Uxzuigal Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Husker nå hvertfall fler tallet var imot krig i irak og i afghanistan. Sikker på at du ikke husker det litt feil? Var vel 50-50 sånn ca, også etter at våre allierte gikk inn i Irak økte støtten enda mer? Jaja... egentlig samme for meg, bare vi får ryddet vekk all dritten Blir borte noen timer nå, så jeg får ikke forsvart meg i neste innlegg fra deg før om lenge. Det er greit, jeg får gå og brenne noen kirker, drive litt masse mord, høre på Black metal og røyke hasj. Lenke til kommentar
Jonas Jungeldyr Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 De ti siste innleggene har ikke hatt så mye å gjøre med spillet syns jeg bare historien rundt det hendelsen og politiske meninger. Syns vi skal gi oss nå som vi har sagt våre meninger og la de som vil spille det få lov til det og resten spille andre spill som de synes er bra. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hei. Med fare for å bli steinet til blods her nå, men jeg føler meg rimelig sjokkert over en del av uttalelsene her i denne tråden. For det første - til Mr. Crunch og hans forbundsfeller. Burde egentlig ikke kommentere utsagnene du / dere lirer av dere. Jeg tror det vil være som å pisse på en vindmølle å diskutere med dere, vet ikke engang hvor man skal begynne. For å si det kort - du / dere har et vanvittig navlebeskuende syn på verden. Ta og les litt bøker. Bli litt eldre. Se noe annet enn TV2 nyhetene. Prøv å få et mer nyansert syn på verden enn de white trash holdningene som dere lirer av dere her, så kan vi kanskje diskutere litt. For det andre. Ingen tema er etter min mening tabu å lage spill om. Jeg hadde gjerne spilt et spill som tok for seg ting som konsentrasjonsleirer, jødeforfølgelse, rasisme eller tilsvarende, så lenge det er godt laget. Med dette mener jeg spillene kan behandle tema på en voksen måte og er i stand til å presentere saken. Dataspill er bare nok en mediaform, og kan med fordel brukes til å presentere slike ømtålelige tema. Klarer ikke å vri skallen nok til å komme med noen gode eksempler her, men det burde ikke være så fryktelig vanskelig. Alt som kan være med på å gi folk som Mr. Crunch og kompani informasjon som kan bidra til å rette opp deres noe skrudde virkelighetsoppfatning er av det gode. Problemet er helst når dataspill blir brukt som ren propaganda, som f eks gjort i American Army. Jeg vil mye heller spillet et spill som viser virkeligheten slik den egentlig er. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Urk. Dette ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Blir bare så vanvittig provosert av trangsynte rednecks og bedrevitere. (Er klar over at jeg nok kan bli oppfattet som en bedreviter etter dette). Våkn opp for ******! Lenke til kommentar
Jonas Jungeldyr Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hei. Med fare for å bli steinet til blods her nå, men jeg føler meg rimelig sjokkert over en del av uttalelsene her i denne tråden. For det første - til Mr. Crunch og hans forbundsfeller. Burde egentlig ikke kommentere utsagnene du / dere lirer av dere. Jeg tror det vil være som å pisse på en vindmølle å diskutere med dere, vet ikke engang hvor man skal begynne. For å si det kort - du / dere har et vanvittig navlebeskuende syn på verden. Ta og les litt bøker. Bli litt eldre. Se noe annet enn TV2 nyhetene. Prøv å få et mer nyansert syn på verden enn de white trash holdningene som dere lirer av dere her, så kan vi kanskje diskutere litt. For det andre. Ingen tema er etter min mening tabu å lage spill om. Jeg hadde gjerne spilt et spill som tok for seg ting som konsentrasjonsleirer, jødeforfølgelse, rasisme eller tilsvarende, så lenge det er godt laget. Med dette mener jeg spillene kan behandle tema på en voksen måte og er i stand til å presentere saken. Dataspill er bare nok en mediaform, og kan med fordel brukes til å presentere slike ømtålelige tema. Klarer ikke å vri skallen nok til å komme med noen gode eksempler her, men det burde ikke være så fryktelig vanskelig. Alt som kan være med på å gi folk som Mr. Crunch og kompani informasjon som kan bidra til å rette opp deres noe skrudde virkelighetsoppfatning er av det gode. Problemet er helst når dataspill blir brukt som ren propaganda, som f eks gjort i American Army. Jeg vil mye heller spillet et spill som viser virkeligheten slik den egentlig er. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Urk. Dette ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Blir bare så vanvittig provosert av trangsynte rednecks og bedrevitere. (Er klar over at jeg nok kan bli oppfattet som en bedreviter etter dette). Våkn opp for kjøss! Han har et veldig godt poeng. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hvor mange spill har blitt laget på grunnlag av spesifikke terroraksjoner hvor regulære militærstyrker ikke har vært involvert? Folk er mer liberale til spill som omhandler krig og væpnede konflikter. I disse tilfellene blir to væpnede parters handlinger sett på som "rettferdige" siden begge har satt seg villig til å bruke våpen for å opnnå sine mål. Terrorhandlinger er som oftest rettet mot sivile, som hverken bærer våpen eller er involvert direkte i konflikten som går ut over de, og dette finner jeg lite heldig å lage et spill av. Cetram: Jeg var enig med deg helt du la ut om hvordan ingenting er tabu. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Hva slags syke ideer er dette? Vil du virkelig gå så lavt som å si at du vil ha slike spill? Forkastelig! Lenke til kommentar
Jonas Jungeldyr Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hvor mange spill har blitt laget på grunnlag av spesifikke terroraksjoner hvor regulære militærstyrker ikke har vært involvert? Folk er mer liberale til spill som omhandler krig og væpnede konflikter. I disse tilfellene blir to væpnede parters handlinger sett på som "rettferdige" siden begge har satt seg villig til å bruke våpen for å opnnå sine mål. Terrorhandlinger er som oftest rettet mot sivile, som hverken bærer våpen eller er involvert direkte i konflikten som går ut over de, og dette finner jeg lite heldig å lage et spill av. Cetram: Jeg var enig med deg helt du la ut om hvordan ingenting er tabu. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Hva slags syke ideer er dette? Vil du virkelig gå så lavt som å si at du vil ha slike spill? Forkastelig! Enig i det der noe av det han skriver stemmer men resten er jo bare sykt. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hei. Med fare for å bli steinet til blods her nå, men jeg føler meg rimelig sjokkert over en del av uttalelsene her i denne tråden. For det første - til Mr. Crunch og hans forbundsfeller. Burde egentlig ikke kommentere utsagnene du / dere lirer av dere. Jeg tror det vil være som å pisse på en vindmølle å diskutere med dere, vet ikke engang hvor man skal begynne. For å si det kort - du / dere har et vanvittig navlebeskuende syn på verden. Ta og les litt bøker. Bli litt eldre. Se noe annet enn TV2 nyhetene. Prøv å få et mer nyansert syn på verden enn de white trash holdningene som dere lirer av dere her, så kan vi kanskje diskutere litt. For det andre. Ingen tema er etter min mening tabu å lage spill om. Jeg hadde gjerne spilt et spill som tok for seg ting som konsentrasjonsleirer, jødeforfølgelse, rasisme eller tilsvarende, så lenge det er godt laget. Med dette mener jeg spillene kan behandle tema på en voksen måte og er i stand til å presentere saken. Dataspill er bare nok en mediaform, og kan med fordel brukes til å presentere slike ømtålelige tema. Klarer ikke å vri skallen nok til å komme med noen gode eksempler her, men det burde ikke være så fryktelig vanskelig. Alt som kan være med på å gi folk som Mr. Crunch og kompani informasjon som kan bidra til å rette opp deres noe skrudde virkelighetsoppfatning er av det gode. Problemet er helst når dataspill blir brukt som ren propaganda, som f eks gjort i American Army. Jeg vil mye heller spillet et spill som viser virkeligheten slik den egentlig er. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Urk. Dette ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Blir bare så vanvittig provosert av trangsynte rednecks og bedrevitere. (Er klar over at jeg nok kan bli oppfattet som en bedreviter etter dette). Våkn opp for kjøss! "Dere" mente du meg og Mr.Cruch eller bare Mr.Cruch (og eventuelt medspillere på hans nick)? Lenke til kommentar
ZlummGlumm Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hei. Med fare for å bli steinet til blods her nå, men jeg føler meg rimelig sjokkert over en del av uttalelsene her i denne tråden. For det første - til Mr. Crunch og hans forbundsfeller. Burde egentlig ikke kommentere utsagnene du / dere lirer av dere. Jeg tror det vil være som å pisse på en vindmølle å diskutere med dere, vet ikke engang hvor man skal begynne. For å si det kort - du / dere har et vanvittig navlebeskuende syn på verden. Ta og les litt bøker. Bli litt eldre. Se noe annet enn TV2 nyhetene. Prøv å få et mer nyansert syn på verden enn de white trash holdningene som dere lirer av dere her, så kan vi kanskje diskutere litt. For det andre. Ingen tema er etter min mening tabu å lage spill om. Jeg hadde gjerne spilt et spill som tok for seg ting som konsentrasjonsleirer, jødeforfølgelse, rasisme eller tilsvarende, så lenge det er godt laget. Med dette mener jeg spillene kan behandle tema på en voksen måte og er i stand til å presentere saken. Dataspill er bare nok en mediaform, og kan med fordel brukes til å presentere slike ømtålelige tema. Klarer ikke å vri skallen nok til å komme med noen gode eksempler her, men det burde ikke være så fryktelig vanskelig. Alt som kan være med på å gi folk som Mr. Crunch og kompani informasjon som kan bidra til å rette opp deres noe skrudde virkelighetsoppfatning er av det gode. Problemet er helst når dataspill blir brukt som ren propaganda, som f eks gjort i American Army. Jeg vil mye heller spillet et spill som viser virkeligheten slik den egentlig er. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Urk. Dette ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Blir bare så vanvittig provosert av trangsynte rednecks og bedrevitere. (Er klar over at jeg nok kan bli oppfattet som en bedreviter etter dette). Våkn opp for kjøss! Veldig godt sagt!! Men er litt uenig med at dataspell er bare nokk et mediaform, det er riktig at de fleste amerikanske spella er ganske så propaganda stappa(SOCOM anyone?) men det er fortsatt et tøft spell!! Jeg har vel ikkeno imot detta WTC spellet sålenge det ikke er enda ett sippete amerikank helte spell. Og det ville verdt litt vanskelig å lage ett spill der man spiller ei amerikansk soldat som voldtar irakere... for det kune fort ha endt dårlig for de som lager spellet... De skulle laget noen flere nøytrale spell... uten de gode og de onde... for det ER rett og slett ikke noen gode eller onde!! hippiene er LANGT ifra de gode... det samma med afghanerne. Men hvis detta WTC spellet er laget av hippier så er det stor sjangs for at det er ett patriotisk møkkaspell med masse sippete musikk. Kast det !!!! PS. la russerne få værra ifred!!!! Lenke til kommentar
Dreadlord Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Nok en gang ser vi hvor mange naive mennesker som roter seg ut fra hullene sine. Mange av dere skulle hatt en liten dose sosialantropologi, hvertfall den etnografiske delen. Men til saken. Den dagen jeg springer til dassen for å rope i den store porselenstelefonen etter å ha most gamle olga med gressklipper i The sims 8, slutter jeg med dataspill. Så lenge jeg kan skille virkelighet med fantasi spiller det liten trille om hvem/hva jeg dreper i et dataspill. Det vil ikke si jeg blotter meg fra alle følelser, tvert imot. Jeg kan skyte 100 "mennesker" i MOHAA uten anger/medfølelse/skyld, men se et menneske bli drept på nyheter med stor forakt på samme tid. Hva betyr det? Jo det betyr som sakt jeg kan skille virkelighet fra fiksjon/fantasi. Alle dere som ser på voldspill med stor forakt bør, eller SKAL, ikke spille de. Det er rett og slett psykisk skadelig fordi det gir dere en mulighet til å bryte en mentalsk grense. Slipper de WTC spill kommer jeg nok ikke til å kjøpe de. Ikke av den ene grunn plotte virker kjedelig, men pga mange personlige minner fra det som skjedde og som muligens vil bryne hode mitt mer en selve spillet. Det kan være skadelig. Tetris kan være skadelig. Dere kan slutte å diskutere hvilke spille som er "moralsk" riktig eller ikke. Det er en diskusjon dere ALDRI vil bli enig i. Vi diskutere ting som er 10 ganger mindre komplisert en det, og finner skjedent et likesinnet svar . Bare et tips. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Hei. Med fare for å bli steinet til blods her nå, men jeg føler meg rimelig sjokkert over en del av uttalelsene her i denne tråden. For det første - til Mr. Crunch og hans forbundsfeller. Burde egentlig ikke kommentere utsagnene du / dere lirer av dere. Jeg tror det vil være som å pisse på en vindmølle å diskutere med dere, vet ikke engang hvor man skal begynne. For å si det kort - du / dere har et vanvittig navlebeskuende syn på verden. Ta og les litt bøker. Bli litt eldre. Se noe annet enn TV2 nyhetene. Prøv å få et mer nyansert syn på verden enn de white trash holdningene som dere lirer av dere her, så kan vi kanskje diskutere litt. For det andre. Ingen tema er etter min mening tabu å lage spill om. Jeg hadde gjerne spilt et spill som tok for seg ting som konsentrasjonsleirer, jødeforfølgelse, rasisme eller tilsvarende, så lenge det er godt laget. Med dette mener jeg spillene kan behandle tema på en voksen måte og er i stand til å presentere saken. Dataspill er bare nok en mediaform, og kan med fordel brukes til å presentere slike ømtålelige tema. Klarer ikke å vri skallen nok til å komme med noen gode eksempler her, men det burde ikke være så fryktelig vanskelig. Alt som kan være med på å gi folk som Mr. Crunch og kompani informasjon som kan bidra til å rette opp deres noe skrudde virkelighetsoppfatning er av det gode. Problemet er helst når dataspill blir brukt som ren propaganda, som f eks gjort i American Army. Jeg vil mye heller spillet et spill som viser virkeligheten slik den egentlig er. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Urk. Dette ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Blir bare så vanvittig provosert av trangsynte rednecks og bedrevitere. (Er klar over at jeg nok kan bli oppfattet som en bedreviter etter dette). Våkn opp for kjøss! For å si det kort kan du heller kalle meg patriot. Angående det med aldern kan jeg jo ikke si noe annet enn at jeg er i en stadig aldringsprosess, og at jeg snart er ti ti-år gammel. Skjønner ikke hvorfor det er så tøft å være anti-USA om dagen. Og en siste ting...JA, du prøver å være en bedreviter virker det som! La også merke til at du så å si kaller meg white trash...hva er poenget med personlige fornærmelser egentlig? Så egentlig virker du mer som en taper enn en bedreviter for meg. (er klar over at når jeg skriver dette er virker jeg dessverre ikke bedre enn ham) Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Hei. Med fare for å bli steinet til blods her nå, men jeg føler meg rimelig sjokkert over en del av uttalelsene her i denne tråden. For det første - til Mr. Crunch og hans forbundsfeller. Burde egentlig ikke kommentere utsagnene du / dere lirer av dere. Jeg tror det vil være som å pisse på en vindmølle å diskutere med dere, vet ikke engang hvor man skal begynne. For å si det kort - du / dere har et vanvittig navlebeskuende syn på verden. Ta og les litt bøker. Bli litt eldre. Se noe annet enn TV2 nyhetene. Prøv å få et mer nyansert syn på verden enn de white trash holdningene som dere lirer av dere her, så kan vi kanskje diskutere litt. For det andre. Ingen tema er etter min mening tabu å lage spill om. Jeg hadde gjerne spilt et spill som tok for seg ting som konsentrasjonsleirer, jødeforfølgelse, rasisme eller tilsvarende, så lenge det er godt laget. Med dette mener jeg spillene kan behandle tema på en voksen måte og er i stand til å presentere saken. Dataspill er bare nok en mediaform, og kan med fordel brukes til å presentere slike ømtålelige tema. Klarer ikke å vri skallen nok til å komme med noen gode eksempler her, men det burde ikke være så fryktelig vanskelig. Alt som kan være med på å gi folk som Mr. Crunch og kompani informasjon som kan bidra til å rette opp deres noe skrudde virkelighetsoppfatning er av det gode. Problemet er helst når dataspill blir brukt som ren propaganda, som f eks gjort i American Army. Jeg vil mye heller spillet et spill som viser virkeligheten slik den egentlig er. Gi meg et FPS spill med en amerikansk soldat som dreper og voldtar irakiske sivile. Gi meg et strategispill der jeg får drive en konsentrasjonsleir. Men spar meg for glorifisering og propaganda. Urk. Dette ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Blir bare så vanvittig provosert av trangsynte rednecks og bedrevitere. (Er klar over at jeg nok kan bli oppfattet som en bedreviter etter dette). Våkn opp for kjøss! Det - er - sykt! Jeg håper for all del at det IKKE kommer! Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Nok en gang ser vi hvor mange naive mennesker som roter seg ut fra hullene sine. Mange av dere skulle hatt en liten dose sosialantropologi, hvertfall den etnografiske delen. Bare for å ha sagt det; dama studerer sos.ant. på NTNU, får den dosen jeg trenger, takk. Men til saken. Den dagen jeg springer til dassen for å rope i den store porselenstelefonen etter å ha most gamle olga med gressklipper i The sims 8, slutter jeg med dataspill. Så lenge jeg kan skille virkelighet med fantasi spiller det liten trille om hvem/hva jeg dreper i et dataspill. Dette har vel strengt tatt mer med psykologi enn sos.ant. å gjøre. Men jeg er uenig, det er faktisk ikke helt unaturlig å ha grenser for hva man vil more seg med! Det har absolutt _ingenting_ med å ikke skille virkelighet fra fantasi å gjøre. Det går ann å ha såpass respekt for en del ting at man mistrives med å bruke det som underholdning! Du ville trolig ikke sittet og godtet deg med popcorn til en video fra begravelsen til noen du er glad i, for å sette det på spissen. Det blir noe av det samme. Lenke til kommentar
Dreadlord Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Dette har vel strengt tatt mer med psykologi enn sos.ant. å gjøre. Men jeg er uenig, det er faktisk ikke helt unaturlig å ha grenser for hva man vil more seg med! Det har absolutt _ingenting_ med å ikke skille virkelighet fra fantasi å gjøre. Det går ann å ha såpass respekt for en del ting at man mistrives med å bruke det som underholdning! Du ville trolig ikke sittet og godtet deg med popcorn til en video fra begravelsen til noen du er glad i, for å sette det på spissen. Det blir noe av det samme. Joda er enig i mye av det du sier, men jeg ville ironisk nok frem til mye av det samme i mitt forige innlegg. Saken er den at jeg kan spille spill som kan virke totalt umoralsk og meningsløse med tanke på hva som skjer i verden, men klarer likevel å distansiere meg fra den grusome ideiologien bak. Fordi jeg vet det er bare et spill. Usmakelig? vel det er et spm vi kommer til å krangle om, så den diskusjonen fraskriver jeg meg. Sammenligningen der du viser til eks "begravelse og popcorn" viser bare at du har totalt missforstått hva jeg snakker om. Du satt det på spissen ja, men jeg har da aldri sakt eller prøvd gitt inntrykk for at jeg liker den form for underholdning. Når jeg spiller Desert Combat tenker jeg overhode ikke på de som kjemper og dør i Irak. Om jeg tenkte "dette er galt, dette er respektløs og fryktelig", ville jeg ha sluttet med en gang. Da ville det ha blitt en prinsippsak for meg, en viktig del av min respekt for andre, noe jeg har en diger dose av. Tror nok jeg respekterer og tolerere mer en gjennomsnitte, det er inntrykke jeg sitter igjen med etter å ha lest aviser eller eks. innlegg på forum. For å avslutte. Joda vi skal respektere andre fult ut, men mange av oss lever likevel i dobbelmoral der vi mener det er bra og det dårlig, selv om vi snakker om det samme. Lenke til kommentar
Thanatos Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Synes De som lager spillet skulle vært skutt eller hengt... Lenke til kommentar
Jonas Jungeldyr Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Synes De som lager spillet skulle vært skutt eller hengt... Ærlige ord,veldig bra, er også VELDIG enig Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Jaja, hvis dere skal skyte og henge folk for og bruke sin yttringsfrihet, så har dere vel ikke lange veien til og bli USA's neste president. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Seriøst, et data-spill har ikke noe med virkeligheten å gjøre. At man stiller spørsmålstegn ved hvilke temaer som taes opp i et spill er vel egentlig vel og bra, men det blir bra naivt hvis 9/11 skulle være et ikke-tema, om det er å kræsje fly eller være brannmann. Uansett hvor tragisk det enn er hva som skjedde så synes jeg det er bra at noen lager et sånt spill. Det er på tide vi får smake vår egen medisin. Hvor mange tyskere blir ikke tråkket på i 99% av spillene de blir fremstilt som hjerne-løse draps maskiner med dårlig, latterlig, feig og hysterisk fremferd eller uttale. Eller alle irakeriske soldater som forsvarte/forsvarer landet sitt mot en pågående okkupasjon (rett eller galt skal jeg ikke ta stilling til her) som blir fremstilt som ondskapsfulle terrorister. Hvor vondt er det ikke for deres familier å se sine nærmeste, tapre, men døde, søsken/venner bli fremstilt på den måten. Den eneste grunnen til at vi synes 9/11 er forferdelig er fordi det føles så nært, men det er det for "de andre" som vi mesker oss i spill-temaer om også. Et dataspill er ikke annet enn en bok, skrevet i jeg-form. Det reflekterer ikke dine meninger, oppfatninger eller ønsker. Hvis jeg er Axis når jeg spiller BF1942 eller Wolf, så er jeg vel ikke Nazist heller. Når det gjelder drap på sivile så er det, om enn grusom, men reel side-effekt ved krig. 9/11 var drap på sivile, på den annen side, hvor mange sivile drepte ikke de allierte under annen verdenskrig i Tyskland og Japan. Hvilke militær installasjoner prøvde liksom USA å ramme august 1945? Det var ikke lenger mål å finne i Japan da bombene traff. Og uansett, den enes terrorist er den andres frihetskjemper. Det eneste du må gjøre er å ta side, men ta den i den virkelige verden. I et dataspill kan man helt ufarlig ta den andres side og oppleve deres side av "historien". Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Seriøst, et data-spill har ikke noe med virkeligheten å gjøre. At man stiller spørsmålstegn ved hvilke temaer som taes opp i et spill er vel egentlig vel og bra, men det blir bra naivt hvis 9/11 skulle være et ikke-tema, om det er å kræsje fly eller være brannmann. Uansett hvor tragisk det enn er hva som skjedde så synes jeg det er bra at noen lager et sånt spill. Det er på tide vi får smake vår egen medisin. Hvor mange tyskere blir ikke tråkket på i 99% av spillene de blir fremstilt som hjerne-løse draps maskiner med dårlig, latterlig, feig og hysterisk fremferd eller uttale. Eller alle irakeriske soldater som forsvarte/forsvarer landet sitt mot en pågående okkupasjon (rett eller galt skal jeg ikke ta stilling til her) som blir fremstilt som ondskapsfulle terrorister. Hvor vondt er det ikke for deres familier å se sine nærmeste, tapre, men døde, søsken/venner bli fremstilt på den måten. Den eneste grunnen til at vi synes 9/11 er forferdelig er fordi det føles så nært, men det er det for "de andre" som vi mesker oss i spill-temaer om også. Et dataspill er ikke annet enn en bok, skrevet i jeg-form. Det reflekterer ikke dine meninger, oppfatninger eller ønsker. Hvis jeg er Axis når jeg spiller BF1942 eller Wolf, så er jeg vel ikke Nazist heller. Når det gjelder drap på sivile så er det, om enn grusom, men reel side-effekt ved krig. 9/11 var drap på sivile, på den annen side, hvor mange sivile drepte ikke de allierte under annen verdenskrig i Tyskland og Japan. Hvilke militær installasjoner prøvde liksom USA å ramme august 1945? Det var ikke lenger mål å finne i Japan da bombene traff. Og uansett, den enes terrorist er den andres frihetskjemper. Det eneste du må gjøre er å ta side, men ta den i den virkelige verden. I et dataspill kan man helt ufarlig ta den andres side og oppleve deres side av "historien". Helt enig med deg der:) Vise ord! Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Hei alle. La meg først få beklage min noe sinte tone og at jeg kanskje impliserte at noen var White trash eller rednecks da jeg skrev min forrige post. Var trøtt og særdeles oppgitt over den vanvittige USA patriotismen og det jeg mente (og fremdeles mener) er litt vrangforestillinger om hvordan verden henger sammen. Men jeg står faktisk for essensen i det jeg skrev. Uten at dette skal bli noen pro/anti USA diskusjon, så er det et par viktige punkter som jeg kan oppsummere på en mer oversiktlig måte. 1. Dataspill er et medie på lik linje med bøker, film, fjernsyn og aviser. Det er bare en annen type. Spør en medieviter eller en som driver med dette. I likhet med de fleste andre "nye" medier gjennom tidene blir det ofte først sett på som useriøst og ikke særlig nyttig, en artig gjenstand. Dette er i ferd med å endre seg. 2. De aller fleste dataspill som blir produsert og gjort tilgjengelig for folk i den vestlige verden (verden for øvrig, kanskje med unntak av Japan og asia, de har litt andre saker og preferaner der borte) er enten : a) produsert i USA, England eller tilsvarende B) produsert for et marked som i veldig stor grad utgjør det som er nevnt over. Dette medfører at utviklerne må ta hensyn til dette markedet. Uten at jeg har foretatt noen dypere innholdsanalyse av dataspill, tør jeg påstå at i de aller fleste tilfellene er heltene vestlige, gjerne angliske, og skurkene a) østeuropeiske, B) asiatiske c) muslimer d) arabere. Spillene har en vinkling som kun ser ting fra denne siden. (Med et hederlig unntak av C&C Generals, terroristoppdragene! Meget bra!). Det lages svært, svært få spill har det motsatte utgangspunktet. Faktisk så er det ikke sånn her i verden at USA er de gode og Arabere / muslimer / generic skurkebilde er onde. Det er et bilde som i stor grad er skapt av vestlige medier og oppfatninger. Alt avhenger av hvor man står. USA og vesten i sin helhet er faktisk årsaken og bakgrunnen til veldig mye av problemene som eksisterer i dag. Kommunistfrykt, ensidig støtte til en av partene i midtøsten, koloni / imperialisme fra england og europeiske makter. Dette er ting som har vært med på å skape det verdensbildet vi har i dag. Hat, f eks det som terroristorganisasjoner har mot USA spesielt og den vestlige verden spesielt, oppstår ikke av seg selv. Alt har en årsak. Jeg forsvarer på ingen måte terroristhandlinger mot sivile, men sier bare at det er en bakenforliggende årsak som ikke kan forklares med ondskap. Denne virkeligheten blir svært sjelden gjenspeilet i medier generelt og her dataspill spesielt. En del av innleggene her i forumet vil faktisk bevege seg enda mer i denne retningen, og det mener jeg er en dårlig ting. 3. Spill om konsentrasjonsleir. Ja, dette mener jeg seriøst. Et bra slikt spill vil nok aldri se dagens lys. Et spill som viste virkeligheten og grusomheten kunne faktisk være med på å bidra til mer forståelse for hva som foregikk. Desverre ville dette sannsynligvis bare bli brukt til forlystelse for individer som ikke ville se det for det det er, men snarere godte seg over å få gå i rollen til Mengele eller Hitler. 4. Veldig mange spill, blant annet fra 2. verdenskrig, er i stor grad historieforfalskning. Et strategispill fra SSI, husker desverre ikke hvilket (Panzer General kanskje?) har blant annet fjernet alle referanser til en av hitler tysklands mest effektive hæravdleinger, Waffen SS. Dette fordi de utførte en rekke grusomheter mot menneskene, og derfor ikke har noe i et spill å gjøre. Forsåvidt en edel tanke, men noe misforstått. Ved å unnlate å ta med disse, fjerner man en stor del av grusomhetene som ligger i krigen, og man får, som noen andre nevnte det, nasjon A som kriger mot nasjon B, og alle har edle hensikter. 5. Poenget mitt er ikke å være anti-amerikansk, men å prøve å ha et objektivt syn på hva som faktisk foregår i verden, noe veldig mange etter min mening mangler. Det er veldig mye som er bra med USA, og verden har veldig mye å takke dette landet for. Samtidig er det, som jeg har nevnt, et land som har forårsaket veldig mange problemer og fremdeles gjør dette. Sukk.. Klarer ikke å begrense meg skikkelig her. Er ikke ute etter å ta noen eller å være noen bedreviter, prøver bare forgjeves å misjonere for et litt mer nyansert syn på dataspill og verden jevnt over. Vil nok en gang få oppfordre folk til å se noe annet enn TV2 nyhetene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå