Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bud og avtale med megler ved kjøp av bolig

nirolo

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny leilighet og har observert en praksis jeg lurer på hvordan stiller seg juridisk.

Ved flere anledninger har jeg observert leilighet solgt før visning. Så vidt jeg har fått med meg er det kommet et krav om at alle bud må stå til kl 12 dagen etter siste visning. Noen som har en kilde på hvor dette står?

Havnet i en situasjon hvor jeg bad om forhåndsvisning på en leilighet, pga utenlandsreise når visningen skulle skje. Etter visningen (som bare var for meg + familie) så forklarte megler at dersom vi ønsket å by nå, så kunne vi kanskje få kjøpt leiligheten før andre hadde vært på visning.

Jeg ble da forklart at pga den nye regelen, så måtte budet vårt stå til kl 12 dagen etter siste visning, men megler kunne garantere at selger skulle avslå eller akseptere budet samme kveld som det evt ble gitt.

Dersom jeg legger inn et bud med en slik avtale med megler:

Har jeg og megler en bindende avtale? Eller er den lovstridig og derfor ikke bindende?

Har megler brutt noen lover ved å inngå en slik avtale? Den omgår ihvertfall lovens intensjon.

Har jeg brutt noen lover og kan jeg bli strafferettslig ansvarlig?

Sett at jeg legger inn et bud og selger verken aksepterer eller godtar budet, hvordan stiller jeg og megler da juridisk.

Er megler forpliktet til å ta ansvar for at selger ikke svarte? Står budet fortsatt til kl 12 etter siste visning? Iom at det er megler som skal ha kjennskap til lovverket, kan han da stilles til ansvar?

Ser at jeg har mange spørsmål, men håper at noen kan oppklare for meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelen står i forskriften til Eiendomsmeglingsloven:

"§ 6-3. Oppdragstakers plikter ved budgivning

(3) I forbrukerforhold skal oppdragstaker ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag."

Megleren er nok her på kanten av loven.

Men merk at loven ikke forbyr:

• At selger aksepterer eller forkaster bud før fristen i loven.
  • At du formidler bud med kortere akseptfrist til megler (men da kan ikke han gi budet videre til selger, slik at budet ikke vil få noen effekt).
  • At du formidler bud med kortere akseptfrist direkte til selger.

Det siste punktet har flere benyttet seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...