DevN Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Hadde for en stund siden bestilt deler til oppgradering av PC. Men viser seg nå etter jeg/vi har satt den sammen at det ikke virker. Først fikk jeg en melding om CMDOS eller noe sånt, som jeg ble kvitt etter restart! Men så kom meldingen jeg ikke ble kvitt, nemlig: "CPU is unworkable or has been changed"... Når sant skal sies er vi ikke så flinke innen teknisk oppsett her, men tror vi har gjort alt riktig... Altså; lurer jeg på hva dette betyr og hvordab heg fikser det... Ønsker og takker for rask hjelp! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Det betyr at du må inn i bios og sette riktig fsb, minnedivider og evt. agp/pci hastighet til riktige verdier. Hvis du gir opplysninger hvilken cpu og hvilket hovedkort du har, får du sikkert vite nøyaktig hvilke verdier du skal sette også... Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Men så kom meldingen jeg ikke ble kvitt, nemlig: "CPU is unworkable or has been changed"... Tipper du har en melding nederst sånn ca. 'hit F1 to continue or Del to enter setup' - d.v.s. da kan du altså vandre til windows ( vanligvis ) og evt. laste ned en bios oppdatering ( etter nøye lesing om hvordan ). nb. Husk å legge inn chipset-drivere, f.eks. System Busmaster e.l. ( avh. av hvilket hk ). . Lenke til kommentar
DevN Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Tror jeg i første omgang satser på muffinman sitt tips, og siden jeg ikke er så flink til sånt vil jeg vite nøyaktige verdier. Dermed: Hovedkortet: Abit NF7-S V2.0 Prosessor: AMD Athlon XP2500+ Obs: La inn linker siden jeg kjøpte det derfra, og siden det muligens står flere detaljer om produktene der. Ønsker og takker for rask support igjen! Lenke til kommentar
alfern Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Standardverdier er : FSB: 333 Multiplier: 11 Du bør resette CMOS før du stiller inn BIOS. Dette gjøres ved å flytte en jumper på HK med strømmen av, for så å sette den tilbake...sjekk i brukerhåndboka. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Takker for hjelp! La kun inn verdien 333 til FSB... Og midlertidig virker systemet... ehh, nesten... Systemet finner ingen HD, og kan ikke innstallere WinXp eller noe sånt, det er mulig dette er min feil, det vet jeg ikke... Western Digital Caviar Forøvrig fulgte det med en "konverter" som er tatt i bruk... Men beklagligvis vet jeg ikke mer om dette, forsto ikke helt hvordan det fungerer. Men sjekket opp at det var SATA 100 og tror jeg har gjort det riktig, men i samme tid mener jeg det er noe som IKKE stemmer... Noen som kan gi meg tips til hva jeg kan gjøre? Ja, har koblet til strøm, men den konverteren var jeg meget i tvil om... Lenke til kommentar
alfern Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Dersom du bruker konvertereren på din harddisk. kobler du gjennom SATA kontrolleren (som forøvrig er SATA 150). Du må da legge inn driveren til diskkontrolleren, som følger med på diskett. Trykk F6 så snart installasjonsprogrammet til WIndowsXP starter. Da vil du bli bedt om å legge inn driveren etter de andre driverne er lastet inn. Jeg ser forøvrig ingen vits i å koble harddisken gjennom SATA dersom du har en ATA100/133 disk og har ledige IDE porter. Du vil ikke oppnå noe bedre ytelse av den grunn. Harddisken vil ikke oppnå en hastighet på mer enn rundt 50-60 MB/s uansett. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Har kommet lengre, etter det du sier oppnår jeg ikke bedre ytelse. Jeg fjernet "konverteren" og tok en direkte kabel fra hk til hd, med det samme satte jeg inn min eldre hd på 40 GB etter anbefaling fra broren min. Den har WinXp som OS og står som "master", den nye står som "slave", og under neste oppstart møter jeg på problemer igjen. Til tross for at jeg ikke aner noe innen akkurat dette spør jeg her! Følgende melding vises på "bluescreen": A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent any damage to your computer. If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: Check for virus on your computer. Remove any newly installed hard drive or hard drive controllers. Check your hard drive to make sure it is properly configured and terminated. Run CHKDSK /F to check hard drive corruption, and then restart your computer. Technical information: *** STOP: 0x0000007B (0xF7C46640 , 0xC0000034 , 0x00000000 , 0x00000000) Jeg har ikke fulgt rådene som er gitt, men er det noe mer i BIOS som må endres e.l.? Håper på hjelp, tviler på at noe på HD'en er skadet eller inneholder virus! Forresten prøvde jeg å restarte, men uten hell, har prøvd å startet i SafeMode, uten hell... Ønsker og takker for rask hjelp, igjen! Lenke til kommentar
alfern Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Grunnen er nok at den gamle harddisken har vært tilkoblet et hovedkort med andre harddisk-kontrollere, og følgelig også har driveren for disse installert. Så når du booter windows som er installert på denne disken, vil windows prøve å bruke disse drivere, noe som fører til at du får bluescreen. Men får du fortsatt ikke kontakt med den nye disken? Jeg råder deg til å sette den nye disken som single master, og koble fra den gamle disken. Så booter du med CD plata til XP, og legger inn evt diskdrivere. Da skal du finne disken. Hvis ikke er det nok noe galt med den. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Unnskyld, men en del spørring og usikkerhet må du venne deg til med meg, siden denne delen er helt ukjent for meg. Men det eneste jeg gjør er å fjerne ledningene som går til den eldre hd'en, og flytte "jumperen" til "Master" på den nye, for så å koble til PC'en igjen og boote opp med Xp cd'en... Altså innstallere Xp på disken da? Hvordan overfører jeg 10 GB til den nye disken fra den gamle, uten å brenne på CD'er, og hvordan bruker jeg den gamle hd'en med den nye senere? Er jo greit å ha 40 GB mer plass.. Lenke til kommentar
sebastgs Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Standardverdier er : FSB: 333 Multiplier: 11 Du bør resette CMOS før du stiller inn BIOS. Dette gjøres ved å flytte en jumper på HK med strømmen av, for så å sette den tilbake...sjekk i brukerhåndboka. em, er jeg bare litt dum eller skrev du litt feil? Bus på 2500+ er 333mhz, men FSB skal vel stilles på 166 Lenke til kommentar
alfern Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 em, er jeg bare litt dum eller skrev du litt feil? Bus på 2500+ er 333mhz, men FSB skal vel stilles på 166 Stemmer nok det. :oops: Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Men det eneste jeg gjør er å fjerne ledningene som går til den eldre hd'en, og flytte "jumperen" til "Master" på den nye, for så å koble til PC'en igjen og boote opp med Xp cd'en... Altså innstallere Xp på disken da?Nettopp, og det skal ikke være nødvendig på dette stadiet å sette bios som annet enn default/ optimised default, men før du velger 'save & exit', sett cdrom som 'first boot device', deretter 'second: hdd-0'. Hvordan overfører jeg 10 GB til den nye disken fra den gamle, uten å brenne på CD'er, og hvordan bruker jeg den gamle hd'en med den nye senere? Er jo greit å ha 40 GB mer plass.. Den gamle settes som slave, og hvis filsystemet er ntfs ( som win2000 og winXP ) og uten feil kan du enkelt hente/ levere filer diskene imellom. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Takk Zink for videre svar, men så lett var det nok ikke nei. Etter jeg satte HD'en alene og som alene "master" så ser det ut til at ALT begynte å gå tregere... Det går sinnsykt tregt nå... Og så: I begynnelsen av oppstarten når jeg kan trykke del for å gå inn til BIOS'en, så finner han forskjellige enheter. En av disse er da HD'en. Og 5 min senere når han er ferdig med å finne alt det tullet, så kan jeg velge noe for RAID eller noe sånn, trykk Alt + S eller F4 tror jeg det var... Er ikke sikker på hva det er for noe... Fant ikke ut noe mer med å trykke noe... Etter dette kan man begynne å boote fra CD-rom o.l. men der er et problem, han jobber veldig sakte, ha det i bakhodet nå. Så har jeg Xp cd'en i, skjermen er svart og CD-rommen jobber veldig, men så stopper den og det er helt stille. Plutselig igjen 15 sek senere begynner den, og da begynner "Setup programmet (WinXp)" og finne hardware, det er normalt da, skjermen blir svart igjen en stund etterpå og CD-rommen stopper litt etter der igjen, og det forblir stille, mer skjer ikke. Har latt den stått i 15 min etter det uten noen forskjell. Har satt CD-rom som nr 1, HD-01 som nr 2, Floppy som nr 3, i de der boote rekkefølgegreiene. Noen forslag hva jeg gjør videre? Og så var det dette med verdi for CPU greiene, du nevnte feil på noe så det ut som i senere post av deg, hva er riktig verdier for det jeg skal fylle ut nå da? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Ok, ok, ok! Kom meg inn til slutt på XP-CD'en, hva gjør jeg etter dette? Kan ikke innstallere XP siden ingen HD eksisterer etter hva XP sier, maskin har jo oppdaget HD, må jeg på noen måte partisjonere den eller noe sånt? Evt, hvordan gjør jeg det hvis det er nødvendig? Men si meg en ting, er det HD'en sin feil at hele greia går så f*en's sakte? Brukte jo nærmere en halvtime på komme inn på XP-CD'en... Hjelp meg!!! Er vel ikke noe med CPU igjen at det går så sakte...? Lenke til kommentar
alfern Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Hmm...tror grunnen til at ting går tregt er at du har satt disken til single master, samtidig som du har cd-rom på samme kontroller. Begge de 2 IDE portene er på samme kontroller. Det du bør prøve nå er å sette disken på den øverste IDE porten, og sett den som master(ikke single). Sett så CD-rom på den nederste IDE porten, og sett denne også som master. Har du flere CD-rom/disker, kan du vente med å sette dem inn til du får innstallert. Sett 1st boot device til CD-rom og 2nd boot device til HD-0. Når det gjelder bios instillingene går du inn i softmenu III. CPU Speed: User define -External Clock: 166 -Multiplier factor: 11 AGP Frequency: 66 CPU FSB/DRAM ratio: By SPD Lykke til Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 CPU FSB/DRAM ratio: By SPD Du får endel bedre ytelse hvis du kjører forholdet 1:1 mellom fsb og ram. Still inn på 3:3, 4:4, 5:5 eller 6:6 i BIOS. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Ser ut til at CPU fungerer fint nå. Ellers fant jeg 2 IDE porter på hovedkortet, satte HD i nr 1 og CD-rom i 2, samt tok jeg vekk CD-brenner fra systemet. Å sette jumper til "master" i CD-rom ble verre, sto ikke noe jumper i CD-rommen som jeg kunne se. HD'en sto alltid som master, aldri som single! Systemet går fortsatt UTROLIG sakte, men kom meg med en oppstart diskett litt lengre... "Start maskin med CD-rom" valgte jeg, og maskinen begynte å snakke om Partisjonering nå, greit, skrev "FDISK" som en kommando, men når jeg fikk alle valgene sto det en blinkende hvit tekst nede på skjermen: "Får ikke tilgang til HD" eller noe sånt.. Hva gjør jeg for å få det til å virke, og hva gjør jeg får å få maskinen til å gå raskere? Kan ikke la maskinen fortsette og bruke 5 min på kun finne enhetene, ser ut som han sliter litt med HD'en der, så det er sikkert den's skyld. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 La også merke til at i den gamle HD'en sto det to jumpere, en horisontalt og en vertikalt, i den nye sto det bare en jumper... I ei normal retning. Men her må jeg legge til at jeg fant en jumper på gulvet like etterpå som er helt lik den som står i den nye hd'en, samme farge og... Aner ikke hvor den skal være, noen av dere som vet eller? Lenke til kommentar
ivo Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Og 5 min senere når han er ferdig med å finne alt det tullet, så kan jeg velge noe for RAID eller noe sånn Er det RAID på kortet du bruker? Har du festet kortet til kabinettet med alle 10 skruer, og fjernet evt. gamle "spacers"? Hvis kortet kommer i kontakt med kabinettet eller spacers kan du i verste fall ødelegge hovedkortet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå