NightFlare Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hallo! Håper noen kan komme med noen tips om dette. HTPC specs: Intel Core 2 Duo E7500 @ 2,9GHz Asus P5N7A-VM (skal være bra til HTPC så vidt jeg har forstått) GeForce 9300 onboard, skal visst takle HD-materiale 4GB ram Windows 7 Jeg kjører med HDMI kabel fra HK til en Onkyo TX-SR608B som tar seg av både lyden og bildet videre til TV (40"). Når jeg ser på HD film (720p og 1080p) gjennom XBMC opplever jeg noen problemer med bildet. Det hakker ikke, og i scener med lite bevegelse går det helt fint. Problemet er størst når bildet panorerer, glir over landskap eller byer osv. Da blir hakkete langs to horisontale linjer i bildet, samme stedene hver gang. Dette går bort når filmen ikke panorerer. Dette skjer ikke hvis jeg spiller filmen i f.eks VLC. I VLC flimrer det veldig marginalt, men det er så lite at jeg bare legger merke til det når jeg prøver. Eneste forskjellen jeg kommer på mellom XBMC og VLC er at når jeg bruker XBMC sender den lydsignalene urørt til forsterkeren (forsterkeren merker om det er DTS eller Dolby osv), det gjør ikke VLC. Jeg har prøvd å aktivere "Allow hardware acceleration (DXVA2) i XBMC, men uten hell, merket ikke noen forskjell. Burde ikke pc`n min klare å kjøre 1080p med den HW jeg har? Tips for å fikse problemet? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) For og bruke VLC: Tools - Prefrences -> Lyd På Output module bruker du "Win32 waveOut Extention output" Huk så på "Use S/PDIF when available" Da kjører VLC DTS og Dolby Digital urørt ut. Men om det er slik ut HDMI har jeg ikke peiling. Når det gjelder video har jeg ikke lengere peiling. Jeg kjører nå en video som bruker x264 encoding på VLC. Men det ser ut som skjermkortet ikke tar seg av belastningen. Opplevde at Media Player Classic Home Cinema ga belastingen på skjermkortet under avspilling. Jeg er da usikker. Fordi VLC krevde omtrent 15% til 20% av CPU når jeg spillet av en film av høy videokvalitet. Dette er vell rundt snart 1 år siden jeg testet det ut. Men nå er VLC på rundt 5% til 8%. CPU: i5 750 GPU: ati HD4870 med driver 10.9 Win 7 x64 Endret 6. mai 2011 av Toast Is Pimp! Lenke til kommentar
NightFlare Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Takk for tipset! Jeg fant ut av hvis jeg gjør slik som på linket bilde, så sender VLC lyden rett til forsterkeren. Altså finner forsterkeren ut hva slags kilde det er og velger selv DTS eller Dolby Digital. Når jeg bruker den metoden og spiller film så er bildet helt perfekt. Konklusjon: Ikke HW problem, altså må det være noe med XBMC som gjør det. Correct me if I`m wrong anyone. Hvis noen har tips til å fikse XBMC setter jeg pris på det! Endret 6. mai 2011 av NightFlare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå