Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil til 250 000, hvilken?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her til hvilke biler en bør vurdere, og hvilke en bare skal se bort i fra.

Saken er at min mor skal kjøpe seg ny bil, og har satt et tak på 250 000. Hun er ute etter en "småbil", men samtidig ikke blant de aller minste.

Har i dag prøvekjørt følgende biler:

Hyundai ix20

Suzuki Swift

Skoda Fabia

Mazda 2

Mazda 3

Bilene har vært tilnærmet likt utstyrt med blåtann handsfree, navigasjon, soltak, automatisk klima +++

Mazda 3 gikk dessverre over summen som er satt av til bil og er av den grunn ikke lengre aktuell. Mazda 2 er for liten, og samme er i grunn Suzuki swift, samt at swift ikke kunne leveres med fastmontert navigasjon.

Så da står en igjen med ix20 og Fabia, to biler som begge falt i smak, men på forskjellige måter. Fabia er 20-30 000 billigere, virker sprekere under bruk, men virker samtidig mindre og har ikke de samme praktiske funksjonene som en fant i ix20. Tenker da på panorama tak, mulighet til å justere baksetene både i ryggen og med hensyn til ben/bagasje plass. I tillegg fikk en her med regnsensor, ryggekamera og litt annet som ikke kunne leveres med Fabia.

Men, lite bilkyndig som jeg er så aner jeg rett og slett ikke hva som er et bra kjøp utav de to bilene, og hvilke andre biler som bør vurderes før en eventuelt bestemmer seg for valg av bil.

Det hun ønsker er en småbil, men med plass til bagasje og barnebarn i baksetet. I tillegg til komfort, noe som alle nye biler i dag vil ha sammenlignet med bilen hun kjører rundt i per dags dato. I tillegg vil hun ha en sikker bil med hensyn til eventuelt kollisjon, og selvsagt en bil som vil gi henne mye glede.

Så kan noen peke meg litt i riktig retning av de to modellene det står mellom, samt andre konkurrenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom plass er tingen ville jeg gått ned på motorvolum, og heller opp i klasse. De klassene dere vurderer er ikke mye forenelig med god plass. Jeg ville gått opp i "Golf" klassen, hvor vi finner Hyundai i30, Kia cee'd, Toyota Auris etc. Her får man god bil til under 250k, med mindre man skal ha alt av ekstrautstyr selvfølgelig. Men det er vel her kjernen av problemet er. Mye utstyr kontra bedre plass...

Men skal du velge mellom ix20 og Fabia ville jeg valgt ix20. Topp kvalitet og gode motorer til en god pris.

Lenke til kommentar

Tenkte først at det var du selv som skulle kjøpe bil, og tenkte med en gang at du skulle tenke Mazda 3 litt grundigere. Kjører en 2004 modell selv, og er stålende fornøyd. Etter å ha lest litt mer nøye så jeg at det var din mor som skulle ha bil, og det har seg slik at hun for ca 1,5 måned siden kjøpte seg en nettop Hyundai ix20, dog uten navigasjon og soltak, men ellers det meste av utstyr og funksjoner. Hun er strålende fornøyd med den, selv om det viktigste med den er riktig farge.... Skoda kjenner jeg ikke til, men har inntrykk at det har blitt bra biler etterhvert der også. Har tilogmed sittet i baksetet en gang, og reagerte ikke på at plassen var så god som den var før i etterkant. Jeg er ikke akkurat kortvokst, og har relativt brede skuldre, men opplevde plassen bak som god, det var tilogmed plass til min bror som er mye kraftigere bygd enn meg, uten å oppleve det som trangt. Mazda 3 derimot har et elendig baksete etter min mening, og det blir fort trangt. Jeg sitter ikke der med mindre det er krise.

Swift og Mazda 2 er jo knøttsmå biler etter min mening.

Lykke til med biljakt. Pass på riktig farge.

Lenke til kommentar

Takker for svar:-)

Toyota Auris var vi faktisk å så på også, men min mor som ikke ruver spesielt høyt over bakken fikk aldri skikkelig oversikt i Auris, og den ble derfor ikke tatt med i vurderingen videre.

Skal få tatt henne med så hun kan se på i30 og Kia cee'd, så får jeg se hva dommen blir på disse.

Angående plass så vil en jo alltid ha mest mulig plass i bilen, men bilen hun nå har er det faktisk ikke plass til tre barn side om side i baksetet, bilen er rett og slett for smal. Bagasjerommet klarer vel kanskje tre handleposer med mat før det er fullt, så fabia, og ikke minst ix20 vil være et kjempe løft i forhold til hva hun har i dag. Fabia kommer jo også som stasjonsvogn, og da får hun ihvertfall rikelig med bagasjeplass til hennes behov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva med klassikere som VW Polo, Opel Corsa og Ford Fiesta? Personlig ville jeg nok vurdert å gå opp i størrelse og ned i motor etc, og sett på Golf/Astra/Focus-størrelsen, hvis ikke bruker synes dette blir for stort.

Lenke til kommentar

Nå er dette et forslag som ikke vil gi rom for mye ekstrautstyr, men MB A-klasse kan være verdt en titt. Du sitter veldig høyt i den og får god oversikt, og det er overraskende god bakseteplass i den. Bagasjerommet er ikke frytkelig stort, men du får plass til greit med bagasje der.

Med navigasjon og slikt blir den jo nokså dyr, men hvis man klarer seg med litt mindre utstyr ville jeg tatt en titt.

Her er en med automatgir fra Finn som du sikkert kan få prutet ned 10.000.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27639789

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nye biler i denne størrelsen faller ikke så mye i pris som større/dyrere, så dersom man har muligheten økonomisk, vil man kanskje kunne velge farge, utstyr og motor helt fritt og få en helt ny bil.

Lenke til kommentar

Nåværende bil har hun hatt i 13 år og siden den var ny. Var ikke direkte dyr bil i sin tid, men gjerne ikke så rart når det er snakk om en Daihatsu Charade Centro fra 1998:-)

Poenget mitt er vel at alt av biler vil være en enorm oppgradering med hensyn til plass, komfort og ikke minst kvalitet. Bilen rullet nylig 80 000 km, så mye blir den ikke brukt. Er stort sett til og fra hytten i helgene den blir brukt, og når jeg trenger å låne den når min trøblete v40 er ødelagt.

Det blir nok å teste ut Ford og Honda + ta en ny prøverunde i ix20 og Fabio før en bestemmer seg.

Lenke til kommentar

Hva med Megane? Ved å kjøpe en "ny" bil som fremdeles har igjen 4-5 år av garantien får man veldig mye for pengene, samt alt det utstyret hun ønsker seg. Topp sikkerhet (også for barn), driftssikkerhet, komfort og rustbeskyttelse.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28060129

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27035145

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27030765

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26985925

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...