protoneedhelp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Jeg har fått en engelsk oppgave hvor jeg skal velge ut et engelsk språklig land hvor det er eller var en konflikt mellom 2 grupper mennesker i det landet. Hvilken konflikt kan det være? edit: Choose an English-speaking country. Pick a conflict (present or past) between two different groups of people in that country. Present the origins of the conflict and compare the cultures and values of the two groups. takk på forhånd Endret 5. mai 2011 av protoneedhelp Lenke til kommentar
Error Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Vel, du kan for eksempel ta Amerika. Kampen for likestilling mellom sorte og hvite. Burde være superenkelt å finne stoff om. Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Sør-Afrika. Hva må jeg søke på? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hva må jeg søke på? Apartheid. Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hva må jeg søke på? Apartheid. Dekker Apartheid oppgaven over? Kan noen fortelle meg kort om hva apartheid var? Endret 5. mai 2011 av protoneedhelp Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Apartheid Konflikten i Nord-Irland er også et eksempel som passer til oppgaven din http://www.snl.no/Nord-Irland/historie http://no.wikipedia.org/wiki/Konflikten_i_Nord-Irland_1968–1997 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Apartheid var et rasistisk regime i Sør- Afrika, som diskriminerte de svarte. Regimet (om jeg husker rett) fengsla Nelson Mandela. Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa_under_apartheid Ellers så har man jo noe litt mer morsommere: Hooligans i England. Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Apartheid var et rasistisk regime i Sør- Afrika, som diskriminerte de svarte. Regimet (om jeg husker rett) fengsla Nelson Mandela. Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa_under_apartheid Ellers så har man jo noe litt mer morsommere: Hooligans i England. Det med apartheid, er det en konflikt mellom 2 grupper mennesker? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg har fått en engelsk oppgave hvor jeg skal velge ut et engelsk språklig land hvor det er eller var en konflikt mellom 2 grupper mennesker i det landet. Hvilken konflikt kan det være? takk på forhånd Nord-Irland ... Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg har fått en engelsk oppgave hvor jeg skal velge ut et engelsk språklig land hvor det er eller var en konflikt mellom 2 grupper mennesker i det landet. Hvilken konflikt kan det være? takk på forhånd Nord-Irland ... Passer ikke Apartheid? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Apartheid var et rasistisk regime i Sør- Afrika, som diskriminerte de svarte. Regimet (om jeg husker rett) fengsla Nelson Mandela. Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa_under_apartheid Ellers så har man jo noe litt mer morsommere: Hooligans i England. Det med apartheid, er det en konflikt mellom 2 grupper mennesker? Ja! De svarte (majoriteten) og de hvite (minoriteten). Ordet konflikt er et vidt begrep, og situasjonen med Apartheid var definitivt en konflikt. Husk at Sør- Afrika har flere offisielle språk. Deriblant South African English. Jeg antar dette er godt nok, men du bør dobbeltsjekke det Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Apartheid var et rasistisk regime i Sør- Afrika, som diskriminerte de svarte. Regimet (om jeg husker rett) fengsla Nelson Mandela. Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa_under_apartheid Ellers så har man jo noe litt mer morsommere: Hooligans i England. Det med apartheid, er det en konflikt mellom 2 grupper mennesker? Ja! De svarte (majoriteten) og de hvite (minoriteten). Ordet konflikt er et vidt begrep, og situasjonen med Apartheid var definitivt en konflikt. Husk at Sør- Afrika har flere offisielle språk. Deriblant South African English. Jeg antar dette er godt nok, men du bør dobbeltsjekke det Hvordan skal jeg da sammenligne kulturen og verdier (values) deres? Det står nemlig i oppgaven Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Apartheid er egentlig bare navnet på den (rasistiske) politikken som ble innført og praktisert i Sør-Afrika mellom 1948-1994. Politikken gikk i korte trekk ut på at folket ble delt inn i 4 grupper, hvor tre av gruppene ble segregert. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Skriv hele oppgaven her.. Sett deg inn i hva som egentlig skjedde. Dette kan enkelt gjøres gjennom internett. Verdiene deres var at den hvite mann trodde at han kunne bestemme over den svarte mann. Deretter gjorde de svarte opprør (her kommer Nelson Mandela inn i bildet). Under dette opprøret ble veldig mange hvite bønder drept. Kulturen til de hvite var vel preget av imperialisme. De svartes kultur vet jeg ingenting om. Håper dette er en grei start Bra Nikka Jeg kan helt ærlig ikke så mye om Sør Afrika eller Apartheid. Jeg nevner Hooligans nok en gang Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Apartheid er egentlig bare navnet på den (rasistiske) politikken som ble innført og praktisert i Sør-Afrika mellom 1948-1994. Politikken gikk i korte trekk ut på at folket ble delt inn i 4 grupper, hvor tre av gruppene ble segregert. Jeg er litt usikker nå jeg. Oppgaven sier at jeg skal velge ut et engelsk språklig land, og jeg har da valgt Sør-Afrika. Også skal jeg velge ut en konflikt mellom to grupper mennesker i det landet, og sammenligne kulturen og verdier (values) deres. Er dette riktig hvis jeg velger Apartheid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå