Gå til innhold

Fjellsko

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har tips om hva slags type sko jeg burde kjøpe meg for turer over flere dager i fjellet? Blir mest ulendt terreng, såkalt månelandskap.

Noen merker jeg burde se etter? Hva slags priser kommer man borti, og hvilke butikker har det beste utvalget?

EDIT: Dette er for bruk på sommeren.

MVH

Endret av glennib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Her er en mann med få ord. I allefall når det er topicer det dreier seg om.

Mitt tips er Intersport sine Crispi Besseggen fjellsko. Dette er budsjettmodellen. Sikkert Norges mest solgte etter forsvaret sine marsj-støvler.

Dersom du skal ha tung sekk trenger du bedre støtte enn de disse kan tilby.

Kjøp sko som passer dine bein og vekt. Link test tv2 Du får det du betaler for.

Edit: Leif

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Jeg vil nesten anbefale jaktstøvlene jeg bruker.

http://www.bekkenstrom.no/katalog/sko/jakt-fritid/gronell/id/05234

Jeg har fremdeles til gode å føle meg våt og kald på bena med disse, og det på jakt i våt vestlandsmark og på fjellet. Fungerer godt på vinter og på tidlig høst. Skoene er heller ikke så tunge. Jeg har ikke prøvd å gå lengre turer med dem på fint og varmt sommerføre, men tror ikke det skal være noe problem. Da er det like greit å bruke tynne sokker under dersom de blir litt varme.

God beskyttelse mot vann og kulde. De er i tillegg gode å gå med, samt veldig stabile.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm... Her er en mann med få ord. I allefall når det er topicer det dreier seg om.

Mitt tips er Intersport sine Crispi Besseggen fjellsko. Dette er budsjettmodellen. Sikkert Norges mest solgte etter forsvaret sine marsj-støvler.

Dersom du skal ha tung sekk trenger du bedre støtte enn de disse kan tilby.

Kjøp sko som passer dine bein og vekt. Link test tv2 Du får det du betaler for.

Edit: Leif

Finner ikke støvlene du anbefalte, i linken. Bare Crispi Skarven!

Hva mener du med "budsjettmodellen"?

Lenke til kommentar

Ved valg av fjellsko/fjellstøvler, bør du tenke litt på hva du skal bruke dem til. Eks, skal du bare gå fra hytte til hytte, på stier og med lett oppakning? Eller skal du også bruke dem i terrenget, utenfor stier?

Skal du bare bruke dem på stier, kan du velge de korte (lav støvel/høye sko).

Men hvis de skal brukes også utenfor stier, bør du velge fjellstøvler/jaktstøvler. Da er det mulig å feste buksen utenpå støvlen, for å unngå å få rusk og rask" ned i støvlene. (spessielt praktisk i skog, men også i enkelte fjellterreng) Høye støvler gjør også, at du kan vasse over småbekker og gå i myrlendt terreng, uten å bli våt på beina.

Du skriver noe om "månelandskap". Da få jeg assosiasjoner til, et område ved Femunden og opp langs Røavassdraget. Et område der, ligner på månelandskap og du går mye på "kulestein".

Hvis du velger støvler av et annerkjent merke, (helst Skandinavisk), er det viktigste at de sitter godt på foten. Og dernest at de støtter anklene godt! Det siste er viktigere, enn det du kanske vil tro.

Og så må du "gå inn" fottøyet, før du legger ut på lengere turer. Da former skotøyet seg litt etter fotten og du unngår normalt gnagsår.

Da du er uerfaren, er det kanskje mye du ikke har tenkt på. Så jeg anbefaler deg, å lese litt i en annen tråd her inne, under "Jakt og Fiske" og den heter: "Hva trenger jeg på en campingtur".

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Fersk test fra Villmarksliv ligger her, benevnes lette fjellsko:

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article668910.ece

Er du en "fattig student" kan jo Viking Alpha GTX være verd å sjekke. Vet ikke hvor mye 200 g tyngre i forhold til testvinner vil ha å si på langturer, selv driver jeg med lettere (fiske-)turer.

Ellers - sjekk her:

http://www.oslosportslager.no/produktkategori/fottoy-3-2036.aspx

http://www.xxl.no/sko/herresko/fjellsko

Endret av geirm
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...