LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Toshiba Satellite 15,6 " bærbar PC C660D-14E er et godt alternativ hvis man ser på maskinvare. Eneste som trekker ned her er prosessoren og harddisken, kanskje også litt lite ram, men pris til 2400 kr er et veldig gjort kjøpt. Skjermoppløsningen er jo ikke så supert, mangler også gigabit nettverk. Men trådløs N funger fint for de fleste. En slik maskin syns jeg burde hatt en modifistert ubuntu eller opensuse som standard operativsystem. Nå har jeg hørt mye negativ om dell/acer, kvaliteten der er ikke noe særlig. Fortrekker selv heller Toshiba/ASUS isteden som regel bedre. Nå vet ikke jeg om det nytter å høre med disse å kunne levere med linux i steden for windows. Men jeg antar det ikke går. Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 En slik maskin syns jeg burde hatt en modifistert ubuntu eller opensuse som standard operativsystem. Tror ikke jeg er enig med deg på den. Foretrekker vanilla , vil ikke ha noen Norton 360 trail på Ubuntuen min Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Tror ikke jeg er enig med deg på den. Foretrekker vanilla , vil ikke ha noen Norton 360 trail på Ubuntuen min Foretrekker du nyere vanilla kernels? Er ikke helt sikker på hva du er ute etter? Nå har jeg ikke sagt at microsoft, Norton, og andre prøveversjoner skal følge med. Jeg tenker heller på drivere, og slike optimaliseringer slik at man slipper å sette opp kamera uten å bruke google. Og at operativsystemet skal være bygget å enkelt kunne få hjelp fra produsenten. Kanskje følge med filmer så man kan se hvordan ting gjøres? Nå har jeg aldri prøvd en ferdig kjøpt linux maskin, men tviler den er så enkel som windows eller mac. Produsentene regner da med kundene må sette opp det meste selv. Nå er jeg ikke noe windows fan, men er desverre redd for at inntil linux er villige å lage en operativsystem som er like enkelt som windows eller mac, tror jeg neppe produsentene gidder å prøve å gi ut en linux distribusjon. Kall det gjerne å betale windows tax på 300-500 kr per maskin. Men har dere tenkt på hvor vanskeligheter kundebeholkingen får hvis de senere trenger windows? Hvis produsentene ikke har drivere? Har det problemet på en laptop der jeg må bruke mye tid å finne en driver. Da må personene betale 1000 kr i oem lisens eller technet lisens til 1650 kr hvis de ønsker lovlig kopi av windows. Dette snakker jeg om billigste alternativet. Så jeg forstår at folk heller installerer ubuntu senere for å prøve det, men holder seg enten til windows/mac som sitt standard operativsystem. Selv om folk flest ikke foretrekker recovery partisjoner, er det neste befolkningen får på de fleste maskiner i dag. http://www.digi.no/869344/her-er-chromebook Ser ut som google blir linux erstatteren. Men selv tror jeg ikke på denne. Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Nå har jeg aldri prøvd en ferdig kjøpt linux maskin, men tviler den er så enkel som windows eller mac. Produsentene regner da med kundene må sette opp det meste selv. Selvfølgelig ikke. For at en maskin skal leveres med linux forhåndsinnstallert er det en selvfølge at alt fungerer uten videre oppsett. Dette sørges for ved å velge hardware som er støttet av linux. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Det er neppe noen enkel oppgave. I det tilfelle tror jeg det ville blitt enklere å lage orginal installasjon/minnepenn isteden for recovery partisjon? Noen som har erfaringer med de få maskinene i utlandet som selges med linux? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Helt standard laptoper med intel chipset , intel/nvidia grafikk og alle andre trådløskort en broadcom(sånn ca) skal fungere helt fint med Linux. En recovery minnepenn er vell strengt tatt litt unødvendig, ville heler bare lagt med en Ubuntu plate. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Nå har jeg aldri prøvd en ferdig kjøpt linux maskin, men tviler den er så enkel som windows eller mac. Produsentene regner da med kundene må sette opp det meste selv. Nå er jeg ikke noe windows fan, men er desverre redd for at inntil linux er villige å lage en operativsystem som er like enkelt som windows eller mac, tror jeg neppe produsentene gidder å prøve å gi ut en linux distribusjon. Om du kjøper en maskin med f.eks Ubuntu ferdig satt opp, så vil det jo bare være å ta i bruk maskinen. Kan ikke se at dette skal være så ulikt fra Windows. På noen måter til og med enklere med tanke på installasjon av ny programvare og oppdatering av programvare. Selv om jeg skulle installert Windows og Linux fra bunnen av, byr Linux på mindre problemer etter installasjon, og jeg er mye raskere klar med en ferdig installasjon så fort installasjonen av systemet er ferdig. I Windows må jeg finne drivere (tar forsåvidt backup av slikt så jeg slipper å lete dem frem på nytt), installere Flash og en rekke andre kodeks, IM-klienten støtter kun en protokoll så må installere ny, kommer ikke med bilderedigerigsprogram, kommer ikke med kontorpakke, osv. Så Windows krever en del jobb også etter installasjon. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Spørsmålene blir: Vil det bli enkelt med fingerleser isteden for passord? Vil det bli enkelt å bruke webkamera i HD oppløsning? På f.eks amsn? Vil programmer som skype, videolan, spotify, java, codex følge med? Vil det bli enkelt å kjøpe programvare med f.eks "appstore?" ubuntu har jo noe tilsvarende, men har aldri prøvd denne, siden jeg tror man bare blir lenket til et annet sted. vil windows hurtigtasten se slik ut: Det du snakker om drivere, i windows 7 er ganske plug an play. Fleste ting går gjennom windows update. Men en del trådløse nettverkkort og bluetooth må manuelt installeres. Men jeg tenker på installasjon av eksterne USB2-3 enheter som skriver, skanner etc? Disse vil bli like stor utfording? Nå tror jeg vi har snakket noe om dette før. Men jeg syns slike praktiske ting er mist like viktig, som mye annet. Nå trenger det ikke være krav å spille eller drive med videoredigering, men mulighet for eldre folk er spessielt viktig. Ubuntu har kommet langt med 11.04, selv om den ennå ikke er 100% stabil ennå. Så vil jeg si at ubuntu har en vei å gå før vi kan si operativsystemet er så enkelt for mannen i gaten. For min del er det ikke noe krav at operativsystem skal være gratis. Viktigste er at ting funger så enkelt som mulig. Ubuntu/Kubuntu er veldig fint på laptop hvis disse tingene blir bedre det syns jeg. Er det noe jeg glemmer her før dere mener "80%" av nybegynnere kan bruke ubuntu like enkelt som Mac OSX eller windows? Selvsagt "drivere oppdagelse" programvare som sendes til canonical hvis en driver mangles eller er ustabil. (tilsvarende Windows feilrapportering) og Mac OSX feilrapportering. Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Skulle jeg kjøpt en bærbar (noe jeg aldri har gjort da jeg ikke har det behovet) med OSet ferdig installert, så forventer jeg at alt av hardware og andre dingser som følger med er ferdig konfigurert og fungerer uten noe mer om og men. Hvis man ikke får noen dingser til å fungere med ett gitt OS, så får de droppe det. Så å diskutere hva som vil fungere eller ikke, er for meg ett ikke tema. Jeg kjøper ikke en ferdig pakke for å fikle selv. Kan akseptere å gjøre det mot ett pris avslag, og at det er godt informert om før ett kjøp. Dette gjelder selvfølgelig ikke ting man kjøper utenom i etterkant. Så vil jeg si at ubuntu har en vei å gå før vi kan si operativsystemet er så enkelt for mannen i gaten.Dette er tull, og er alt for generelt. Hvilke behov har "mannen i gata"? Problemet for mange er at de er vant med Windows og hvordan ting gjøres der. Mange tror og mener tydeligvis at Windows er fasiten på brukervennlighet. Er "mannen i gata" "helt blank" så må han lære, uavhengig av OS. På basis funksjonalitet så spiller det lite rolle hva man velger, da "alle" OS dekker dette greit.Som vi har vært igjennom før, hvis det er snakk om hardware kompatibilitet så hadde dette også vært ett ikke tema ved valg av OS, om hardware produsentene hadde utviklet drivere, gitt ut dokumentasjon o.l. til de fleste OS. I tilfellet GNU/Linux så er ikke dette OSet sitt problem, men det er OSet og brukeren som får konsekvensene. Endret 12. mai 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Drivere ER ikke så pain som du vil ha det til. Hos meg funker alt rett ut av boksen, det eneste er om man trenger ATi-drivere, og der er det ikke værre enn at du installerer fra "Hardware Drivers." Bluetooth måtte jeg deaktivere selv :S Skriver og scanner = lett å sette opp: ->printing -> så finner den som oftest det du er ute etter når sdu skal legge til en ny skriver. Om ikke, så er det bare å laste ned en liten fil, legge den til, og dritet funker. I windows, om du bruker CDen fra produsenten, får du fylt opp pcen med 3-4 programmer bare for EN printer(Canon??!?!), og hvem vil vel ha det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Skriver og scanner = lett å sette opp: ->printing -> så finner den som oftest det du er ute etter når sdu skal legge til en ny skriver. Om ikke, så er det bare å laste ned en liten fil, legge den til, og dritet funker. I windows, om du bruker CDen fra produsenten, får du fylt opp pcen med 3-4 programmer bare for EN printer(Canon??!?!), og hvem vil vel ha det. Ting er ikke så enkelt alltid hvis ikke driveren finnes til linux eller er ustabil. Foretrekker heller at pakkebehandleren heller finner driveren automatisk når jeg kobler til en skriver. Siden i noen tilfeller må man teste 10 forskjellige drivere fra forskjellige offisielle steder, man vet da ikke om man kan få virus eller spyware hvis man ikke er forsiktig. Jeg regner med du har brukt litt tid å sjekket hva som støttes? Og godtar heller å kjøpe en billig skriver med linux støtte, enn en multifunksjon skriver som neppe funger like godt? Nå er det ikke meningen å lage en stor diskusjon her, men jeg følger de andre gjennomsnittlige kundene som ikke ønsker å prøve og feile på alt jeg skal bruke pcen til. Jeg trenger et liv også uten om linux tilpasninger. Jeg bygger pc selv, for å velge hva jeg vil, og velge det jeg mener er best. Samme gjør jeg med linux. Der jeg ikke finner 1 distribusjon som fungert perfekt. Så jeg spør igjen? Hvordan kan vi løste denne utfordringen? Så får Linus Torvalds bevis at linux kan bli mere aktuel en 1% av befolkningen? Har dere forslag? Annet vi alle i forumene bidrar frivillig på hver sin måte? Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 begge skriverne ble kjøpt før jeg begynte å bruke linux, så nei, jeg sjekket ikke at de hadde linux støtte. Laster du ned driverne fra hjemmesiden til produsenten, noe jeg måtte gjøre, så er ikke virus eller spyware noe problem. Er det ideheletatt noe problem på linux da? 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Laster du ned driverne fra hjemmesiden til produsenten, noe jeg måtte gjøre, så er ikke virus eller spyware noe problem. Er det ideheletatt noe problem på linux da? Ikke alle (Logitech, Creative, ATI, HP) etc bruker offentlig drivere. Da mener jeg som en del av pakkebehandleren. Men man må ofte bruke modifister drivere fra f.eks forumer etc. Virus/spyware er fulgt mulig å få på linux. Om noen gidder å lage det? Når man logger seg på root, er det fulgt mulig å få mye creap på maskinen sin, det vet jeg alt om. Som er den man kan kalle "The installers guy". Nå trenger det ikke å være slik at alle maskinene jeg bruker, trengs en reinstallasjon etterhvert, men etter en tid blir jo det nødvendig også. Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Men jeg tenker på installasjon av eksterne USB2-3 enheter som skriver, skanner etc? Disse vil bli like stor utfording? Nå trenger det ikke være krav å spille eller drive med videoredigering, men mulighet for eldre folk er spessielt viktig. Ubuntu har kommet langt med 11.04, selv om den ennå ikke er 100% stabil ennå. Så vil jeg si at ubuntu har en vei å gå før vi kan si operativsystemet er så enkelt for mannen i gaten. For min del er det ikke noe krav at operativsystem skal være gratis. Viktigste er at ting funger så enkelt som mulig. Ubuntu/Kubuntu er veldig fint på laptop hvis disse tingene blir bedre det syns jeg. Er det noe jeg glemmer her før dere mener "80%" av nybegynnere kan bruke ubuntu like enkelt som Mac OSX eller windows? Selvsagt "drivere oppdagelse" programvare som sendes til canonical hvis en driver mangles eller er ustabil. (tilsvarende Windows feilrapportering) og Mac OSX feilrapportering. Du installerer ikke skrivere i Ubuntu, du bare putter i USB-en, og de blir klare til bruk. Slik har det vært de siste versjonene. For eldre så er det vel samme om de bruker Windows, Mac OS eller Linux så lenge systemet er satt opp og klart til bruk. I mange tilfeller vil Mac OS og Linux ha bedre håndering av oppdateringer, og det er mye mindre pop-up-beskjeder i Linux enn i Windows, som ser ut til å skremme en del Windows-brukere. Har instalert Linux på maskiner til personer som har svært lite kunnskaper om data generelt, har aldri fått spørsmål angående problemer med systemet, men spørsmål som hvordan kan man lese MS Office-dokumenter, hvordan bruker jeg MSN, osv. Er heller ikke noe krav om at en distribusjon skal være gratis, men liker at distribusjonene er gratis, så de som ønsker kan gi donasjoner og de som ikke har mulighet allikevel kan benytte systemet. Synes ikke du helt klarer å legge frem hva som blir vanskeligere med å bruke en Linux-distribusjon som Windows. Kjenner ikke så veldig godt til Mac OS, men hva er det som gjør det systemet så mye enklere i bruk? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Fordi, enkelt. Man har en versjon å forholde seg, til isteden for 10 nettlesere man kan velge mellom. Lite valgfrihet, men ja men alt er satt opp slik at alt funger fra første dagen. Selv hadde jeg håpet på "mac box set" at den var på en blueray plate, så hadde den blitt ennå enklere, ellers så er det meste ganske så enkelt. Nå kan man installere nettleser når man har lyst. Er enig at pakkebehandlig program hadde vært fint der også. tamarin: Hvis du setter opp linux for personene? Da er det klart de syns det er enkelt å få ting å fungere. Siden du gjør jobben du ønsker å slippe å gjøre for en helt familje/jobb etc. Men hva hvis personene trenger mere etterhvert? Du blir jo en support person. Fordi flere ønsker "sitt egen oppsett". Nå mener jeg ikke å ta frem spill men Steam? Hvor enkelt er det å få til i linux? Se det på en bruke som aldri har brukt ubuntu før? Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) "Mannen i gata" installerer ikke operativsystem, han kjøper ny maskin. Personlig har jeg Mac, men for to uker siden fikk jeg et behov som tilsa at jeg måtte kjøre Windows i tillegg. Hva gjorde jeg? Jeg kjøpte en Asus. Verdens korteste konsekvensanalyse tilsa at det smarteste økonomisk ville være å sette opp boot camp på Mac'en, men jeg gidder bare ikke. Endret 12. mai 2011 av swanky Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Mannen i gata spiller ikke spill fra steam:P Skal du game, så er ikke linux det beste alternativet, nuff said. Steam skal visstnok funke bra på wine, men har ikek prøvd det selv. Bruker heller windows til dette. I ubuntu får man med firefox, ikke 10stk som du sier. Det er valgfritt å installere en annen senere. I windows får man ikke med office, msn-klient(den som er der suger vel?), epost-klient, en bra nettleser(nå skal man vel kunne velge da), musikkspiller(denne må installeres og ja), man får masse valg om oppsett av automatiske oppdateringer, brannmur osv, og om man ikke velger å ha disse på, får man haugevis med meldinger om at dette må du slå på. Om man har på automatiske oppdateringer, og man spiller et spill, kommer det opp en melding i bakgrunnen om at du har 10min(!!!) på deg før den restarter. Spiller du spill som feks League of legends, tar en runde raskt opp i timen, og du får dårlig rating om du leaver, og det skjer da om du er uheldig med oppdateringene. Support-person er man fra første dag man sier at man kan litt om data. Jeg har hjulpet altfor mange folk med windows-installasjonen deres. Alle folk som ikke kan noe med PC, klarer å få windows-installasjonen deres uhyre treig etter 6mnd, og da trenger de en formatering. IMO så er ubuntu bedre out of the box enn windows. Hadde maskiner med ubuntu vært tilgjengelig i butikkene med HW som linux støtter, så tipper jeg hvermansen hadde klart seg minst like bra sommed en windows-maskin Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 tamarin: Hvis du setter opp linux for personene? Da er det klart de syns det er enkelt å få ting å fungere. Siden du gjør jobben du ønsker å slippe å gjøre for en helt familje/jobb etc. Men hva hvis personene trenger mere etterhvert? Du blir jo en support person. Fordi flere ønsker "sitt egen oppsett". Nå mener jeg ikke å ta frem spill men Steam? Hvor enkelt er det å få til i linux? Se det på en bruke som aldri har brukt ubuntu før? Det eneste jeg har gjort er å gjøre en ren installasjon, alt annet er som det skal være ut av boksen (Linux Mint), så har egentlig ikke satt opp noe ekstra. Selve installasjonen er minst like enkel om Windows sin. Det er bedre at de spør om hjelp angående Linux enn Windows da jeg er mer kjent med Linux. Føler allikevel at jeg blir mindre support-person for de som bruker Linux enn Windows uansett Jeg ser ikke på Linux som et alternativ som man ønsker å benytte seg av programvare som ikke har støtte i Linux. Det blir det samme som å gå fra Linux til Windows og klage over at enkelte programmer man hadde i Linux ikke er støttet i Windows. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Support-person er man fra første dag man sier at man kan litt om data. Jeg har hjulpet altfor mange folk med windows-installasjonen deres. Alle folk som ikke kan noe med PC, klarer å få windows-installasjonen deres uhyre treig etter 6mnd, og da trenger de en formatering. SSD disk? Det burde hjelpe hvis man har trim aktivert. IMO så er ubuntu bedre out of the box enn windows. Hadde maskiner med ubuntu vært tilgjengelig i butikkene med HW som linux støtter, så tipper jeg hvermansen hadde klart seg minst like bra sommed en windows-maskin Ubuntu er etter min meningen best hvis alle driverne er satt opp riktig. Selvsagt KDE versjon vært greit å kunne switchet til også. Men når det kommer til maskinvarekompaktibilitet tviler jeg på ubuntu er stort bedre en mac her. Hvis vi sammenlignet 100% av laptopmarkedet så er det nok en del problemer rundt å går. Tror vi ikke kan si 11.04 funger bra før neste år? Vetfall ikke hvis flere bytter og fjerner feilene som er igjen. Hvem er ubuntu beregnet til? "Ubuntu" is an ancient African word for "humanity towards others", and we think it's a perfect name for an open source community project. Afrikanere med lav/middels inntekt? Endret 12. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen deres av "Han-som-kan-data" - sliter med akkurat det samme... Så lenge de ikke skal spille er det helt klart greiest å kjøre inn Linux så slipper man å sette opp alt igjen om 6 måneder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå