pierce007 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Skal ta BE. Bruker briller, men ingen krav om at dette er obligatorisk (minus 0.8 ca) På søknaden står det 1. Bruker de briller? 2. Har de nedsatt synsstyrke? Mitt svar blir forsåvidt ja og ja. Da står det og videre at attest fra optiker er tilstrekkelig. Snakker vi om en synstest som er max 6 måneder gammel? Hva om jeg svarer nei og nei, men stiller med briller? Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 jeg vet ikke hvordan det er med minus-briller.. bruker selv +1, men må ikke bruke briller under kjøring.. sjekk om det står 01 bak på ditt førerkort betydning av kodene her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#map017 Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 jeg vet ikke hvordan det er med minus-briller.. bruker selv +1, men må ikke bruke briller under kjøring.. sjekk om det står 01 bak på ditt førerkort betydning av kodene her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#map017 01 stod det faktisk ja!!! og 152...hva defineres som motorredskap opptil 7500kg? Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 med 152 kan du kjøre motorredskap med ubegrenset vekt så lenge de ikke går over 50 km/t (f.eks mobilkraner).. inntil 7,5 tonn hvis de går over 50, Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 og 152...hva defineres som motorredskap opptil 7500kg? Definisjonen står i kjøretøyforskriftens §2-5, 4.ledd. Kortversjonen er at motorredskap er maskiner konstruert til et spesielt formål, med fast montert redskap (til forskjell fra traktor, hvor det er utskiftbart), beregnet på spesifikke arbeidsoppgaver, utenom person- og godstransport. Dumper (over 30km/t, ref. forskriften) er m.a.o. ikke motorredskap, men terrenggående lastebil. Eksempelvis hjullaster, gaffeltruck, mobilkran, gravemaskin, asfaltutlegger, veivals, lassbærer, hogstmaskin, bulldoser, veihøvel osv osv. Mange av disse krever imidlertid også kompetansebevis (anleggsmaskinførerbevis/truckførerbevis/kranførerbevis) i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå