taste Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Microsoft overvåker maskinen din gjevnlig! Dette gjøres ved at maskinen din sender "pakker" med beskrivelser om hva DU har inne på maskinen din til microsoft. Jeg kjenner noen som tok en test på sine maskiner for å sjekke om de ble overvåket; de fant at det var tilfelle. Noen andre som har erfaringer med dette? _________________ Det er ikke over før det ryker... [ Denne Melding var redigert av: taste på 2001-10-15 10:15 ] Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Bevis på dette her? ... det holder ikke å si at "Microsoft overvåker"... dette kan blant annet være - Media Player som prøver å se om det er kommet oppdateringer. (207.46.131.71) - windows update som prøver å se om det er kommet viktige oppdateringer (hvis du har installert den agenten) (207.68.131.27) - msn messenger som ser etter oppdateringer (207.46.183.253) ... samt VELDIG mye annet.. Hva hadde dere installert på maskinene? .. var det "rene" installasjoner, eller var det kjørt inn masse skrot? Jeg vil gjerne vite HVA maskinen sender til microsoft, HVOR den sender det (ip/port den sender det til), NÅR den sender det...(må jeg gjøre noe spesiellt som trigger dette, skjer det like etter boot, hver 37.5 time eller liknende..) Lenke til kommentar
xeon Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Er det noen som vet hvordan man får stoppet dette?? Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Xeon: ved ikke å kjøre windows. :wink: Lenke til kommentar
taste Skrevet 15. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2001 Jeg kjenner en som er veldig inne på akkurat det der. Skal prøve å få en grundig rapport fra han om hvordan det foregår. Jeg får ett program i kveld som sjekker overvåkningen. Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Mange bruker en brannmur på lokal maskin (AtGuard, ZoneAlarm, Norton Persomal firewall osv) og antar at de kan kontrollere all utgående trafikk. I utgangspunktet ikke en så dum ide.. ..men hvis Microsoft VILLE sende data tilbake til sine egne servere kunne de enkelt gått rundt denne formen for brannmur ved å sende informasjonen på et lavere lag enn brannmurene kontrollerer. Eneste HELT sikre metoden derfor vil være å ha en ekstern brannmur som stopper ALT. Da gjenstår det bare å sette opp denne eksterne brannmuren slik at den stopper alle forsøk på hemmelig logging til Microsoft. Lykke til med å sette opp denne brannmuren :smile:) Jeg tror ikke Microsoft logger alt du har på maskinen, isåfall ville de raskt bli oppdaget og fått tøff behandling av media. Tiden vil vise ... Lykke til Terje Lenke til kommentar
Silence Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 For oss nordmenn vil jeg si at carefactor'n i dette er veldig lav, med tanke på personvernet og slikt. Men en tanke slo meg; dersom de mot all formodning skulle gjøre slik overvåkning og sender informasjon fra oss til seg selv, kan vi saksøke dem for ulovlig/ikke godkjent bruk av vår båndbredde? Lenke til kommentar
aschj Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Hvis Microsoft hadde overvåket maskinene de har Windows på, hadde de nok blitt oppdaget for lenge siden, og stått for retten for det. Jeg tror ikke noe på dette her. Lenke til kommentar
Stigb Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg har lagt merke til dette på tidlige beta'er av WinXP. Men har ikke sett det i siste build 2600. Mulig at det var en generell info samling i forbindelse med beta testingen.. Stigb Lenke til kommentar
Silence Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 WinXP beta test programmet samlet informasjon fra de individuelle pc'ene, men så vidt jeg husker var det bare serie-/installasjonsnummeret på XP CD'n. En slags test av aktiveringssystemet... Lenke til kommentar
Cthulhu Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Tja... http://www.fuckmicrosoft.com/content/ms-hi...den-files.shtml Les, lær, sjekk, døm selv. Annet for paranoide: http://www.lavasoftusa.com/downloads.html Last ned ad-aware og scan maskinen deres... klart noen ser deg! Lenke til kommentar
eivindbirkeland Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg kjenner ikke de nøyaktige tallene, (og jeg gidder heller ikke kaste bort tid på å lete etter dem), men vi vet jo at antallet maskiner i verden som kjører Windows, er enormt. Hvis M$ bryr seg om min ene maskin blant milliarder andre, og tror de kan få noe interessant ut av den, så værsågod!! Eivind. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Hehe... titta litt her http://www.fuckmicrosoft.com/content/ms-hi...den-files.shtml Må jo sies at det er litt skremmende, men som eivindbirkeland sier, så hvis MS kan få noe interessant ut av min maskin blant alle de som kjører Windows, så vær så god. Men det er klart; Personopplysninger kommer til å bli/er jo en av de mest verdifulle varene når det gjelder kjøp og salg da... [ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2001-10-17 11:29 ] Lenke til kommentar
ThmZ Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Quote: On 2001-10-15 20:45, w3edr5t skrev:Mange bruker en brannmur på lokal maskin (AtGuard, ZoneAlarm, Norton Persomal firewall osv) og antar at de kan kontrollere all utgående trafikk. I utgangspunktet ikke en så dum ide....men hvis Microsoft VILLE sende data tilbake til sine egne servere kunne de enkelt gått rundt denne formen for brannmur ved å sende informasjonen på et lavere lag enn brannmurene kontrollerer. Hei! Er bare litt nysgjerrig: På hvilket lag mener du de kan sende ut informasjon, og hvilket lag er det du mener en brannmur som f.eks zonealarm kontrollerer? mvh Thmz Lenke til kommentar
oceana Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Zonealarm stopper det meste av trafikken til og fra maskina di med true vector systemet....ms er ikke så bra at dem greier å omgå det...hehe....Zonealarm er tross alt beste software brannmur i verden. freeware også. Og som nevnt tidligere, om gate'rn vil vite hva jeg har på pc'n må han gjerne få vite det.... Lenke til kommentar
bulldog76 Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Quote: On 2001-10-15 10:15, taste skrev:Microsoft overvåker maskinen din gjevnlig!Dette gjøres ved at maskinen din sender "pakker" med beskrivelser om hva DU har inne på maskinen din til microsoft.Jeg kjenner noen som tok en test på sine maskiner for å sjekke om de ble overvåket; de fant at det var tilfelle.Noen andre som har erfaringer med dette?_________________Det er ikke over før det ryker...[ Denne Melding var redigert av: taste på 2001-10-15 10:15 ] Dette var vel omtrent like troverig som en dårlig virushoax.. Du trenger definitivt MYE mer for å komme med en sånn beskyldning. At du "kjenner noen som tok en test" høres *litt* tynt ut.. Sier ikke kategorisk at det ikke skjer, men da vil jeg se "hard evidence". Har ikke sett noe mistenkelig på min firewall.... Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Quote: On 2001-10-17 13:39, ThmZ skrev:Hei!Er bare litt nysgjerrig: På hvilket lag mener du de kan sende ut informasjon, og hvilket lag er det du mener en brannmur som f.eks zonealarm kontrollerer?mvhThmz AtGuard som jeg bruker kontrollerer ICMP,TCP og UDP protokollene. TCP og UDP er på lag 4 Transport Layer. ICMP er på lag 3 Network Layer. Se http://www.lex-con.com/protocols/ip.htm Hvis teorien står meg bi så vil en TCP/UDP pakke bli sendt avgårde med hjelp av IP protokollen. Alt som skjer på IP protokoll nivå vil derfor ikke lokal brannmur kontrollere. Jeg ville gjerne høre en superekspert uttale seg om vi skulle være så heldige å ha en blant oss :smile: mvh Terje Lenke til kommentar
aschj Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Det meste skjer på IP-nivå... URLer i HTTP skrives om til IP-adresser. Online gaming er direct IP-overføring via en annen protokoll. IRCs DCC-protokoll er også ren IP 2 IP. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen... IP er vel først og fremst en adresse og ikke en egen protokoll, mener du ikke? IP i seg selv kan ikke skade noe(n). Lenke til kommentar
PapagenoNo Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Quote: On 2001-10-31 00:12, aschj skrev:...IP er vel først og fremst en adresse og ikke en egen protokoll, mener du ikke? IP i seg selv kan ikke skade noe(n). Vel, P'en i IP står for?... Riktig... Lenke til kommentar
aschj Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 En protokoll som brukes i til hva? Jo, å adressere PC-er i et nettverk. Ikke noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå