Gå til innhold

"Hjemmekontor" pc, fokus på skjermflate, kjapp

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en pc i sommer, men jeg har falt av lasset og har ikke lengre særlig peil på komponentnivå. Trenger hjelp av noen som har fulgt litt mere med enn meg selv de siste årene.

Ser at overskriften min er ganske imponerende. Skal altså ha fokus på skjermflaten?!?! Jeg innser at jeg tidligere kanskje har sett like mye INNI og UTENPÅ selve pcen, som å faktisk se på skjermen... jeg er altså blitt eldre og har bestemt meg for å bruke mer tid på det som vises på selve skjermflaten :whistle:

Fokusområde1: skjermflate(!). Minimum oppløsning 1920x1200. 2 skjermer.

Fokusområde2: kjapp respons/oppstart/programlasting (SSD)

Fokusområde3: bildekvalitet

Fokusområde4: støy

Har prøvd å sette sammen en maskin fra komplett.no. Den ble seende omtrent slik ut:

Hovedkort: Gigabyte GA-890FXA-UD5 til 1290,-

CPU: AMD Phenom II X4 955 BE til 895,-

Minne: Corsair Vengenace DDR3 1600Mhz 8GB CL8 til 849,-

OS-disk: Corsair SSD Force Series F60A, 60GB til 950,-

nr2-disk: Seagate Baracuda Green 2TB til 649,-

GPU: Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5 til 1295,-

BD-ROM: Lite-ON IHOS104 til 590,-

Kabinett: Cooler Master Elite 430 midi til 489,-

PSU: Corsair HD 650W til 999,-

Skjermflate: 2stk Eizo 24" LCD FlexScan S2402WFS-GY til 3495,- (pr stk)

Total: 14.996,-

Jeg er usikker (på alt egentlig). Jeg er ingen gamer (men det kan jo ikke skade å ha muligheten) så skjermkortet er kanskje overkill? Før i tida overklokket jeg alt jeg kom over, så en Black Edition cpu kan jo ikke skade. Seagate som lagringsdisk regner jeg med er safe. SSD'en virker å være kjapp? Regner med at PSU og kabinett duger (klarer jeg meg med 500W psu kanskje?). Jeg klarer sannsynligvis å bruke ca 4GB ram under "multitasking" på såpass stor skjermflate. Bedre med kjappere 6GB? Er det et visst antall brikker som er bedre (2/3/4stk) på valgte hovedkort?

Er det noen åpenbart dårlige komponenter i lista mi?

OS og programmer regner jeg med å få gjennom jobb.

Takker for alle gode innspill!

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil anbefale deg å bytte til hd 5850 xtreme, det er bedre og billigere enn det du har valgt. bytt også over til intel lga1156, de er langt bedre på ytelse og strømforbruk. i5-2500k og p67-hovedkort of your choice for å overklokke.

lavere cas latency og høyere hastighet gir ikke bedre ytelse lenger, kjøp cl9 1600 mhz og spar penger

kabinettmessig bør du se på fractal design r3, stille og veldig greit å jobbe med.

hva psu angår har komplett et elendig utvalg, om du tar en kikk på dustin.no og ser på corsair, xfx, seasonic, antec kan du egentlig ikke gå så veldig feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...