Gå til innhold

Hvilken GTX 580 burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Har hatt ufattelige mange problemer med crossfire og SLI hele 2 ganger, så nå vil jeg bare pøse på alle pengene i et grafikkort istedenfor to. Har bestemt meg for GTX 580, men vet ikke hvilken av de jeg burde velge.. Hvilken av disse dere anbefale med tanke på fremtiden?

 

MSI GeForce GTX 580

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632362

 

Gigabyte GeForce GTX 580

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=624069

 

Gainward GeForce GTX 580

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623388

 

ASUS GeForce GTX 580

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623550

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse er klokket relativt lite opp mot potensielle hastigheter, bare 5-10% fra stock, så da blir det å gå for den som har den beste tredjepartskjøleren og der trekker Asus det lengste strået. Merk at Asus sitt kort dekker 3 slots, så det kan bli problematisk å kjøre SLi med to av disse avhengig av hvor "spacet" pci-e 16x slotsene er lokalisert på hovedkortet ditt. Gainward sitt har forøvrig 3MB videominne og koster 400 kroner mer enn asus sitt.

 

edit: med link fra pastafarian blir asus sitt 700 kroner billigere.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Ingen. HD 6950 i Crossfire gruser dette til himmels i både strømforbruk, ytelse og varme. :D

 

In all seriousness:

Gigabyte-utgaven er den beste for overklokking, folk klarer nesten 1GHz på denne. Og den er lik Overclock-utgaven deres.

Har akkurat nå HIS HD Radeon 6970 i crossfire, og jeg har store problemer med de. Yter under halvparten av det de burde ha gjort, oppdatert driverne og alt mulig skrudderi. I følge GPU-Z så yter det ene kortet 500 MHz, mens den andre bare 250 MHz ingame (Homefront). I BC2 så yter den ene 930 MHz og andre 250 MHz. Æsj, er lei av dette.

http://bildr.no/view/876936

Endret av Xlution
Lenke til kommentar

Alle disse er klokket relativt lite opp mot potensielle hastigheter, bare 5-10% fra stock, så da blir det å gå for den som har den beste tredjepartskjøleren og der trekker Asus det lengste strået. Merk at Asus sitt kort dekker 3 slots, så det kan bli problematisk å kjøre SLi med to av disse avhengig av hvor "spacet" pci-e 16x slotsene er lokalisert på hovedkortet ditt. Gainward sitt har forøvrig 3MB videominne og koster 400 kroner mer enn asus sitt.

 

edit: med link fra pastafarian blir asus sitt 700 kroner billigere.

Ser at alle disse kortene har 1,5GB videominne mens Gainward sitt har 3GB. Hva er fordelen?

Lenke til kommentar

Ingen. HD 6950 i Crossfire gruser dette til himmels i både strømforbruk, ytelse og varme. :D

 

In all seriousness:

Gigabyte-utgaven er den beste for overklokking, folk klarer nesten 1GHz på denne. Og den er lik Overclock-utgaven deres.

Har akkurat nå HIS HD Radeon 6970 i crossfire, og jeg har store problemer med de. Yter under halvparten av det de burde ha gjort, oppdatert driverne og alt mulig skrudderi. I følge GPU-Z så yter det ene kortet 500 MHz, mens den andre bare 250 MHz ingame (Homefront). I BC2 så yter den ene 930 MHz og andre 250 MHz. Æsj, er lei av dette.

http://bildr.no/view/876936

 

Har du Crossfire aktivert i det hele tatt? For det er ingen GPU Load på kort #2.............

:thumbup:

Lenke til kommentar

Ingen. HD 6950 i Crossfire gruser dette til himmels i både strømforbruk, ytelse og varme. :D

 

In all seriousness:

Gigabyte-utgaven er den beste for overklokking, folk klarer nesten 1GHz på denne. Og den er lik Overclock-utgaven deres.

Har akkurat nå HIS HD Radeon 6970 i crossfire, og jeg har store problemer med de. Yter under halvparten av det de burde ha gjort, oppdatert driverne og alt mulig skrudderi. I følge GPU-Z så yter det ene kortet 500 MHz, mens den andre bare 250 MHz ingame (Homefront). I BC2 så yter den ene 930 MHz og andre 250 MHz. Æsj, er lei av dette.

http://bildr.no/view/876936

 

Har du Crossfire aktivert i det hele tatt? For det er ingen GPU Load på kort #2.............

:thumbup:

 

Det har jeg selvfølgelig gjort :)

Lenke til kommentar

Har du Crossfire aktivert i det hele tatt? For det er ingen GPU Load på kort #2.............

:thumbup:

 

Det har jeg selvfølgelig gjort :)

 

Kjører du spillet i et vindu? Multi-GPU skal ha problemer med dette. Crossfire fungerer ikke da.

Det ene kortet ditt idler, så du er 100% sikker på at Crossfire er aktivert? Med Nvidia må jeg aktivere på nytt etter hver driverinstallasjon :ohmy: sjekk igjen om du ikke har gjort dette.

Lenke til kommentar

Har du Crossfire aktivert i det hele tatt? For det er ingen GPU Load på kort #2.............

:thumbup:

 

Det har jeg selvfølgelig gjort :)

 

Kjører du spillet i et vindu? Multi-GPU skal ha problemer med dette. Crossfire fungerer ikke da.

Det ene kortet ditt idler, så du er 100% sikker på at Crossfire er aktivert? Med Nvidia må jeg aktivere på nytt etter hver driverinstallasjon :ohmy: sjekk igjen om du ikke har gjort dette.

Nei, fullscreen :) Ja, er 110% sikker på at CF er aktivert, har trippel skjekket for å si det sånn. Kjørte nettopp en runde gjennom BC2 med CF aktivert, avg. FPS på 40! Deaktiverte og avg. FPS på 46 - 50.

Lenke til kommentar

Alle disse er klokket relativt lite opp mot potensielle hastigheter, bare 5-10% fra stock, så da blir det å gå for den som har den beste tredjepartskjøleren og der trekker Asus det lengste strået. Merk at Asus sitt kort dekker 3 slots, så det kan bli problematisk å kjøre SLi med to av disse avhengig av hvor "spacet" pci-e 16x slotsene er lokalisert på hovedkortet ditt. Gainward sitt har forøvrig 3MB videominne og koster 400 kroner mer enn asus sitt.

 

edit: med link fra pastafarian blir asus sitt 700 kroner billigere.

Ser at alle disse kortene har 1,5GB videominne mens Gainward sitt har 3GB. Hva er fordelen?

 

Forskjellen er liten i praksis. Jo mer minne - jo mer høyoppløslige teksturer og slik kan man aktivere uten at skjermkortet må swappe til minne - hvilket naturligvis gir en stor drop i ytelse når man når den grensen.

 

Sånn sett er mer minne flott å ha, men det er 2 problemer med det:

- Ingen spill designes for å bruke slike mengder videoram. 1,5GB er allerede mye.

- Om/når et spill kommer som bruker så mye videoram så er sansynligvis kortet for utdatert til å kunne kjøre spillet med alle disse detaljene aktivert uansett.

 

Det er kort sagt lite poeng i å ha mer RAM enn skjermkortet kan forvente å kunne drive av detalnivå i et spill. Konsensuset blandt folk som ved hva de snakker om er vel generellt sett at slike dobbel-ram kort eksisterer hovedsakelig som et salgstriks mot de kjøperene som blir imponert av store tall og tror at dette vil gi direkte mer ytelse - hvilket det altså ikke vil gjøre i nesten alle praktiske bruksområder.

 

Skjermkortene er forøvrig så og si identiske - så når det gjelder hvilket du velger så bør du primært vektlegge:

- Prisen (først og fremst etter mitt syn)

- Om kortet har en bedre kjøler enn standard

- Evt. ekstra-ting som følger med, slik som et medfølgende spill i mange tilfeller. Hvis du ser en pakke som inneholder noe du uansett hadde tenkt å kjøpe så betaler du i praksis ofte nesten ingenting ekstra for den softwaren som følger med i pakken.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle disse er klokket relativt lite opp mot potensielle hastigheter, bare 5-10% fra stock, så da blir det å gå for den som har den beste tredjepartskjøleren og der trekker Asus det lengste strået. Merk at Asus sitt kort dekker 3 slots, så det kan bli problematisk å kjøre SLi med to av disse avhengig av hvor "spacet" pci-e 16x slotsene er lokalisert på hovedkortet ditt. Gainward sitt har forøvrig 3MB videominne og koster 400 kroner mer enn asus sitt.

 

edit: med link fra pastafarian blir asus sitt 700 kroner billigere.

Ser at alle disse kortene har 1,5GB videominne mens Gainward sitt har 3GB. Hva er fordelen?

 

Forskjellen er liten i praksis. Jo mer minne - jo mer høyoppløslige teksturer og slik kan man aktivere uten at skjermkortet må swappe til minne - hvilket naturligvis gir en stor drop i ytelse når man når den grensen.

 

Sånn sett er mer minne flott å ha, men det er 2 problemer med det:

- Ingen spill designes for å bruke slike mengder videoram. 1,5GB er allerede mye.

- Om/når et spill kommer som bruker så mye videoram så er sansynligvis kortet for utdatert til å kunne kjøre spillet med alle disse detaljene aktivert uansett.

 

Det er kort sagt lite poeng i å ha mer RAM enn skjermkortet kan forvente å kunne drive av detalnivå i et spill. Konsensuset blandt folk som ved hva de snakker om er vel generellt sett at slike dobbel-ram kort eksisterer hovedsakelig som et salgstriks mot de kjøperene som blir imponert av store tall og tror at dette vil gi direkte mer ytelse - hvilket det altså ikke vil gjøre i nesten alle praktiske bruksområder.

 

Skjermkortene er forøvrig så og si identiske - så når det gjelder hvilket du velger så bør du primært vektlegge:

- Prisen (først og fremst etter mitt syn)

- Om kortet har en bedre kjøler enn standard

- Evt. ekstra-ting som følger med, slik som et medfølgende spill i mange tilfeller. Hvis du ser en pakke som inneholder noe du uansett hadde tenkt å kjøpe så betaler du i praksis ofte nesten ingenting ekstra for den softwaren som følger med i pakken.

 

-Stigma

Tusen takk! Dette hjalp meg utrolig mye :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva annet bruker du av maskinvare egentlig? PSU, hovedkort, prosessor (klokket?), RAM.

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB

 

Intel i5-2500k

 

Corsair TX V2 750W PSU

 

MSI P67A-55 Hovedkort

 

Ingenting er klokket! :yes:

 

EDIT* Dataen har også tendens til å fryse av seg selv når den ikke er i aktivitet, som fører til at jeg må slå den av og på for å få liv i den igjen.

Endret av Xlution
Lenke til kommentar

Jeg har Gigabyte sitt 3x windforce og er kjempefornøyd med det. Har lave tempraturer selv med overklokk på 877. Kjørte Furmark test og da ble maks temp 75c i gpu-z

Furmark er fullstendig ubrukelig med et GTX 580, da Nvidia klokker ned kortet automatisk med en gang programmet blir oppdaget.

 

Ja, jeg har hørt noe om at Furmark overstresser kortet mer enn spesifikasjonene faktisk er beregnet for (og mer enn man vil kunne oppnå under normalt bruk). Visstnok er det sperret fordi det er fare for at voltregulatorer mm. kan ryke under slik overlast.

 

Det er forsovidt greit nok om det stemmer. Det er ingen tvil om at det er mulig å kunstig belaste et kort mye mer enn det det vil kunne presses under normalt bruk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...