emachines Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Trenger hjelp til en oppgave: Styret ønsker å få en utredning av markedsstrukturen, og hvordan selskapet skal tilpasse seg i markedet. Bedriften tilbyr sine varer i et frikonkurransemarked. Etterspørselen i markedet er QE = 30 – 2 p hvor Q er etterspurt kvantum og p er markedsprisen. Det totale tilbudet i marked er QT = p 1. Bedriftens kostnader er C(q) = q2. Vis hvordan bedriften burde tilpasse seg i markedet for å maksimere profitt, og regn ut profitten. Bedriften vurdere å investere i ny teknologi for å redusere produksjonskostnaden. Investeringen vil medføre faste kostnader på F kroner. Den nye kostnadsfunksjonen for bedriften er C(q) = q2/2 + F. 2. Vis hvordan bedriften vil tilpasse seg ved bruk av ny teknologi. 3. Hvorvidt investering i ny teknologi er lønnsomt avhenger av kostnaden. For hvilket nivå på F vil det være lønnsomt for bedriften å investere i ny og forbedret teknologi. Tips og triks mottas med stor takknemlighet! Lenke til kommentar
Raugen Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 I frikonkurranse vil markedet klarere / være i likevekt når tilbud = etterspørsel, og prisen bestemmes i markedet. Av det følger: Qe = Qt (Der grafene krysser hverandre) 30 - 2p = p p = 10 => Markedspris Bedriftens totale inntekter er gitt ved R = p*q og kostnadene ved C(q)= q^2 Bedriften vil produsere helt fram til det punktet der kostnaden ved å produsere en ekstra enhet er lik det bedriften tjener på enheten. Altså der marginalkostnaden er lik marginalinntekten. MC = ∂C/∂q = 2q MR = ∂R/∂q = p MR = MC => p = 2q 10 = 2q q = 5 Bedriften maksimerer profitt ved å produsere 5 enheter. Det gir profitt lik: π = R - C = p*q - q^2 = 5*10 - 5^2 = 25 Det burde være riktig, men selvfølgelig med forbehold om feil Resten bør du klare selv.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå