Gå til innhold

Problem med PS3 - reklamasjonssak?


Anbefalte innlegg

Har en Playstation 3, kjøpt i august 2008. Den har fungert helt fint så langt, men de siste dagene har jeg hatt problemer med avspilleren.

 

Begynte med at jeg forsøkte å løse ut DVD'en som sto i, men ingenting skjedde. Det vil si, maskinen lagde lyder som om platen var på vei ut, men den ble værende i maskinen.

Klarte tilslutt å få den ut ved å resette PS3 (holde av/på-knappen inne) for så å holde utløser-knappen inne fram til den "tvinges" ut.

 

Etter dette har det vært vanskelig å få den til å fungere som normalt. Den tar ikke lenger tak i DVD'er når jeg "mater" den, må forsøke mange ganger før den vil ta den imot.

For å få den ut igjen må jeg igjen holde utløser inne en stund, for å tvinge den ut.

 

Når jeg endelig får platen inn kan det virke som det er 50/50 om den klarer å lese den eller ikke. Endel ganger reagerer den ikke, og platen kommer ikke opp i menyen.

 

Er det noen som har hatt lignende problem, som vet om en eventuell løsning?

 

Dersom det ikke kan fikses selv, er dette en sak som kan gå på reklamasjonsretten?

Forbrukerkjøpsloven sier vel at det er 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å holde i betydelig mer enn 2 år...?

 

Kan jeg isåfall forvente å få det fikset på reklamasjonsretten, eller vil det bare være et håpløst prosjekt, der jeg vil bli bedt om å "bevise at jeg ikke har ødelagt den"?

 

Kjøpte den som sagt i august 2008, på Gamezone.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Playstation 3, kjøpt i august 2008. Den har fungert helt fint så langt, men de siste dagene har jeg hatt problemer med avspilleren.

 

Begynte med at jeg forsøkte å løse ut DVD'en som sto i, men ingenting skjedde. Det vil si, maskinen lagde lyder som om platen var på vei ut, men den ble værende i maskinen.

Klarte tilslutt å få den ut ved å resette PS3 (holde av/på-knappen inne) for så å holde utløser-knappen inne fram til den "tvinges" ut.

 

Etter dette har det vært vanskelig å få den til å fungere som normalt. Den tar ikke lenger tak i DVD'er når jeg "mater" den, må forsøke mange ganger før den vil ta den imot.

For å få den ut igjen må jeg igjen holde utløser inne en stund, for å tvinge den ut.

 

Når jeg endelig får platen inn kan det virke som det er 50/50 om den klarer å lese den eller ikke. Endel ganger reagerer den ikke, og platen kommer ikke opp i menyen.

 

Er det noen som har hatt lignende problem, som vet om en eventuell løsning?

 

Dersom det ikke kan fikses selv, er dette en sak som kan gå på reklamasjonsretten?

Forbrukerkjøpsloven sier vel at det er 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å holde i betydelig mer enn 2 år...?

 

Kan jeg isåfall forvente å få det fikset på reklamasjonsretten, eller vil det bare være et håpløst prosjekt, der jeg vil bli bedt om å "bevise at jeg ikke har ødelagt den"?

 

Kjøpte den som sagt i august 2008, på Gamezone.no

 

du har helt klart reklamsjonsretten ennå, så den blir nok fikset! det eneste som er kjipt er at det som regel tar to til 4 månder å få den tilbake fra reperasjon!

men fikk du opp noe error kode etc, når den ikke fungerer? :O

Lenke til kommentar

 

men fikk du opp noe error kode etc, når den ikke fungerer? :O

 

Får ingen feilmelding eller noe, virker egentlig som den tror at den fungerer som den skal. Hører den prøver å løse ut platen når jeg trykker, men det skjer ikke noe mer enn at den lager lyd.

 

Ja, det var jo det med hvor lang tid det vil ta da. Går jo forsåvidt ann å bruke den nå, bare tar 5 minutter å sette på en film =P Spørsmålet blir jo da hva som er best av å leve med at det er litt tungvint, eller å klare seg helt uten i en lengre periode :dontgetit:

Lenke til kommentar

Husk at feilen kan forverres over tid, og blir det bevist at du ikke har reklamert innen rimelig tid, så kan forhandler/verkstedet faktisk nekte deg reklamasjonsrett med loven i hånd.

 

Rimelig tid kan ikke være mindre enn to måneder, men har du ventet lenger, vil det kunne tale i din disfavør.

 

Anbefaler derfor å levere den inn til reparasjon så snart du har mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
det eneste som er kjipt er at det som regel tar to til 4 månder å få den tilbake fra reperasjon!

 

Say what?

 

Produktet ditt skal repareres/omleveres innen rimelig tid, ellers har du krav på heving av kjøpet. Dette forutsetter selvsagt at feilen er iboende, og at du ikke har utsatt produktet for feilaktig og skadende bruk.

Lenke til kommentar

Det var jo voldsomt da. Jeg har ikke hatt problemer med min PS3, så jeg har ikke måttet levere min inn. Men virkelig? 3 måneder??

Det kommer vel ann på hvilken kjede og hvilken serviceavtale kjeden har det. Kanskje det har noe å si hvilken type konsoll det er snakk om og.

Lenke til kommentar

Takker for svar

 

Kontaktet Gamezone og fikk beskjed om å sende den inn til de, så skulle de ta det videre med Sony.

 

Håper på å få sendt den iløpet av uka, så da får jeg håpe det ikke tar så alt for lang tid. Sommeren er jo heldigvis ikke den verste tiden å måtte klare seg uten :thumbup:

 

Forøvrig er det snakk om en PS3 80GB

Lenke til kommentar

hvor du har kjøpt den skal vel ikke ha så mye og si, men versjonen er kanskje det! jeg snakker om 40gb

Det kommer jo veldig mye ann på hvor butikkene kjøper varene ifra. F.eks tidligere Elprice kunne ikke sende inn konsollene til nordisk film. Jeg vet ikke hvor de sendte kundenes konsoller til, men jeg tror nok at det tok mye lenger tid.

Lenke til kommentar

Takker for svar

 

Kontaktet Gamezone og fikk beskjed om å sende den inn til de, så skulle de ta det videre med Sony.

 

Håper på å få sendt den iløpet av uka, så da får jeg håpe det ikke tar så alt for lang tid. Sommeren er jo heldigvis ikke den verste tiden å måtte klare seg uten :thumbup:

 

Forøvrig er det snakk om en PS3 80GB

Den versjonen er det vel muligens litte ventetid på og, siden den ikke like vanlig som f.eks 40 gig'en.

Men jeg håper det går rimelig fort.

Tar avhjelp urimelig lang tid, så kan du kreve heving av kjøpet og.

Hvis du betaler for frakt til butikken, så husk at du kan kreve å få de pengene tilbake, så lenge reperasjonen går på reklamasjonen da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har den ikke blitt sendt inn til verkstedet før nå?

Er det du eller butikken som har skylden på tiden?

Hadde du kjøpt den i en lokal el-butikk, så ville du vel snart fått hentet en ps3 igjen.

 

Håper alt går som det skal da.

 

Ble mottatt av de for ca en uke siden. Forsinkelsen skyltes kun meg som hadde mye å gjøre ;-)

 

De sendte den videre til Sony samme dag de mottok pakken slik jeg forsto det

Endret av dundersalt123
Lenke til kommentar

For ordens skyld kan jeg si at maskinen nå er sendt til reprasjon, og jeg har fått oppgitt en forventet ventetid på ca 4 uker.

Ikke fått noe svar på om det ansees som en reklamasjonssak eller ei

Vanlig praksis de stedene jeg har jobbet, er at produktet sendes til eksternt verksted som håndterer garantisaker på vegne av produsent, evt. reklamasjon dersom garanti ikke er gjeldende (for forbrukeren er det ett fett). Før du leverer produktet fra deg til service, godtar du vilkårene, som stort sett består i at du kan bli fakturert for reparasjon dersom mangelen ikke dekkes av garantivilkårene eller forbrukerkjøpsloven. Dersom det blir noe å betale for forbrukeren sin del, sender verkstedet et prisoverslag på reparasjon/ombytte til forhandler, som igjen kontakter deg. Du får da selv bestemme om reparasjon/ombytte skal utføres, men ofte er det et visst administrasjonsgebyr + porto å betale selv om du skulle ønske å skrote tingen eller få den returnert ureparert.

 

Dette fordrer dog at du er underrettet på forhånd om at dette kan være en mulighet, typisk at du signerer et papir eller på annen måte bekrefter at du har lest vilkårene. Noen bekreftelse på at avhjelp dekkes av garanti/forbrukerkjøpsloven får du uansett ikke før verkstedet har gjort nødvendige undersøkelser.

 

Forøvrig også verdt å nevne at verkstedet som regel ikke er direkte underlagt verken forhandler eller produsent - de får betalt for jobben de gjør uansett om det er forbruker, forhandler eller produsent som tar regningen. Det er dermed rasjonelt å anta at garanti-/reklamasjonsvurderingen er fullstendig upartisk. Dessuten er de pålagt å dokumentere grunnlag for at garanti/reklamasjonsrett bortfaller, om så er tilfelle.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Dette fordrer dog at du er underrettet på forhånd om at dette kan være en mulighet, typisk at du signerer et papir eller på annen måte bekrefter at du har lest vilkårene. Noen bekreftelse på at avhjelp dekkes av garanti/forbrukerkjøpsloven får du uansett ikke før verkstedet har gjort nødvendige undersøkelser.

 

Ok

 

Vet ikke hva jeg har godtatt av slikt. Ikke krysset av / signert noe i forbindelse med returen nå, men gjorde det vel kanskje når jeg kjøpte maskinen for lenge siden.

 

Får bare vente å se om det kommer noe informasjon om at det eventuelt ikke er reklamsjonssak. (De mottok konsollen 16.mai) så satse på det er i orden =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...