Gå til innhold

Øke eksisterende lån istedet for forbrukslån


Bytex

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på bank og lån? Hvis jeg har UTROLIG lyst på en ting som koster, si, 25000 kr, kan jeg bare ringe banken og be dem slenge på 25k på lånet jeg allerede har der? Så tar det 1 år lengre å betale ned lånet?

 

Jeg har 100% dekket førstehjemslån btw.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen kategori å putte økonomi-spørsmål i.

Neivisst, nei. :tease:

 

Men for å svare på spørsmålet, så kan du selvsagt låne med pant i bolig, og til boliglånsrente, til helt andre ting, så lenge den totale lånesummen holder seg under det pantobligasjonen (som ble skrevet når du tok opp det opprinnelige boliglånet) lyder på, (ma.o. du kan forhøye lånet med like mye som du har betalt ned, uten ekstra tinglysingsgebyr osv) og banken mener du har betalingsevne til det. Har du en boligkreditt trenger du ikke engang snakke med noen i banken om det...

Lenke til kommentar

Takk, Lars.

 

Tenkte på noe så "lite" som 20000,- til et nytt musikkinstrument

 

motif_xf6_o_base.jpg

 

Men banken vil vel ikke vite nøyaktig hva jeg skal kjøpe? Lånet mitt er et førstehjemslån på 600k jeg har betalt fast på i 3 år. Så det er jo langt under dette beløpet.

Og forbrukslån frister ikke noe særlig, da jeg ikke har planer (eller råd) til å betale det veldig fort tilbake. Hvordan går jeg frem? Sende en mail via nettbanken?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Refinansiering, det husker jeg det var snakk om en gang tidligere..mulig jeg spurte om det samme da. Tror hun sa at jeg må ha betalt ned minst 20% av totallåneverdien før det var mulig å gjøre. Ellers kunne hun bare gi meg forbrukslån med kjempehøy rente. Men det var sikkert 2-3 år siden..

Lenke til kommentar

...det var ikke førstehjemslån, mulig det har noe å si.

Det kan hende de krever man holder seg innenfor de "vanlige" 80% av takst, muligens, mens førstehjemslån gitt for noen år (før finanskrisen) siden var vel helt oppe i 100% belåningsgrad.

Det sammenfaller også fullstendig med utsagnet

Tror hun sa at jeg må ha betalt ned minst 20% av totallåneverdien før det var mulig å gjøre.

 

Verdien av boligen kan jo ha økt (og han må jo ha betalt noe ned på lånet også siden sist han spurte), men da må man kanskje ha ny takst og tinglyse ny panteobligasjon=høye etableringskostnader.

 

Alt forutsetter jo at også betalingsevnen, ikke bare sikkerheten, er tilstrekkelig til å betjene det nye lånet med dagens rente og sikkerhetsmargin ift fremtidige renteøkninger, etter bankens beregninger.

Lenke til kommentar

Hmm er vel best å bare ringe DNB og spørre da. Vil bare ikke bli rundsnakket og "lurt" inn i et dyrt forbrukslån hvis det finnes andre muligheter (men som banken ikke tjener like "bra" på).

 

Lønnen min har økt betraktelig de siste 3 årene siden jeg fikk lånet, fra 300-rundt 430k i bruttolønn. Så betjening ville ikke være noe problem. Men jeg har såklart ikke 20k liggende og slenge som jeg bare kan kjøpe en synth for.

 

Å ta 20k på kredittkort er også uaktuellt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du får gi beskjed ka banken sier.

 

Avhengig av hvor mye du har betalt ned på huset vil det ofte være muligheter for såkalt refinansiering på boliglånet. Førstehjemslånet kan selvsagt klure dette litt til for deg.

 

20% ja, det har med at førstehjemslånet lar deg låne med verdi i boligen høyere enn de fleste uten renteøkningen. Ofte er det raskere nedbetaling på summen over 80% av boligens verdi.

Lenke til kommentar

Men jeg har såklart ikke 20k liggende og slenge som jeg bare kan kjøpe en synth for.

Hvis du ikke har et buffer som gjør at du kan kjøpe noe du "plutselig" får lyst på så bør du spare opp et buffer først. Når du skryter på deg god lønn og ingen problemer med å betale bør du ha såpass liggende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...