Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan jeg greit få boligen i kun mitt navn for å hindre tvangsalg?

Anbefalte innlegg

jeg eier en rekkebolig ilag med min x-kjæreste, jeg har fast jobb, stødig økonomi (bortsett fra et forbrukslån på 180 000,- hvor jeg har samlet alle kredittkort og smålån. har bruttoinntekt på 350 000 og ingen betalingsanmerkninger.

X`n min har flere inkassosaker på kredittkort og går på attføring 2 året på rad, gjelden hans tilsvarer det samme som min.

huset vi eier ilag er på 1 850 000 fordelt på 2 huslån.

har tidligere prøvd å selge denne boligen, men ingen viste interesse.

vi leier det ut nå og har gjort det siden mars 2010, har en husleiekontrakt som går ut mars 2012.

det store spørsmålet er om jeg kan få denne boligen i kun mitt navn slik at kreditorene han har inkasso hos ikke endag sier at huset skal tvangselges til en latterlig penge..

problemet med å selge boligen er pga at block watne holder på å bygge flere et digert nabolag med klin like boliger- og konkuransen er for stor til at noen ønsker å kjøpe av oss.

skulle vi ha solgt så hadde vi sittet igjen med gjeld på et par hundre tusen..

hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok ikke svare på spørsmålet ditt direkte, men er det gitt at han vil overføre huset og verdiene til deg uten videre uten at du får med gjelden hans og? og vil banken din godta dette? (Det vil de nok ikke).

Dersom dere har lån på boligen så er det nok en bank som har 1.prioritet på de pengene, dvs at kreditorene hans ikke kan kreve penger fra hussalget før banken har fått sitt. Ingen av lånene er vel heller med sikkerhet i huset?

Hvis dere risikerer å sitte igjen med gjeld til banken etter hussalget, så ser jeg ikke hva kreditorerene kan tjene på å kreve huset tvangssolgt? Så lenge leiesituasjonen går noenlunde i pluss i forhold til renter vil vel dette tvert i mot bare forverre situasjonen.

Jeg kjenner ikke til hva kreditorene kan kreve av en person uten lønn, men hvis hans inntekt blir redusert som følge av en prosess, slik at han ikke greie å holde sin ende av lånet deres, først da tror jeg vel at banken vil rasle med sablene når det gjelder tvangssalg av boligen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal få det i "ditt navn" uten at noen formuesoverføring skjer vil dette være proforma. Det vil namsmannen ignorere, fordi han da rent faktisk vil eie en ideell halvpart av boligen selv om det ikke står i hans navn.

Dersom du ikke vil at dette skal skje må du i utgangspunktet kjøpe ham ut.

Men namsmannen nedlegger hovedsaklig lønnstrekk, forutsatt at det er noe lønn å ta utlegg i. Det vil gjerne være (litt av) det også i arbeidsavklaringspenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...