Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele Telenor ADSL med D-Link DI-604

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med å komme meg på nett med dette oppsettet som står nevnt i overskriften. Så la oss gå grundig til verks:

Til nå har jeg bare koblet opp en maskin i nettverket. Det er en gammel drittmaskin som kjører windows 2000. Jeg har koblet opp slik: telefonkontakt -> Splitter -> Alcatec Modem -> Router -> PC. Jeg har satt opp routeren helt etter slik det stod i manualen, og også husket å bruke @online.no i påloggingsnavnet til PPPoE. Alikevell funker det ikke...

Jeg er fortvilet. På ADSL modemet lyser _ikke_ LAN lampen. Jeg vet ikke om dette er sånn det skal være eller ikke, fordi jeg aldri har hatt ADSL fra telenor før. Nå som jeg flytter inn i nytt kollektiv er jeg nødt til å ha denne oppkoblingen inntil de 12 bindinsmånedene slutter.

I nettverkstilkoblinger står nettverkskortet ført opp, og en tilkobling til Online ADSL. Den til Online ADSL er grå, og jeg klarer ikke connecte via den. Meningen er vel at man ikke trenger denne lenger siden routeren skal gjøre hele jobben.

I routeremenyen får jeg også beskjed om at den ikke klarer å koble seg opp til Gatewayen. Kan problemet ligge hos telenor?

Jeg håper veldig på at jeg kan få noe hjelp til å forstå dette problemet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fortvilet. På ADSL modemet lyser _ikke_ LAN lampen. Jeg vet ikke om dette er sånn det skal være eller ikke, fordi jeg aldri har hatt ADSL fra telenor før.

Jeg håper veldig på at jeg kan få noe hjelp til å forstå dette problemet!

Lyser sync lampen på modemet?

Lenke til kommentar
Jeg husker ikke helt navnet på de lampene som lyser, men det er de to helt til høyre på modemet.

Nå husker jeg ikke plasseringen men har du ikke fast lys i synk så er det problemer med linja, funker det om du kobler vekk routeren?

Lenke til kommentar
Funker ikke når jeg kobler vekk ruteren heller.

Sjekk sync-lampa, lyser denne så trippelsjekk PPPoE-oppsettet på PC-en og deretter ring support for og høre om det er trøbbel med tilgangen i TN-systemet.

Hva mener du med PPPoE oppsettet på PC'en? Er vel Ruteren som skal være konfigurert med brukernavn passord etc vel?

Lenke til kommentar

Fikk ikke med meg hele greia her, men bruker AKKURAT samme oppsettet her. Telenor PPPoE med d-link 604.

Du skal slette alt av tilkoblinger på maskina di, åpner browseren og koble til en gitt ip. Da kommer du på router-oppsettet. Der kjører du en meget enkel wizard, og da skal alt funke. Gjør det her hvertfall.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært nede igjen og prøvd med en bærbar pc. Den er ganske mye raskere og har fått testet en del nye ting.

Lan lampen lyser fortsatt _ikke_, men det gjør SYNC lampen. Det må jo da bety at routeren ikke får kontakt med modemet. Jeg aner ikke hva slags kabel det er mellom splitteren og modemet. Hva er det det skal være? Krysset eller vanlig?

Når jeg er inne på Router menyen får jeg også beskjed om at Gateway'en er Unreatchable. Skal prøve å ringe telenor senere og spørre om de vet det er noe problemer med linja, men trolig så er det vel noe hos meg.

Lenke til kommentar
Da har jeg vært nede igjen og prøvd med en bærbar pc. Den er ganske mye raskere og har fått testet en del nye ting.

Lan lampen lyser fortsatt _ikke_, men det gjør SYNC lampen. Det må jo da bety at routeren ikke får kontakt med modemet. Jeg aner ikke hva slags kabel det er mellom splitteren og modemet. Hva er det det skal være? Krysset eller vanlig?

Du har vel prøvd med en annen kabel?

Lenke til kommentar

Du har vel prøvd med en annen kabel?

Nei..:( Fikk først lest dette når jeg kom hjem igjen. Drar vel ikke ned før i morgen igjen. Men tror at den kabelen jeg bruker er den som fulgte med DI-604 ruteren. Og det er en vanlig kabel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...