relsafus Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Vi var på Gaustablikk uka før påske og jeg ville ha noen bevegelige stjernebilder og satt min D300 på stativ og med fjernutløser. Manuell fokus og tok noen OK bilder. I etter tid har jeg fundert på dette bildet som er på ca. 25 sekunder. En merkelig "rakett" lignende gjennstand sees tydelig. Hva kan dette være ? Jeg har tatt alle bilder i NEF (Nikon RAW) og de er 100% ikke redigert eller manipulert. Noen som har noen peiling på hva dette fenomenet er ? Mvh, Relsafus Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 De kameratene der kjenner vi godt. Det kalles strølys på norsk, "flare" på engelsk. Det får du noen ganger når du retter kamera mot en sterk lyskilde - som her, sola. Har du møkkete objektiv eller et billig UV filter, så er sjansene større for å få strølys. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Dette er "flare" - gjenskinn og refleksjoner av lys i forskjellige linseelementer. Som du ser peker den rett mot sola månen. Her ser du flere "raketter" og ymse. Endret 5. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
kaian Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det får du noen ganger når du retter kamera mot en sterk lyskilde - som her, sola månen. fixed! Hintet var 25 sekunder og startrails Ellers var forklaringen din helt utmerket Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Glemte og si at det er sigma 10-20mm objektiv som benyttes med solblender påmontert, så reflekser fra vinduer etc. bør ikke være tema. ISO= 400, F/8. Nordlys ? Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 OK takker for svar, dette var helt ukjent for meg, Ingen UFO mao. og takk for det Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Noen enda stiligere "ufo-mønstre" fra Photozones Tokina 16-28-anmeldelse: Syntes bare mønstrene var litt stilige.. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Dette er nok som tidligere nevnt ikke noe mer en et uvfilter eller gjenskinn i glass i objektiv. Altså ikke noe mer en kamerautstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå