Gå til innhold

CPU is unworkable or has been changed...

Anbefalte innlegg

Er det ikke tegning som viser hvordan jumperen(e) skal stå på harddisken din?

Hvis ikke, se her http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp

Du skal sette den slik det er illustrert på dual master, dersom du har flere IDE enheter tilkoblet. Hvis jeg ikke husker feil har din HD 9 pins, så da må du se på figur 2

Hvis dette ikke hjelper, kan du jo kjøre en reparasjon av WinXP på den gamle disken hvis den virker slik den skal, da mister du ikke dataen som ligger på den. Så kan du se om du får kontakt med den nye harddisken i Windows. Du burde også prøve den i en annen maskin dersom du har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen harddisker må stå som cable select, og ikke master, dette gjelder ofte westerndigital bl.a

ikke bry deg om at alt går sakte forløpig, bare få partisjonert disken din, noe du gjør via xp,cd'n

du kan også gå inn i bios og sette first og secondary slave på none, så står den ikke å søker etter dem.

mulig kan det hende biosen din ikke støtter så store disker, og at den må oppgraderes, men det er vel heller tvilsomt hvis hk er nytt

jeg tror ikke du kan bruke fdisk, den håndtere vel ikke så store disker

Lenke til kommentar

Primary og Secondary Slave har alltid stått på "none", det går utrolig sakte uansett.

Pins? Er det de der "pinnene" man kan sette jumperen over? I så fall tror jeg det er 10 pins.

Skal prøve å sette hd'en på "Cable Select" som nevnt i tidligere post.

Når det gjelder IDE enhetene... Regnes alt som står på IDE portene på hovedkortet som IDE enhet? I så fall har jeg DVD-spiller, og Harddisk, senere legger jeg muligens til CD-brenner og en eldre Harddisk, når alt fungerer som det skal.

Hvordan kan jeg partisjonere med XP-cd'en?

Har 3 valg i begynnelsen tror jeg, enten "Install", "Restore", eller "Quit"...

Ønsker og takker for god hjelp nok en gang!

Lenke til kommentar

Ja, alt som kobles til IDE-portene er IDE-enheter...

Du kan selvfølgelig prøve med cable select, men da må du huske at du må sette det på alle IDE-enhetene. Min Western Digital SE disk liker seg ikke på cable select.

I XP-installasjonen velger du install, så kommer du til en oversikt over tilgjengelige disker. I ditt tilfelle bare 1. velg create partition og skriv inn hvor stor partisjonen skal være. Hvis du vil lage flere partisjoner kan du gå tilbake til menyen etterpå uten å installere(enda) for å lage en til partisjon, men du kan like godt vente med å lage flere partisjoner til du har installert windows.

Lenke til kommentar

Må bare takke for alle svar jeg har fått hittil...

Har fått OS inn på maskinen med "jumperen" på harddisken på Cable Select.

CD-rommen aner jeg ikke hva står på, men den fungerer sammen med HD'en uansett, kan vel ikke skje noe hvis de står på forskjellig da?

Foreløpig ser alt perfekt ut, men når jeg scroller på sider på internett blir det på en måte oppdatert hele tiden. Altså hver gang jeg scroller kommer siden opp i 1 sek, så kommer det sånn "vannflyt" over det, vet ikke hva jeg skal kalle det. Men finnes det noen måter å forandre måten IE scroller på? Kan noen gi meg navn på hva det evt. er og sånt? Meget irriterende å måtte scrolle med dette. Helst engelsk navn siden jeg har engelsk WinXp. :)

Nå er jeg også tenkt til å koble den eldre HD'en til her, tror den har FAT32 filsystem, mens denne jeg har nå har NTFS. Kommer dette til å fungere?

Hva skal den eldre HD'en stå på? Slave?

Takk igjen!

Lenke til kommentar

du kan prøve å sette den andre disken også på cable select, sett den gjerne på samme port som den andre disken, så kobler du cd-drevene på den andre porten. Husk å sett den gamle disken på den midterste kontakten hvis du bruker cable select. Da blir den slave.

På den andre kabelen bør du sette brenneren som master og det andre cd-drevet som slave.

Scrollinga di mistenker jeg er fordi du ikke har innstalert skjermkortdrivere. Da blir det gjerne litt lugging.

FAT32 går fint i XP, men derimot er ikke NTFS støttet av Win9x.

Lenke til kommentar

Dette hadde jeg ingen anelse om, er dette seriøst og sant?

Harddisken (den nye) fungerer fint, men havlparten av innholdet jeg hadde på den eldre hd'en virker ødelagt.

Om skrujernet er magnetisk er jeg ikke sikker på, vet bare at skruene ikke hang fast i det eller rørte på seg skrujernet kom nært og i kontakt med de.

Får melding om at HD'en ikke er formatert på enkelte mapper jeg prøver å gå inn i, og denne meldingene kommer kun på de samme mappene.

Ellers står det at "The drive cannot find the sector requested" eller noe sånt når jeg prøver å åpne en fil, en melding i likhet med denne hvis jeg prøver å flytte den.

Er det noe jeg kan gjøre for å få alle filene til å virke, har ikke lyst å miste alle...

Nå gjelder dette mest mp3 filer som jeg har lyst å flytte til "C:", fra "F:".

Siden det ikke går an å merke alle å flytte over så trenger jeg et program som kan flytte over de som virker så jeg slipper å flytte en og en. Altså er sånn at merker jeg alle og får en melding og at sektoren ikke finnes, så får jeg bare noen av mp3'ene som virker over. Og sitte og prøve en og en mp3 av 700 er ikke morsomt å gjøre manuelt.

Ønsker og takker for rask hjelp, spesielt av deg "alfern", siden du har hjulpet meg hele tiden. :D

Lenke til kommentar

Må også spørre om noe som kan være litt vanskelig å svare på...

Er det CPU vifta som lager en sånn skarp høy frekvent lyd? Får jo hodepine av å sitte med pc'en i 5 min nå pga lyden...

Evt kunne det hende det var den litt eldre HD'en, men nå gidder jeg ikke gå inn dit å koble fra mer før jeg har overført mine eksisterende filer. Og venter da svar på forrige post av meg.

Ble kvitt scroll problemet etter jeg innstallerte nye skjermdrivere.

Lenke til kommentar
Må også spørre om noe som kan være litt vanskelig å svare på...

Er det CPU vifta som lager en sånn skarp høy frekvent lyd? Får jo hodepine av å sitte med pc'en i 5 min nå pga lyden...

Evt kunne det hende det var den litt eldre HD'en, men nå gidder jeg ikke gå inn dit å koble fra mer før jeg har overført mine eksisterende filer. Og venter da svar på forrige post av meg.

Beklager at jeg ikke svarer før nå...holder på å flytte :wink:

Høres ikke så bra ut det du forteller her...kan kanskje komme av at du har koblet harddisken feil, selv om jeg tviler på det. Jeg tipper at lyden du hører kommer fra disken. Du kan prøve den i en annen maskin for å se om den virker bedre der. Kan det tenkes at den har fått seg en dult mens du har skrudd på maskina? Dersom den har blitt avmagnetisert som foreslått over ville det ikke ført til at du får en slik lyd.

For å kopiere filer kan du f.eks bruke windows commander, veldig bra filbehandler...der kan du velge å skippe filer disken ikke klarer å lese.

Håper du får ting i orden etterhvert :)

Fra tråden: Eldre PC fryser når det passer den:

Får ha innstillingen "Nå kommer alt til å bli bra..." og satse på at jeg ikke plages mer med PC'er. Har hatt 2 PC'er i mitt liv, en gammel dårlig IBM som det bare var feil med, og så denne PC'en som jeg i 1 år eller mer måtte bruke Windows Me på. 2 timer mer med WinMe og jeg hadde ikke vært her...

Får håpe uhellet ditt snur seg litt nå da :D

Lenke til kommentar

Takk for det!

Men har nok ikke vært så heldig ennå, virker som jeg får problemer med alt jeg bruker! Fatter ikke hva det er med meg, men er jo garantert at jeg er en uheldig person.

Var så at jeg fikk innstallert CS på WDC HD'en som jeg har fått til å funke nå. Men plages med at etter en stund starter maskinen seg på nytt midt i spillet, ikke morsomt. Det skjer bare plutselig, 3 sek etter dette holder den på med å starte opp igjen. Så jeg kan ikke vite når dette skjer eller noe sånt. Har prøvd "reinstall" på CS, uten hell.

Hva er den typiske grunnen til dette? Noe dere kunne anbefale å gjøre?

Har forøvrig ikke lagt inne noe av dette som fulgte med på disker.

Dette var blant annet "SATA Driver Disk", en CD fra ABIT med diverse greier for hovedkortet, etc.

Hvis "rs" problemene skulle ha noe med Temp å gjøre, kan jeg bekrefte etter biosen av tempen ligger på 47 C.

Takk for videre hjelp, spesielt du Alfern som har tolmodighet med meg :yes:

Lenke til kommentar

Er ikke noen typisk årsak til feilen du beskriver, kan være så mangt. Først ville jeg installert driverne til hovedkortet. Hvis problemet fortsetter, last ned og kjør memtest86, for å finne ut om det er noe galt med ram brikken....

Må stikke på jobb...

Lenke til kommentar

La inn diverse drivere til hovedkortet fra cd'en, uten hell.

Søkte på Google.com etter programmet du nevnte, lastet det ned fra en eller annen plass, la det inn på diskett og boota med den.

Testen satte igang, lot han stå i 1 t og 10 min, da var den på 3 testen og hadde funnet 99 errors... Men forøvrig forsto jeg ingenting av dette programmet, og lot den bare stå å jobbe selv uten å konfigurere noe.

La merke til at tilfellene hvor problemet oppstår ikke bare er i Counter-Strike. Startet seg på nytt en gang mens jeg prøvde å se en film som lå på pc'en, og en gang mens jeg satt og åpnet en og en fil i Windows Media Player (mp3).

Hva skal jeg gjøre da?

Lenke til kommentar

Siden du fikk feil i memtest, er det en stor mulighet at det er RAM som er årsaken til problemene dine. Prøv med en annen minnebrikke. Du har sikkert en kompis som kan låne deg en. Husk at det må være minimum PC2700 RAM, da denne er beregnet på en hastighet på 333 mhz. Sjekk i BIOS at du ikke har stilt inn minnebuss-hastigheten på 400 mhz. Dersom du ikke da har en PC3200 brikke eller bedre, vil du mest sannsynlig få problemer med stabiliteten. En annen ting du kan gjøre er å velge manuelle minneinstillinger (står som default på by spd/auto). Da kan du prøve å stille CAS til 0,5 høyere enn det den står på. f.eks står den på 2, kan du stille den på 2,5. Håper du forstår hva jeg mener...hvis ikke: les igjennom BIOS delen av hovedkort-manualen, så kanskje du skjønner litt mer.

Lenke til kommentar

Var så usikker på dette med "CAS" verdier og sånt, fant ikke noe om det i brukerhåndboken for hovedkortet heller. Gjorde ingen forandringer!

Minnebuss-hastigheten står på 400 mhz med denne rammen. Det passer vel?

Har forøvrig ingen bekjente å låne ram av som passer denne PC'en.

Ingen av folka her i Tromsø oppgraderer PC'ene sine.

Men etter jeg gjorde en annen forandring i BIOS'en har systemet virket fint til nå.

Advanced Chipset Features > AGP Aperture Size "64" - sto dette på, forandret det til 512. Aner ikke hva det er, men tenkte det kunne ha noe med rammen å gjøre...?

Kunne dette løst problemet eller er det høyest usannsynlig? Kan jo bare være en tilfeldighet av systemet har funket fint til nå...

(Forandret til 512 litt tidligere i dag, etter dette har jeg spilt Counter-Strike og gjort en del uten at maskinen har startet seg på nytt.

Men tviler nok på at dette gjorde susen, tror det ligger mer bak problemet.

Lenke til kommentar
Ingen av folka her i Tromsø oppgraderer PC'ene sine.

:lol:

Med mindre du har 2 GB RAM, så er det ikke noe vits å sette Aperature size til 512.....har du 512 mb RAM bør du sette den til 128.

Dersom du fortsatt får problemer med at maskina "resetter" seg, kan du prøve å sette minnefrekvensen ned til 333. Eller stille CAS eller andre verdier i minnet. Lavere verdier gir mer aggressive instillinger. Her kan du lese hva de forskjellige verdiene betyr: http://www.tomshardware.com/howto/20030701..._tuning-10.html

Minnebuss-hastigheten står på 400 mhz med denne rammen. Det passer vel?

Jeg vet ikke hvilket minne du har...er det PC3200 eller bedre, så ja.....

Men det er mulig at BIOS velger å sette minne-timingene høyere enn det minnet er beregnet for når den står på auto.

Lenke til kommentar

Har 2 brikker av dette minnet:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB

Hva bør da "Aperature size" stå på?

Maskinen har funket fint fram til litt tidligere i kveld da maskinen restartet seg når jeg skulle gå ut av Midtown Madness 2. Men så lenge det gjelder dette spillet spiller det ingen rolle, spiller det aldri så. Skulle bare prøve det. Dessuten er det mulig at det bare var et engangs-tilfelle. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...