forskjellen blir vel helsekøen, og helsekøen er et onde vi må få bort raskest mulig.

Det jeg hvet er et pga måtene systemet er satt opp så er fokuset på behandling, i kontrast til f.eks å kjøre stikkprøver eller sette opp råd om at alle skal inn og f.eks være igjennom noe.

Man har også mye svineri med at folk som får sykdomer kan saksøke leger for noe som ikke var sannsynlig, og pga måten domstolene er satt opp åpner det en liten haug med flere problemer.

Vis du lever på minstelønn har du ikke råd til forsikring, og har du ikke råd til forsikring koster et besøk til spesialist 300-700$, det koster vistnok en liten formue bare å besøke lege også for å få refferig til neste instans også.....

Saken er at det Amerikanske systemet er kanskje litt bedre en det norske, men saken er at det er koster alt for mye til at den lille ekstra kvaliteten skal være verdt noe.

Det de trenger er 2 ting:

1. Sette opp noe offentlig for å konkurere med forsikringselskapene(vil fikse overprising)

2. Fikse domstolene, så forsikring mot å bli saksøkt ikke lengre blir en utgift de kan tvinge ned på folk

Hva som trengs å fikses i det norske er en annen sak.

Lenke til kommentar

Mange amerikanere får helseforsikring fra arbeidsgiver, så uten det, hadde nok prosenten være høyere.

Man skal slippe å sitte i kø om man har en sykdom som forverres og er dødlig i Norge. Det skjer desverre feil hvor personer med f.eks. kreft har måtte vente flere måneder. Slik skal jo selvsagt ikke skje.

Lenke til kommentar

Et privat sykehus vil gi deg akkurat så mye behandling som du kan betale for. Jo mer, jo bedre for dem. Deretter er det ut. Dette er selvsagt gunstig for de som vasser i penger, og det er ikke noe i veien for at nordmenn kjøper seg sykehusbehandling av denne typen. (Regn bare ikke med at norske skattebetalere er villige til å dekke regningen.)

Et offentlig sykehus har tradisjonelt ikke opptrådt på den måten, men i det siste har man i hvert fall sett tendenser til at folk med et fortsatt pleiebehov har blitt sendt hjem uten at den videre omsorgen for pasienten har vært sikret.

Helsetjenester gjelder ikke bare sykehus i den forstand. Alle tror at alt er gratis her i landet, men det er ingenting som er gratis. Du må betale for det meste, ikke bare i form av skatter og avgifter, men for selve timene når du er hos f.eks fastlegen også. Medisiner er heller ikke så veldig mye billigere enn i mange andre land. Fant ikke igjen den infoen jeg hadde på det, men var en undersøkelse på Brennpunkt tror jeg.

Psykologtimer koster rundt 400 kroner og da får du en med like bra kompetanse som en runk og en flaske sprit hadde gjort for deg. I tillegg kunne du kanksje kjøpt en kebab og et par valium. Eller du kunne lagt til 400 kroner og dratt til en privat psykolog som er avhengig av å beholde kundene, og det gjøres ved å bevise for de at han kan hjelpe. Slik er det ikke i det offentlige og det ser man tydelig på alle som jobber der også.

Har også en bekjent som står på venteliste til behandling. Han fikk knust ankelen i en ulykke og det var 6mnd ventetid, men han har fortsatt ikke hørt noe etter 8mnd og han får sykepenger. Så hva er best samfunnsøkonomisk; kanskje å behandle han så raskt som mulig, om så på en privat klinikk som har ledig kapasitet som sannsynligvis ville vært mye billigere og bedre totalt sett i lengden? Men det er ikke slik vi gjør det i Norge for her er alt som heter individ, frihet og privatanliggende noe som skal bekjempes.

Hadde det ikke vært slik at Norge absolutt er nødt til å selge sitt eget brød i egen butikk, så hadde de norske helsetjenestene vært 110%. Altså selv om pengene går til private, så forsvinner ikke pengene. Pengene skal rundt. Noe annet er de som sitter å gnukker på flere milliarder og som ikke gjør noe med de, bare for å kunne kalle seg en milliardær.. Nesten slik som Stoltenberg tenker også.

Man trenger bare en annen organisering av samfunnet og det skjer ikke før vi får en ny regjering, i beste fall. Tenk deg mulighetene vi egentlig har i dette landet.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Er det noe som tilsier at private psykologer gjør en bedre jobb enn offentlige? Jeg har faktisk hørt det motsatte. Norge er også et av landene som har minst egenandel for helsetjenester, og medisiner er subsidiert, så hvor mye dyrere hadde de ikke vært om det hadde vært for det?

Lenke til kommentar

Vil man leve må man betale for helse uansett. Ved å betale jevne summer gjennom skatt er man garrantert å få behandling uten å plutselig måtte betale alt en har av sparepenger o.l. Det kan til en viss grad være slik med helseforsikringer også, men den koster jo det samme for alle og tar ikke hensyn til inntekt og formue.

Men jeg ser poenget ditt. Flertallsdiktatur? Slik vil det alltid være i et demokratisk samfunn. Desverre umulig å gjøre alle fornøyde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...