Läkerol Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Har oppkjøring på A1 om noen dager, og kjenner nervøsiteten for å stryke kommer. Noen som har noen greie tips til når jeg skal kjøre opp? Helst fra noen som allerede har lappen for motorsykkel. Har kjørt en del, og føler selv at jeg kjører bra, men leser hele tiden om folk som feks har stryket på å ikke se i speilene i rundkjøringer og slike småfeil. (På klasse B.) Takker for eventuelle svar Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Nei, sier du det? har jeg ikke tenkt over.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hvilke andre tips forventer du deg? Så lenge du følger trafikkreglene og kjører forsvarlig, så er det ikke snakk om å stryke på førerprøven. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 For eksempel er det jo hva du legger i å kjøre forsvarlig, vet jo hva du mener, men siden det er oppkjøring som betyr en del så lurer jeg på om noen med lappen har greie tips som ting jeg burde huske på eller gjøre for å kjøre bedre. Det er så ekstremt unødvendig å komme med sånt når det er helt irrelevant. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg tenker litt på at om du selv ikke skjønner hva "det å kjøre forsvarlig innebærer", så er du heller ikke skikket til å være fører av motorkjøretøy. Du har jo selv nevnt det med å bruke speil, ikke bare i rundkjøringer, men også for å orientere deg i trafikken, har du noen ved din side du må ta hensyn til? Bruk også speil aktivt ved feltskifter. Pass på å hold riktig avstand til kjøretøy foran deg. Pass på plassering i veibanen, ikke kjør sikk-sakk mellom bilene osv. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Det første der du skriver blir bare så dumt.. Hva er det du ikke skjønner med at jeg helst ikke har lyst til å stryke, så spør derfor om noen har noen greie tips som jeg skal huske på, slik at jeg ikke stryker på en og annen liten drit feil som jeg har lest at mange har gjort. Men du svarer jo på slutten, så jo, takk for de tipsene! Lenke til kommentar
Svenn1 Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) NikkaYoichi.. Han tenker på mer relevante tips slik som dette f.eks, når du sier '' følg trafikkreglene'', er jo bare det dummeste jeg har hørt.. Tror ikke akkurat at han er dum, når han har klart seg klar til oppkjøringen - Man får en prikk om man kjører i en vanndam, og spruter på en person. - Man får en prikk om man kjører på et bekkalokk, når det regner pga glatt. - Man får en prikk om man kjører for raskt over en fartshump - Man får en prikk om man ligger under fartsgrensen over lengre tid. Endret 7. mai 2011 av Muggost Lenke til kommentar
pepperkaken Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 NikkaYoichi.. Han tenker på mer relevante tips slik som dette f.eks, når du sier '' følg trafikkreglene'', er jo bare det dummeste jeg har hørt.. Tror ikke akkurat at han er dum, når han har klart seg klar til oppkjøringen - Man får en prikk om man kjører i en vanndam, og spruter på en person. - Man får en prikk om man kjører på et bekkalokk, når det regner pga glatt. - Man får en prikk om man kjører for raskt over en fartshump - Man får en prikk om man ligger under fartsgrensen over lengre tid. Vet ikke helt hvor du har tilært deg kunnskap, men det du skriver er feil. Det som kan gi fører prikk er hjemlet i VTRL § 31, siste ledd jf. forskrift om prikkbelastning § 2. Det som da gir deg prikk er: 1: Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere og fartsoverskridelsen er på mer enn 10 km/t, jf. vegtrafikkloven §§ 5 og 6, trafikkskilt 362 og 366. 2: Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6 og trafikkskilt 362 og 366. 3: Kjøring i strid med trafikklyssignal med fast eller blinkende lys med rød farge, jf. skiltforskriftene § 23 og § 24. 4: Ulovlig forbikjøring like foran eller i vegkryss, eller der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte, jf. trafikkreglene § 12 nr. 5 første og annet ledd foran gangfelt, jf. trafikkreglene § 12 nr. 6 5: Overtredelse av vikepliktsregler etter trafikkskilt 202 ”Vikeplikt” og 204 ”Stopp” overfor trafikk fra høyre, jf. trafikkreglene § 7 nr. 2 overfor gående i gangfelt, jf. trafikkreglene § 9 nr. 2 ved utkjøring fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller lignende område, jf. trafikkreglene § 7 nr. 4 overfor gående eller syklende der det skal kjøres inn ved svinging, jf. trafikkreglene § 7 nr. 3. Lenke til kommentar
Svenn1 Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 det jeg sa er 100 % riktig.. Spurte selv kjørelæreren.. Det er noen slags ''grunnleggende regler man skal kunne vite utenat'' Men det du sier er også helt riktig. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Blindsone, blinklys, og speilbruk, er veldig viktig. Og sjekke blindsonen tror jeg er noe veldig mange glemmer. Lenke til kommentar
Svenn1 Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 ja, når jeg tenker over det så er det helt sikkert omtrent et veldig fåtall her i Bergen som i det heletatt sjekker blindsonen.. Ganske risikabelt.. Å blinkelys derimot..... Tror jeg ikke bergensere har hørt om rett og slett :!: Lenke til kommentar
pepperkaken Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 det jeg sa er 100 % riktig.. Spurte selv kjørelæreren.. Det er noen slags ''grunnleggende regler man skal kunne vite utenat'' Men det du sier er også helt riktig. Igjen så er du svært upresis. Som sagt kan man ikke utstede noen prikker uten at dette er hjemlet i en lov. Som jeg skrev tidligere står det i forskrift om prikkbelastning, søk det gjerne opp på lovdata om du vil. Kjørelæreren din tar med andre ord feil, noe som ikke er uvanlig. Grunnleggende regler som du snakker om er nok veitrafikkens grunnregel, nemlig veitrafikklovens § 3. Overtredelse av denne gir ingen form for prikk, men en straffereaksjon hjemlet i vtrl § 31. Foreslår at du spør kjørelæreren din en gang til om prikkbelastning før du kommer hit å gir andre feil opplysninger. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 7. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2011 Takker for tips alle! Til pepperkaka og muggost, så snakker nok dere om 2 helt forskjellige ting. Kan tenke meg at muggost snakker om slike prikker som sensorene bare noterer seg under oppkjøring hvis du gjør noe negativt som feks det som står skrevet. Altså bare ett begrep brukt internt av sensorer. Mens pepperkaka snakker om lover, der prikke system er innført for å se hvor mange ganger folk bryter disse reglene som brudd på vikeplikt osv, og at hvis du får for mange så mister du lappen eller lignende. Har jeg rett? 2 Lenke til kommentar
Svenn1 Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Du har nok rett ja , men jeg har fått vite at man får en prikk for nettopp det jeg sa Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Jeg holdt på å stryke pga dårlig trafikkflyt. Jeg passet selvfølgelig godt på å ikke kjøre over fartsgrensene, og dette fikk jeg faktisk trekk for. Jeg kjørte i 60 i 60-sonen, noe som skapte kø pga folk flest kjørte ikke i 60 på denne strekningen. Ideelt ville jeg ha kjørt over 60, sa sensor. I tillegg var det et par ganger i rundkjøring at jeg stoppet mer opp enn jeg hadde trengt, pga jeg var usikker på om bilene i rundkjøringen skulle videre eller ikke. Men, de vektlegger sikker kjøring. Så det er langt bedre å kjøre for forsiktig enn for aggressivt, og jeg skal selvfølgelig på ingen måte oppfordre til å bryte fartsgrensene. Jeg sier bare at jeg faktisk fikk trekk for å kjøre for forsiktig. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Vil bare ønske deg noe jævlig lykke til! Håper det går bra. Gi oppdatering når du har bestått! Selv har jeg ikke fått oppkjøring enda, men driver med kjøretimer nå for tiden. Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Det første du må kunne er øvelsane i kjøregården, og du skal være 1000% SIKKER på at dei går som ein leik! berre der har du skapt gode plusspoenger om du mestrer dette, da vil sensor få ei formeining om at du kan kontrollere sykkelen. Vidare må du passe på trafikkflyt, HUSK BLINKLYS 5 sekunder før, vise TYDELIG at du ser(vri hode litt slik at han ser at du ser mot krysset eller ka det måtte være) kjør behagelig. Det er greit at det er fri aks fra stilleståande til fartsgrense, men dette gir ingen komfort, så dropp dette fram til du har bestått. Kjør rolig, kontrollert, sikkert og vis at du tar hensyns i trafikken. Husk for alt i verden på plassering, fotgjengara, kontrollert bremsing og valg av gir. Ein grei regel kjørelæraren min sa til meg "du skal sjå på alle billister som psykisk tilbakeståande inntil det motsatte er bevist" Ergo, du skal tenke at bilen ikkje ser deg og vil dermed ikkje overholde f.eks ein vikeplikt. Lykke til! Fantastisk å kjøre sykkel i finværet no Endret 10. mai 2011 av Intel94 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Se langt fremover for å få best mulig flyt i trafikken, da scorer du bra. Lykke til, regner vel med at du er ferdig med oppkjøringa nå, men. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg holdt på å stryke pga dårlig trafikkflyt. Jeg passet selvfølgelig godt på å ikke kjøre over fartsgrensene, og dette fikk jeg faktisk trekk for. Jeg kjørte i 60 i 60-sonen, noe som skapte kø pga folk flest kjørte ikke i 60 på denne strekningen. Ideelt ville jeg ha kjørt over 60, sa sensor. Du mener alvorlig talt at sensor holdt på å stryke deg for å IKKE bryte trafikkreglene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå