bondetamp Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hei I et forsøk på å få en noe tilårskommen PC til å holde et par år til, så tenkte jeg å installere en SD-disk og Win7, samt å konvertere den til 64-bit. Jeg har fått beskjed fra Komplett (som solgte meg PC'en i utgangspunktet) om at planen er fullt mulig. Så hvordan gjør jeg det, rent praktisk? Er det vanskelig? Har planer om Crucial RealSSD C300 64GB 2.5" som ny disk. Er det et greit valg? Er W7 Home Premium en kurrant utgave av Windows eller burde jeg gå for en av de andre? Er det noe annet jeg bør tenke på? Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Etter du har satt inn disken, må du gjøre en "clean install" med Windows 7. En liten guide finner du her: http://samfunn.myhken.com/?p=819 Windows 7 Home Premium er absolutt et bra valg, den har det meste som vanlige hjemmebrukere trenger. Skal du spare litt på prisen, men likevel få "full versjon" rettigheter, som muligheten til å flytte lisensen til en annen pc senere, bør du gå for oppgraderingsversjonen. For å få aktivert denne uten at du har noe annet på disken fra før, bruker du denne guiden: http://samfunn.myhken.com/?p=939 Lykke til med oppgraderingen til Windows 7 og kanskje en SSD disk også. Lurer du på bit versjon du skal legge inn, så er tommelfingerreglen: Mindre enn 4 GB med RAM = 32bit, 4 GB eller mer med RAM = 64bit. Uansett fungerer 64bit utmerket nå, ikke som i "gamle" dager. Lenke til kommentar
bondetamp Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Hei Takk for tips! Det sto ikke noe om 32-64-bit i bloggposten du linket til, men jeg så det var nevnt i kommentarene. Forstår jeg det slik at fremgangsmåten blir 1- sett in SSD og la Windows oppdage den 2. formater SSD til 64-bit 3. sett i Windows-DVD og velg SSD'en når den lurer på hvor du vil intallere den Og at installasjonen på disken så vil bli 64-bit automatisk? Vil jeg i såfall senere kunne overføre Mine Dokumenter og lignende fra den gamle 32-bit disken før jeg formaterer den også (og at det dermed er en kurrant måte å overføre gamle filer uten å ta backup)? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Nei ikke helt slik. Om det blir 32bit eller 64bit, avhenger av hvilken versjon du har kjøpt. Kjøper du fullversjon eller oppgradering følger både 32bit DVD platen og 64bit platen med. Du velger den platen som passer ditt behov, gjerne ut ifra kritteriene nevnt over. Setter du inn en 32bit plate, så blir Windows 7 32bit installert. Guiden viser deg hvordan du formaterer og slikt, det gjør du fra selve Windows 7 platen. Alt du må gjøre i tillegg er å få pcen til å starte opp fra DVD platen. Gjøres entes via en Fxx knapp under oppstart, eller en endring i BIOS. Så lenge du kjøper en ny disk (f.eks SSD) og legger inn Windows 7 der, ligger alle de gamle filene dine på den gamle disken. Bare å overføre via Utforsker eller noe slik om du ønsker dem på den nye disken. Eller så bruke du den gamle disken til lagring. Lenke til kommentar
bondetamp Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Aha, så det følger med to disker, ja. Da skulle det jo være greit. Må jeg fremdeles formatere disken til 64-bit eller er dette bare noe jeg har drømt? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Du må ha drømt det. Windows installasjonen ut ifra disken du bruker, fikser alt det der. Men husk, du må kjøpe fullversjonen eller oppgraderings versjonen for å få med begge bit DVD platene. Kjøper du den billigste OEM versjonen, må du velge hvilken plate du ønsker, og kan da ikke bytte senere. Lenke til kommentar
bondetamp Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Suverent. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Velger du 64 bit vilel jeg sjekket at trådløst nettverkskort eller plugg har driver til 64 bit nettverk først. Ved innstallasjon, sett i plata og restart maskinen og la den boote fra dvd. Formater disk før du legger inn win. Normalt kjapp sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå