Kjeven Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hallaisen. Har lenge vært en ivrig syklist, men har aldri vært på turer med varighet på mer enn et par timer. I det siste derimot har jeg fantasert om å ta en ordentlig lang tur, har lekt med tanken om å sykle fra Skien til Bergen. Om Skien ikke funker som avreisested, eller ingen vet hvor det er, kan jeg sikkert ta toget til Drammen eller Oslo og sykle derfra, om sykkelrutene derfra er bedre egnet. Men som sagt, så har jeg aldri vært ute på en såpass lang tur før, trenger derfor noen tips og råd. Ideen er å sykle Skien-Bergen på en uke, og å sove i telt langs veien. Mitt første spørsmål er: Er dette i det hele tatt mulig. Avreisested, destinasjon og tidskrav er ikke tilfeldig; jeg bor i Skien, avtjener førstegangstjenesten min i Bergen, og har til vanlig en uke permisjon. Jeg kan derfor ikke bruke mer enn en uke på turen, ideelt sett burde jeg dra fra Skien fredag, og være i Bergen onsdag. Lar det seg i det hele tatt gjøre? Og så var det dette med å sove i telt. Jeg er altfor fattig til å drive å sjekke inn på hoteller underveis, og camping gir meg også mer fleksibilitet når det kommer til hvor langt jeg kan sykle per dag. Men er det lov å bare sette opp et telt hvor som helst ute i naturen? Og sist, sykkelruter. Jeg har tatt bussen fra Skien til Bergen et par ganger, og vet derfor at det i partier finnes veier så smale at to biler ikke får plass ved siden av hverandre, og kilometerlange tunneller i massevis. Altså ikke så godt egnet til sykling. Hvis noe skulle skje underveis, bør jeg også være i nærheten av en togstasjon hvor Bergenstoget er innom (Hønefoss, Geilo, Finse, Voss, osv), så jeg rekker tilbake til Bergen før permen min er over. Takker på forhånd for svar, vil helst høre fra noen som har erfaring med en lignende rute, eller langdistansesykling generelt. Hvis du mener dette er et umulig mål, er jeg veldig interessert i å høre hvorfor, svar av typen "Sorry kamerat, dette går ikke, bare gi opp" er særdeles lite nyttige. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 En uke til Bergen gir deg ca 7 mil om dagen; helt overkommelig, men ikke en direkte avslappende tur med det terrenget du skal gjennom. Fredag-onsdag begynner å bli friskt, der ville jeg vurdert å ta tog et godt stykke og så syklet siste halvpart eller noe slikt. I utmark kan du smelle opp teltet der du måtte ønske. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Følger denne da jeg vurderer drammen - haugesund i sommer. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Følger denne da jeg vurderer drammen - haugesund i sommer. Du må nok vente en stund, sitter fast i Bergen fram til juni en gang, og må nok trene meg opp med et par dagsturer i nærområdet før jeg gjennomfører selve hovedturen, så ikke forvent at jeg får gjort noe før slutten av juni, tidligst. Har fått mye bra informasjon via PM, så selve turen blir nok (i hvert fall forsøkt) gjennomført. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Mente å følge tråden sånn i første omgang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå