lamahamahr Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg har bare søkt i Oslo, Bergen og Tromsø universitet. Mattefag på toppen, også fysikk deretter og kjemi på 9. og 10. plass. Jeg kommer vel inn på noen av dem? Jeg fikk 5 på fysikk på eksamen fy2 og 4 i r2 matte. Så selv om snittet er dårlig så tror jeg skal klarer realfag. Men jeg sitter faktisk å lurer på om jeg i det hele tatt kommer inn på noe med så dårlig snitt... Takk for svar! Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det varierer veldig i fra skole til skole, og plass til plass osv. Og hva har du søkt egnetlig? Bachelorgrad? Mastergrad osv? Mange skoler, i hvert fall universitetene har et krav om tilsvarende C i snitt for og komme inn. Usikker på hvordan man regner om i fra tallkarakterer osv. Anyways, om du er redd for om du klarer det med litt dårlig snitt ville jeg ikke tenkt så mye på. Om du liker det du driver med vil du alltid lykkes! Derfor er høyere utdanning så fint, du søker på noe du vil drive med. Anyways, vil anbefale deg og lese mer informasjon på de hjemmesidene til de stedene du har søkt, ligger som regel alltid info der. Lykke til Lenke til kommentar
lamahamahr Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Ja, er det jeg også har tenkt. Jeg har søkt bachelor'e... etter hva jeg har skjønt må man fullføre en bachelor før man kan ta master...? Matte er faget, det er det jeg vil jobbe med. Jeg har kanskje ikke et super talent, men det er det jeg brenner for. Det er interessen, det er det jeg syntes føler gir meg en slags mening i livet. Jeg klarer ikke tenke meg å studere ett fag uten matte. Jeg ønsker å bli en dyktig i matte. Folk jeg har møtt som har studert matte virker som for meg veldig analytiske og ryddig i måten de går løs på ting. Om det er gener/oppvekst eller studiet som har gjort dem slik vet jeg ikke... kanskje en kombinasjon av alt Lenke til kommentar
xaco Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Mange skoler, i hvert fall universitetene har et krav om tilsvarende C i snitt for og komme inn. Usikker på hvordan man regner om i fra tallkarakterer osv. I Norge gjelder vel det bare for når du søker på en mastergrad?(At du må ha C i snitt på bachelorgraden din, det er vel også et krav fra NTNU at for å søke siv.ing så må du ha 4 i R2 utenom det så er det som jeg vet ikke noe krav for snitt for å søke) Til trådstarter vil jeg bare ønske lykke til, Mange av matte og og fysikk "linjene" utenfor NTNU har vel ikke all verdens karakterkrav for å komme inn på. Lenke til kommentar
lamahamahr Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Mange skoler, i hvert fall universitetene har et krav om tilsvarende C i snitt for og komme inn. Usikker på hvordan man regner om i fra tallkarakterer osv. I Norge gjelder vel det bare for når du søker på en mastergrad?(At du må ha C i snitt på bachelorgraden din, det er vel også et krav fra NTNU at for å søke siv.ing så må du ha 4 i R2 utenom det så er det som jeg vet ikke noe krav for snitt for å søke) Til trådstarter vil jeg bare ønske lykke til, Mange av matte og og fysikk "linjene" utenfor NTNU har vel ikke all verdens karakterkrav for å komme inn på. Mener du ikke R1? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Ja, mulig det er slik, men mente noen skoler kan ta opptak direkte til master, NTNU blant annet. Jeg er litt usikker, tar bachelor selv. Matte tror jeg kan bli bra, det er også igrunn basisen i alt som har med fysikk og ingeniørvitenskap og gjøre. Det er som et språk, blir du god der kan du igrunn lære deg alt du vil innen vitenskap senere Til og med mulig å få seg en jobb i det private næringslivet med matematikkgrunnlag. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Mener du ikke R1? Ikke for siv.ing, ganske sikker på at det var R2. Ja, mulig det er slik, men mente noen skoler kan ta opptak direkte til master, NTNU blant annet. Jeg er litt usikker, tar bachelor selv. Matte tror jeg kan bli bra, det er også igrunn basisen i alt som har med fysikk og ingeniørvitenskap og gjøre. Det er som et språk, blir du god der kan du igrunn lære deg alt du vil innen vitenskap senere Til og med mulig å få seg en jobb i det private næringslivet med matematikkgrunnlag. UiO tar også opp studenter til profesjonstudier, ikke noe krav om C i snitt for å komme inn på de programmene(jeg vet at for eksempel de 2-årige masterprogrammene på Ifi krever C i snitt bare for å søke, det sammen med 4 i engelsk fra vgs eller en hvis poengsum på en av de standard engelsk prøvene jeg aldri husker navnene på) , men normalt sett så er det en større søkegruppe for de fleste av programmene så du kommer uansett ikke inn med for lavt snitt. Endret 6. mai 2011 av xaco Lenke til kommentar
lamahamahr Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Ikke for siv.ing, ganske sikker på at det var R2. Du har rett, før leste jeg det var R1 Blitt enda strengere da. Lenke til kommentar
lamahamahr Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Forresten.. hvis man har fullført bachelor i tromsø f. eks. kan man da søke master på NTNU? Og det går på bacholer karakteren, og ikke vgs karakterer da? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Forresten.. hvis man har fullført bachelor i tromsø f. eks. kan man da søke master på NTNU? Og det går på bacholer karakteren, og ikke vgs karakterer da? Det vil jeg tro går helt fint, men det er kanskje ikke alle mastergradene du kan søke deg inn på. Vet i hvert fall at det går ann med de bachelorene skolen min har, UiA. Da teller karakterene i fra Bachelor ja. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Kravene for å komme inn på rene realfag her til lands er latterlig lave om man ser bort i fra NTNU som nevnt. Så ja du kommer nok inn et sted skal du se. Lykke til! Endret 8. mai 2011 av William_S Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 I praktiske talt er mange realfagsstudier help åpne, ja. Lykke til! Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Det er mange åpne studier som inneholder det du ønsker å studere, jeg ser ikke at det er noe problem. Lykke til! Lenke til kommentar
lamahamahr Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 OK! Snittet ble voldsomme 2.85! Takket være strålende karakterer i spansk. Jeg estimert litt for bra... Men... så leser jeg at det er en økning i antall realfag-studenter. Dette skremmer meg! Med det snittet kan jeg vel ikke en gang søke på... ingenting føler jeg. Jeg har kun jobbet med å bli ferdig med vgs, aldri hatt i tankene at jeg må ha bra snitt - ikke at jeg tror jeg hadde klart så mye bedre om jeg hadde jobbet hardere.... - da jeg tenkte at det sikkert ikke så mange som vil studere fysikk etc... eller matte. Og ifølge her: http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/soekertall-2011/index.html Så er det tydeligvis en økning i antall folk som vil studere dette.. hva har skjedd?!?! Er det så mange utlendinger her nå? Hvorfor vil flere studere matte enn fysikk? Mega nervøs på at jeg ikke kommer inn på noenting. Hvordan fungerer det resttorget? Er det første mann til mølla? Og kan jeg velge velge og vrake i studier? Selv de ikke hadde på den opprinngelige listen min? Er det mange som ombestemmer seg i realfag studiene? Er det mange som dropper ut tidlig? Er det da lov å få plassen til vedkommende etc...? Hilsen et nervevrak. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå