olufs Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Det jeg lurer på er som sagt om man mister lappen hvis man har promille og sover i en sovepose baki bilen sin? Kanskje legge nøklene i hanskerommet eller noe slikt og bøye førersetet fram slik at det ikke er mulig å sitte der så man viser at man ikke har til hensikt å kjøre, hjelper dette? Takk på forhånd. Endret 5. mai 2011 av olufs Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Om jeg husker riktig, så kan du ikke straffes for det, så lenge nøklene ikke står i tenningen på bilen. Så om du legger de i hanskerommet burde du være trygg Lenke til kommentar
olufs Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg har sånn fjernkontroll som åpner bilen så jeg trenger ikke nøklene, kan jo eventuelt gi de til noen kompiser, men vet ikke om politiet blåser i det? Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Så lenge nøklene ikke står i tenningen, gjør det ingenting. Styrer fjernkontrollen bilen din og? Er vel bare å legge de i hanskerommet. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg bakker Byxxi. Jeg var innom en liknende situasjon for noen år siden. Da kunne jeg sitte beruset i førersetet på min egen bil så lenge nøklene ikke sto i tenningen. Omstendighetene bør selvfølgelig være i orden; Bilen sto normalt parkert og ingen påkjørte fotgjengere i nærheten. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Ja du kan miste lappen på grunn av dette, men det vil være avhengig av korleis politiet oppfatter situasjonen. § 9. Inngrep overfor berusede personer Politiet kan innbringe enhver som på grunn av beruselse forårsaket av alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler forstyrrer den offentlige ro og orden eller den lovlige ferdsel, forulemper andre eller volder fare for seg selv eller andre. Den som innbringes etter første ledd, kan settes i arrest. [...] Dersom politiet oppfatter det som at du kan finne på å kjøyre bilen før du har blitt heilt edru så kan politiet gripe inn sjølv om du ikkje har satt nøkkelen i tenningslåsen. Dersom politiet oppfatter det slik så kjem vegtrafikkloven inn i biletet: § 22. Alkoholpåvirkning av motorvognfører. Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff. [...] Nå veit eg ikkje korleis politiet bruker å opptre i ein slik situasjon, men personleg så vil eg argumentere for at dersom du finner fram soveposen og legger deg i baksetet så gir du eit forholdsvis tydelig signal om at du planleger å berre bruke bilen til å sove i. Med sovepose vil du heller ikkje trenge å starte bilen for å generere varme dersom det blir kaldt om natta. Men så er då spørsmålet om kva som skjer dersom politiet observerer deg sjangle mot bilen din med bilnøkkelen i handa. Dersom politiet rekk å gripe inn før du har gitt tydelig signal om at du berre åpner bakdøra for å hente ut soveposen så vil du ha eit forklaringsproblem. Men det er også på det reine at jo meir du gjer for å aktivt demonstrere at du ikkje har tenkt å kjøyre jo sterkare vil saken din være for å sleppe påtale om forsøk på fyllekjøyring. Hensynet til din eiga og andre folks sikkerheit ved å ta deg inn til arresten før du eventuelt finner på å fyllekjøyre vil nok vege tyngre en hensynet til at du kanskje ikkje hadde tenkt å fyllekjøyre. Så dersom du skal være sikker på å ikkje risikere straff så bør du holde deg langt unna bilen din når du har drukket. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 For at vegtrafikkloven § 22 skal være aktuell må man "føre eller forsøke å føre motorvogn". Den som kun har låst opp en bil og lagt seg i baksetet for å sove har ikke gjort noen av delene, og rammes derfor heller ikke av bestemmelsen. TS gjør ikke noe straffbart slik han presenterer situasjonen. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Tror nok det er avhengig av hvem politimann du treffer på. Er du uheldig og treffer en politi som har stått opp på feil fot, så er du skikkelig ille ute... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 For at vegtrafikkloven § 22 skal være aktuell må man "føre eller forsøke å føre motorvogn". Den som kun har låst opp en bil og lagt seg i baksetet for å sove har ikke gjort noen av delene, og rammes derfor heller ikke av bestemmelsen. TS gjør ikke noe straffbart slik han presenterer situasjonen. Enig, men jeg kan enkelt se for meg et scenario der Politiet kan misforstå TS sine intensjoner, f.eks. som The Avatar foreslår, på veg mot bilen. Anvendelsen av paragrafen åpner for skjønnsmessige vurderinger, og jeg vil tippe at Politiet hypotetisk sett kunne gripe inn før nøkkelen stod i tenningen. Husker en lignende sak for noen år siden, men kan ikke huske utfallet av denne. Også den saken var omtalt her på forumet. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Teoretisk sett kan du vel miste lappen på dette, men som andre skriver bærer det på skjønn. Dersom du er på f.eks. på tur og skal sove i bilen, og legger soveposen klar i baksetet før du drikker, burde ikke dette være noe problem. Men likevel spørs det hvordan politiet hadde reagert. Men la oss si, du har vært på byen, er full og skal hente noe i bilen før du går og legger deg. Ser politiet deg i det du åpner bildøra kan de faktisk ta deg for forsøk på fyllekjøring, selv om du ikke hadde planer om det. Men alt kommer an på politiet som oppdager deg. Ikke det at jeg ville forsøkt på dette da. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Husker en lignende sak for noen år siden, men kan ikke huske utfallet av denne. Også den saken var omtalt her på forumet. Kan være denne saken? Det viser at man kan risikere å miste lappen selv uten å være i nærheten av en bil. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Husker en lignende sak for noen år siden, men kan ikke huske utfallet av denne. Også den saken var omtalt her på forumet. Kan være denne saken? Det viser at man kan risikere å miste lappen selv uten å være i nærheten av en bil. Nei, det er ikke denne saken. Her er jeg for øvrig enig med førerkortbeslaget, mannen var åpenbart ikke skikket til å føre en bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå