FlinkeFreddy Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hei! Jeg var av den oppfattelsen av at produkter og tjenester som ligger på anbud ikke kan diskriminere noen på grunn av kjønn, etnisk opprinnelse etc. Hvorfor kan det da ha seg at mange på Finn.no annonserer at boliger leies ut til kun jenter? En ting er at det sikkert er noen fordeler, men det er jo ikke lov! Eller er det det? Hilsen en mann som søker bolig, men blir frustrert av å bli kjønns-diskriminert nok en gang! 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Er vel ikke helt lovlig nei. Men jeg tror du sliter å vinne en sak fordi selgeren nekter deg å selge en tjeneste heller. Antar personen som leier ut ønsker å ha damer som nabo? Er det eldre menn som leier ut gjerne i 40-50 åra? Kan godt tenkes. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Er vel ikke helt lovlig nei. Men jeg tror du sliter å vinne en sak fordi selgeren nekter deg å selge en tjeneste heller. Antar personen som leier ut ønsker å ha damer som nabo? Er det eldre menn som leier ut gjerne i 40-50 åra? Kan godt tenkes. Eller så kan det godt tenkes at utleier har erfaring med at damer mer stabile enn menn, mtp. betaling,rolige osv...så kan jeg vel undres; er uteleie av bolig virkelig anbud? og når private leier ut, da kan de vel fint velge til hvem de leier ut og, altså best betaler, best referanser osv.... Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 nja, husleieloven sier at man ikke kan diskriminere pga av kjønn, etnisk opprinnelse etc. Tanken med å bruke ordet anbud var at det ligner på prosessen med bedrifter som har oppgaver på anbud. Sikkert ikke riktig å bruke ordet i denne sammenheng. Når man annonserer at man kun søker jenter; det er jo ulovlig. Synes det er rart det ikke er noe om det i media, tross agurktider. Hadde det vært kvinner som hadde blitt diskriminert hadde det vært full kaos i mediehusene... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Når man annonserer at man kun søker jenter; det er jo ulovlig. Synes det er rart det ikke er noe om det i media, tross agurktider. Hadde det vært kvinner som hadde blitt diskriminert hadde det vært full kaos i mediehusene... Det er fordi at det ikke er så farlig om menn diskrimineres, altså at diskrimineringen går til fordel for kvinner. 5 Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Tacka feminismen för detta. Dynghudingar och horkonor har det bättre än vita män. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Tror kanskje det er lov å søke etter kvinne elle rmann dersom det er hybeler det er snakk om, og det er felles bad o.l., men neppe ellers. Postet av anonym: ac03e74e2517a7dbe74eb9521ac4bec3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 På papiret så har man ikke lov å diskrimenere slik. Men det hjelper svært lite. Det er ingen som gjør noe med det så vi må dessverre leve med det. Som Nikka sa så er det visst ikke så nøye så lenge det er menn som blir diskriminert mot. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hva er vitsen med å kverulere på dette? Hvis de vil leie ut til damer så får de bestemme selv. Hvis de vil leie ut til menn så får de det. Hvis de vil leie ut til apekatter med rosa hatt så må de vel få lov til det? Og da slipper de å ha unødvendige mange visninger til folk som uansett ikke får leie Endret 5. mai 2011 av Jason Something Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Jason: Ja visst kan de det! De kan leie ut på trynefaktor hvis de vil! Men faktum er at annonser som sier "kun jenter" etc. er diskriminerende! Overfor gutta. Og jeg reagerer på at i et stadig mer feminisert samfunn er det såpass lite rom for at diskrimineringen skal gå begge veier. Og jeg merker det på kroppen nå som jeg søker leilighet. Jeg bare lurte på om noen andre hadde synspunkter på det... 1 Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor kan ikke da en arbeidsgiver ansette den personen h*n vil, uten at folk skal klage på diskriminering osv osv. 2 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det er fordi at det ikke er så farlig om menn diskrimineres, altså at diskrimineringen går til fordel for kvinner. Ding ding ding We have a winner Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Her er loven: Hentet fra: http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-001.html#1-8 § 1-8. Forbud mot diskriminering Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion, livssyn eller nedsatt funksjonsevne. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved slik diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. Ved utleie av husrom kan det heller ikke tas hensyn til seksuell orientering. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted diskriminering i strid med annet ledd, skal slik diskriminering anses som bevist, med mindre den som har utført handlingen sannsynliggjør at diskriminering likevel ikke har funnet sted. Om erstatningsansvar for ulovlig diskriminering etter annet ledd gjelder vanlige erstatningsregler. Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings- og diskrimineringsnemnda skal føre tilsyn med og medvirke til gjennomføringen av annet ledd, jf. diskrimineringsombudsloven. Flere enn meg som føler seg snytt på boligmarkedet? 1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Du får gå til anmeldelse hvis du vil ha en endring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå