Gå til innhold

Passer denne til Sony A33?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den passer fint. Det er en superzoom - enorm spennvidde, men er nok derfor dårligere i kvalitet enn det du har fra før.

Du er ellers klar over at kameraet ditt har stabilisator innebygd i sensoren, så det er unødvendig å kjøpe objektiv med bildestabilisator?

Lenke til kommentar

Om det er litt dårligere kvalitet tror jeg ikke gjør noe. Så langt er jeg bare en amatør som tar bilder i ny og ne. Grunnen til at jeg ser litt på linser er fordi jeg er noe som dekker litt mer. Jeg kunne skaffet original Sony 55-200 til en rimelig pris, men for meg blir det for upraktisk med 2 linser enda. Derfor vil jeg ha 18-200 eller 18-250.

jaha... Det var det jeg EGENTLIG trodde... :)

Lenke til kommentar

Kjøp for all del ikke Sigmaen den er elendig, du vill få bedre bilder med å kjøpe et kompaktkamera til 500.-

Jeg endte opp med Sony sin 18-250 etter å ha prøvd flere superzoom objektiver.

Sony sin 18-250 har raskere autofokus en Tamron sin 18-250 det er flere forskjeller mellom objektivene selv om de begge er laget av Tamron.

Jeg har ikke prøvd Tamron sin 18-270 som kom etter jeg kjøpte objektiv.

Test av Sony 18-250

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal du med en billig 18-70 når du allerede har en 18-55?

Hva er det du savner med kitobjektivet? Lysstyrke (å kunne skyte i dårligere lys og ha mindre dybdeskarphet)? Bildekvalitet? Mer tele? Mer vidvinkel?

Hvilke brennvidder skyter du mest på?

Lenke til kommentar

Stussa selv over at den var så billig. Hvorfor er den det?

Det jeg savner er rett og slett mer zoom. Og jeg vil kun ha en linse. Kunne skaffa original 55-200 som jeg testa litt men syntes det er greiere med én allround-linse.

Bruker nok mest 55 nå. Den og 18. Interessen ligger på landskap og portrett. Og noen "vanlige" bilder med familie etc.

Etterhvert skal jeg kjøpe 50mm f1.8.

Endret av iHouse
Lenke til kommentar

Stussa selv over at den var så billig. Hvorfor er den det?

Nok fordi den er billig laget. God optikk koster å lage, og er derfor dyr. Dårligere optikk er billigere å lage. Ikke bare kikk på brennviddeomfanget - kikk på lysstyrken og bildekvaliteten. "Mest zoom" betyr på ingen måte at det dermed automatisk er "best objektiv".

18-70 er forøvrig laget for en "full-frame" sensor med større bildesirkel.

18-70 er dårligere optisk. Du kan lese hos SLRGear om både 18-70 og 18-55.

18-55 har en kjappere og mer stillegående autofokus og er mye bedre optisk. SLRGear sammenligner og sier følgende:

"While the new kit lens doesn't reach 70mm, the new 18-55mm is superior to the 18-70mm with regard to sharpness, resistance to chromatic aberration and corner shading, such that the improved image performance won't make you pine for the extra 20mm of reach."

Det jeg savner er rett og slett mer zoom. Og jeg vil kun ha en linse. Kunne skaffa original 55-200 som jeg testa litt men syntes det er greiere med én allround-linse.

Etterhvert skal jeg kjøpe 50mm f1.8.

Hvis du kun vil ha ett objektiv med en enorm spennvidde, så kjøp en superzoom som en 18-200 eller lignende - det er det de er laget til. Vær bare klar over at bildekvaliteten typisk blir dårligere enn kitobjektivet ditt - spesielt hvis du kjøper en av de billigste superzoomene. God optikk koster - også her.

En 50/1.8 vil være en helt annen verden - både med lysstyrke og bildekvalitet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skal ta noen "vitenskaplige" tester når jeg får det, så får vi se om det duger. Skulle gjerne hatt 18-250 fra sony, men uansett om det hadde kosta 4000,- så syntes jeg det er litt for mye for meg enda.

Hvordan er det forresten med mellomringer? Kan de brukes til annet enn macrobilder (så litt på macro-guiden til akam). Her er et sett til Sony. Fungerer de slik at hvis jeg setter på 20mm og 18-55 linsa, så får jeg 28-75 linse istedenfor?

Bruker nok mest 55 nå. Den og 18. Interessen ligger på landskap og portrett. Og noen "vanlige" bilder med familie etc.

Lenke til kommentar

Hvordan er det forresten med mellomringer? Kan de brukes til annet enn macrobilder (så litt på macro-guiden til akam). Her er et sett til Sony. Fungerer de slik at hvis jeg setter på 20mm og 18-55 linsa, så får jeg 28-75 linse istedenfor?

Det eneste mellomringer gjør er at du kan fokusere tettere på. Det endrer ikke brennvidden eller utsnittet. Så - "nei".

Du kan derimot få vidvinkel/teleconvertere du skrur utenpå objektivet og som gir deg et annet utsnitt. De har som regel den bieffekten at bildekvaliteten blir bæsj. La være. Kjøp heller et skikkelig objektiv med den brennvidden du vil ha. Det er ingen snarveier.

Lenke til kommentar

Hmm vet ikke om jeg skjønner det riktig... En mellomring gjør at jeg kan gå tettere inntil det jeg skal ta bilde av? Jeg merker at jeg må ha en viss avstand når jeg tar macrobilder nå. En mellomring gjør at jeg kan holde kameraet enda litt nærmere motivet?

Det var forøvrig ikke ment som en snarvei, men et tillegg. :)

Lenke til kommentar

Hmm vet ikke om jeg skjønner det riktig... En mellomring gjør at jeg kan gå tettere inntil det jeg skal ta bilde av? Jeg merker at jeg må ha en viss avstand når jeg tar macrobilder nå. En mellomring gjør at jeg kan holde kameraet enda litt nærmere motivet?

Det var forøvrig ikke ment som en snarvei, men et tillegg. :)

Til vanlig kan du vri fokusringen helt den ene veien, og så har du fokusert på noe uendelig langt unna. Når du vrir fokusringen den andre veien har du fokusert på nærgrensen - kanskje 50cm unna. Når du har på mellomring endres dette, så når du vrir fokusringen til uendelig fokuserer du på noe kanskje 40cm unna, mens når du vrir fokusringen til nærgrensen fokuserer du på noe kanskje 20cm unna. Legger du på flere mellomringer forsterkes effekten, til den på et tidspunkt blir "for mye", så tingen er for tett på objektivet til at du får nok lys, eller at det ikke er mulig å fokusere på noe som helst.

Med andre ord - med mellomringer kan du fokusere tettere på, og dermed få mer forstørrelse. Men - så får du også tradisjonell makroproblematikk som at søkeren blir veldig mørk, du får altfor altfor lite dybdeskarphet og sånt noe.

Lenke til kommentar

18-70 er forøvrig laget for en "full-frame" sensor med større bildesirkel. Men - den er dårligere optisk. Du kan lese hos SLRGear om både 18-70 .

Trodde Sonys betegnelse DT, var lik EF-S og DX. Med andre ord, kun for APS-C / Crop.

Ser hva SLRgear skriver. Photozone skriver dog motsatt. ;)

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/pd_5010092663.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1581

Ser det står til SLR og A33 er jo SLT men lurer litt...

Og dette er en OK linse for en amatør? Har nå bare kit-linsa på 18-55 (3.5-5.6). Denne har vel dog ikke bildestabilisator?

For å se hvilke objekt som er kompatible se denne siden:

http://support.sony-europe.com/dime/compatibility/dsr/index.aspx?site=odw_no_NO&brand=sony&m=SLT-A33&acc=Lense&accname=kmlens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...