LMH1 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) http://www.itavisen.no/868920/derfor-slaar-ikke-linux-an Men hvorfor bruker ikke naboen det?Vi snakker med andre ord om en 20-åring som har gjort suksess her. Men like fullt henger spørsmålet i lufta: Hvorfor er det så få (rundt 1 prosent, ifølge Wikipedia) som bruker Linux i det daglige på sin egen maskin, når det (som oftest) både er gratis og i mange tilfeller raskere, bedre og mer brukervennlig enn både Windows og Mac OS X? Enig, men microsoft/Mac har ofte skylden også, siden nye pckjøpere velger heller å betale. Linuxfr lar Linus Torvalds selv svare: - Problemet er at desktop-markedet er vanskelig å nå. Det er kjempestore mengder av «nettverk-effekter» der det å ha allerede eksisterende brukere er en viktig grunn til å beholde dem og få nye brukere. Det er også slik at folk ikke ønsker å endre sitt miljø. Og om de endrer det, vil de ha hjelp og støtte. Brukerstøtte betyr ikke nødvendigvis kommersiell støtte. Det handler om å ha folk rundt deg som kjenner systemet og kan gi deg råd etc. Hva mener dere om denne? Jeg syns vetfall det om å bytte miljø er helt på jordet. Jeg bytter gjerne hvis programvaren dekker mine behov bedre og er billigere. Men ja support er han kanskje inne på noe? I håper virkelig at vi i 2031 har kommet så langt at OS-et ikke lenger er det stedet der de radikale ideene er. Joda, vi vil sikkert kjøre ett og annet OS, og jeg håper det vil være Linux. Men alt det radikale og interessante arbeidet bør skje i brukersfæren og ved å gi oss mer interessante brukergrensesnitt som utnytter datakraften. Høres for meg ut som om linux vil bli som mac OSX/windows 7 klone? Eller tar jeg feil? Uansett er dette ikke helt feil, når vi snakker om de fleste av befolkningen. Endret 6. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 <snip> nye pckjøpere velger heller å betale. Velger å velger... spørsmålet blir hvor mange som er klar over alternativene. Tror flere blant de store massene har hørt mer om mac enn linux. Og de store massene er avhengig av å få ting ferdig installert og satt opp. Hvis det hadde vært like enkelt å få kjøpt en pc med linux som det er å få kjøpt en pc med windows, så hadde nok ting sett anderledes ut. Hva mener dere om denne?Jeg syns vetfall det om å bytte miljø er helt på jordet. Jeg bytter gjerne hvis programvaren dekker mine behov bedre og er billigere. Men ja support er han kanskje inne på noe? Miljø har nok veldig mye å si. For de store massene hvor en pc kun er ett verktøy, så bruker de det de er vant med/kjenner/kan. Derfor ser man ofte at det blir brukt de samme programmene privat som på jobb. En god del kan være flinke med det de har blitt lært opp til, men så fort det er noe som beveger seg utenfor det normale, så blir det full stopp. Tror support er mindre viktig enn miljø. Men de fleste setter nok pris på å ha noen de kan ta kontakt med hvis/når de får problemer. Hvor flink denne noen er vil nok ha en viss påvirkning på valg av miljø/OS. Men er personene flink nok så har ikke valg av OS noe å si, da det mest normale problemstillingene som dukker opp bør være løsbare. Høres for meg ut som om linux vil bli som mac OSX/windows 7 klone? Ser ikke helt hvordan du klare å lese det ut av det sitatet. Selv syntes jeg det var veldig diffust og sa ikke så veldig mye. Og det er jo snakk om 20 år frem i tid, hvordan mac og windows ser ut da blir jo like mye oppi lufta. 1 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg tror også det har med mangel på informasjon, men også det at mange kjøper en ferdig bygget PC med allered Windows installert, så hvorfor skulle de bytte? Vi som liker Linux har en jobb å gjøre, for å få flere til å oppdage hvor bra det er. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 I håper virkelig at vi i 2031 har kommet så langt at OS-et ikke lenger er det stedet der de radikale ideene er. Joda, vi vil sikkert kjøre ett og annet OS, og jeg håper det vil være Linux. Men alt det radikale og interessante arbeidet bør skje i brukersfæren og ved å gi oss mer interessante brukergrensesnitt som utnytter datakraften. Høres for meg ut som om linux vil bli som mac OSX/windows 7 klone? Eller tar jeg feil? Uansett er dette ikke helt feil, når vi snakker om de fleste av befolkningen. Tja, det er vel logisk at OS-et er av liten interesse i og med OS-et er en tjener for de programmene vi bruker, hvis ting går som mange spår så vil OS-et bli redusert til en webleserlaster eller vi får bootbare weblesere og alt skjer på nett. Regner med det er slike ting han tenker på. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Så lenge pcer blir levert mer eller mindre utelukkende med windows kommer ikke situasjonen til å endre seg nevneverdig. Aldri i verden om Kari og Ola Nordmann kommer til å begynne og installere et nytt operativsystem på den nye pcen de nettopp har kjøpt. Etter min mening ligger derfor mye av ansvaret på produsentene som lever pcer, eller muligens selskapene bak de store distroene som ikke får med produsentene på å levere pcer med en linux-distro. Blir spennende å se hvordan ting utvikler seg på OS-fronten framover. Google sitt os har utvilsomt mulighet til å stjele en del markedsandeler. Jeg skulle og gjerne sett at alle pcer som blir levert med windows 7 starter heller kunne blitt levert med en linux-distro. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Google sitt os har utvilsomt mulighet til å stjele en del markedsandeler. Jeg skulle og gjerne sett at alle pcer som blir levert med windows 7 starter heller kunne blitt levert med en linux-distro. Selv er jeg skreptisk. Kan innrømme å få lyst å prøve den, men etter hva jeg har hørt og rykter. Sier man får en del reklame poppende opp, og får google, google map søk som standard google verktøyer. Gmail epostprogramvare. Har også hørt at Chromium OS logger alt man gjør på maskinen, og tillegg bruker online lagring. Så ja personlig foretrekker jeg heller ubuntu her. Endret 9. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Du var jo veldig i mot Ubuntu før LMH1,hva har skjedd med Opensuse? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Selv er jeg skreptisk.Kan innrømme å få lyst å prøve den, men etter hva jeg har hørt og rykter. Sier man får en del reklame poppende opp, og får google, google map søk som standard google verktøyer. Gmail epostprogramvare. Har også hørt at Chrome OS logger alt man gjør på maskinen, og tillegg bruker online lagring. Så ja personlig foretrekker jeg heller ubuntu her. Det var ikke poenget mitt heller. Googles os kommer garantert ikke til å appelere til meg heller, og det gjør i grunn ikke helt Ubuntu heller... Poenget mitt var at flere produsenter har planer om å lansere pcer som leveres med Chrome os. Da har de brått muligheter til å ta en del markedsandeler. Kanskje åpner det og øynene til folk for alternativer til windows/osx 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Du var jo veldig i mot Ubuntu før LMH1,hva har skjedd med Opensuse? Ja, men sammenlignet Google Chromium og ubuntu her. Ville jeg heller gått for ubuntu uansett hvor mye pes det er. Bruker opensuse på stasjonære maskinen ennå. Er bare laptopen som har kubuntu ennå. (without topic): Så så jeg en toshiba laptop med 1 Ghz Nvidia prosessor 512 mb minne og 16 GB harddisk. Den kostet 1500 kr på en elkjøp butikk, men syns Google Chromium ikke var noe godt kjøp her. Maskinvaren var ganske så utdatert. I følge google så funger denne fin med ubuntu. Hadde maskinvaren hatt mulighet for 1 GB ram og større SSD harddisk kunne det fint vært et godt kjøp selv om maskinvaren er litt surfemaskin aktiv. Maskinen het: Toshiba AC100-10D, usikker på om det var snakk om en bvare, men overrasker meg ikke hvis det er det. Forstår det fort kan bli litt pes å sette opp ubuntu fra minnepenn/server hvis man aldri har gjort det før. Selv om det er enkelt hvis man har gjort det før. Og installere en XP/Windows 7 på en slik maskin er bortkastet. Så ja linux er beste alternativet her. Så altså hvis denne maskinen hadde hatt ubuntu 11.04, og satt opp med det. Og funger supert kunne jeg godt kjøpt denne til å ha med på ferie, eventuelt fjernstyre andre stasjonære og få top ytelse. Så sant man har "Wireless N + Gigabit nettverkkort". Endret 9. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Maskinen du snakker om leveres med android som standard. Den har en arm-prosessor, så det ville ikke fungert å kjøre windows på den (Windows CE teller ikke). Dog jeg ville nå trodd at den vil være mer brukbar med Ubuntu enn android. 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Man kan oppsummere hele scenarioet på en arrogant, men dog litt riktig måte; folk er uvitende og late. Endret 11. mai 2011 av Occi Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Man kan oppsummere hele scenarioet på en arrogant, men dog riktig måte; folk er uvitende og late. Nå sier jeg det ikke er helt feil heller. Nå har jeg ikke sjekket hvordan du er? Men jeg tror hvis du har litt behov og liten fritid (Kanskje jobber en 12 timer per dag) tror jeg ikke du hadde når du kommet hjem da brukt tiden å sette opp en linux distribusjon. Nå finnes det sikkert bedriftledere og økonomer og snekkere som har så lange arbeids dager. Bygger du huset ditt fra bunnen? Reparer bilen selv? Bygger pc selv? Lager all mat selv? Rydder i huset etc? Jeg tror her hvis du gjør alle delene har du ikke mye tid til underholding (Spill, tvserier, filmer etc.) Nå vil jeg ikke si jeg er lat, men ja jeg fortrekker ikke å gjøre ting flere ganger på flere maskiner. Det går alt for mye tid. Men det jeg lurer på har noen epost adressen til Linus Torvalds? Eller et forum der dere vet han er i? Siden jeg selv er interisert hvordan linux kan bli bedre for folk flest. Endret 11. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) For folk flest: Facebook, youtube, kanskje msn, diverse annen surfing på nettet, epost, og office. Alt der får du til på en maskin med ubuntu uten noen problemer Alle har ikke de samme kravene som deg: superavansert videoredigering, bilderedigering(gimp fungerer jo uansett ypperlig!), 3d modelleringsprogrammer(blender?) og alt annet du har snakket om. Selv har jeg installert ubuntu på familie-pcen(mor og far bruker den), og min søster har linux på laptopen sin etter at jeg har prakket det på hun. Foreldrene mine skriver noen dokumenter av og til, sender eopst, organiserer bilder, og overfører bilder/video og alt annet hvermansen driver med Ingen har noen som helst problemer med ubuntu, og ingen av de har noen data-interesse, alt bare virker Endret 11. mai 2011 av Joachricar 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Kommentaren min er skrevet med et lite glimt i øyet, men det ligger også bittelitt sannhet i det. Jeg er ingen linux-misjonær på noen måte, og jeg gidder ikke reklamere for linux da jeg veit de aller fleste orker ikke å bruke så mye tid på OSet sitt som linux krever. Ubuntu er ganske bra, og er blitt bedre også de senere årene, men det er fortsatt ikke brukervennlig nok for ola nordmann. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 For folk flest: Facebook, youtube, kanskje msn, diverse annen surfing på nettet, epost, og office. Alt der får du til på en maskin med ubuntu uten noen problemer Alle har ikke de samme kravene som deg: superavansert videoredigering, bilderedigering(gimp fungerer jo uansett ypperlig!), 3d modelleringsprogrammer(blender?) og alt annet du har snakket om. Du mener jeg ville vært blandt de få som hadde vært tjent med windows eller Mac OSX? Selv har jeg den tanken, men jeg syns lisensbegresninger/maskinvare begresning trekker negativt. Hvis man har så små behov, da er det mye å spare når en mini laptop er så billig. Finnes jo toshiba laptop til 2500 kr i dag, hadde disse droppet windows ville man klart en 2000 kr. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Nå er det jo ganske mange som vil bruke PCen til å spille på også, og der er jo klart windows foretrukket. Har selv en windowspartisjon på stasjonære som kun brukes til spill. Ang laptop så er jeg på utkikk etter ny, men er ikke villig til å betale for windowslisens da laptopbruken min ikke inkluderer spilling, kun programmering, skolearbeid og serier. Vet multicom har noen, men synes de er dyre, og dell har vel sluttet å selge maskiner med linux installert i norge? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Kommentar til laptopdiskusjonen: husk at de fleste laptoper blir prakket fulle av bloatware som presser prisen nedover. Siden vi uansett kvitter oss med windows får vi nok dekket det inn fra bloatwaren. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Men jeg tror hvis du har litt behov og liten fritid (Kanskje jobber en 12 timer per dag) tror jeg ikke du hadde når du kommet hjem da brukt tiden å sette opp en linux distribusjon. Bare en liten kommentar her. Det er bare du og andre ekstrementusiaster som bruker ukesvis eller månedsvis på å installere OS. Til normal bruk trengs det bare 15 minutt på å installere for bruk i 12-36+ måneder. Det "yngste" systemet jeg har installert (av syv maskiner) er ni måneder gammelt og ble reinstallert fordi det var oppdatert hele veien fra Ubuntu 8.10 eller noe slikt og jeg ville bli kvitt gamle konfigurasjonsfiler. (Dette er egentlig en løgn da filsystemet på den åttende maskinen trynet i et strømbrudd i vår og ble reinstallert, men det var ikke frivillig) Tre av systemene har fått operativsystem installert én gang. 3, 2, og 1.5 år siden, alle med Ubuntu i forskjellige versjoner. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 kun programmering, skolearbeid og serier. Vet multicom har noen, men synes de er dyre, og dell har vel sluttet å selge maskiner med linux installert i norge? Du kan sikkert prøve å kontakte dell, ellers tror jeg multicom er enste nå. Men problemer man sparer ikke penger på multicom maskin, så ja å ha en windows lisens med er sikkert greit for nybegynnere hvis personene trenger noe spessiele maskinvare. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Nå er det jo ganske mange som vil bruke PCen til å spille på også, og der er jo klart windows foretrukket. Har selv en windowspartisjon på stasjonære som kun brukes til spill. Ang laptop så er jeg på utkikk etter ny, men er ikke villig til å betale for windowslisens da laptopbruken min ikke inkluderer spilling, kun programmering, skolearbeid og serier. Vet multicom har noen, men synes de er dyre, og dell har vel sluttet å selge maskiner med linux installert i norge? Om du ringer til Dell får du flere muligheter enn på nett. Når jeg ringte for en tid tilbake siden så kunne man også få noen av de som er beregnet til bedrifter med Linux. Vært ett forsøk om Dell er aktuelt. Lenovo har inngått avtale med Canonical, så kan hende det kan føre frem til noe også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå