Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier holder igjen forkudsbetalt husleie

Neppe

Anbefalte innlegg

Et enkelt spørsmål rundt dette. Jeg ble enig med utleier at jeg skulle flytte ut før første juli, og har alltid betalt husleie for fire måneder av gangen. Jeg har nå flyttet, vasket ut og levert fra meg nøkler en måned for tidlig. Han fikk ca 14 dagers beskjed på dette. Nå er ikke leiligheten i min disposisjon lenger, jeg har ikke nøkler, siden han ba om å få dem tilbake. Dette er jo helt greit, men jeg har betalt tilbake husleie for Mai (Var ute, hadde levert nøkler og hadde ikke lenger dispisisjon til leiligheten 29 april). Jeg snakket med han, og han ville ikke betale husleie, siden jeg ikke hadde gitt beskjed tidligere. Noe jeg igrunn tenkte var greit, jeg viste jeg skulle flytte, bare ikke når, og dette kommer gjerne brått på (Må gripe sjansen på ei ny leilighet når en kan). Men nå som jeg ikke har tilgang til leiligheten, og den er lagt ut for leie periode fra 01 mai, føler jeg nesten det er feil av utleier å kreve at jeg skal betale for denne måneden. Jeg vet det har vært flere personer å sett på leiligheten, og han har selv sagt at det ikke kommer til å være noe problem å få leid ut, men nå kan han jo være kresen i og med at en måned allerede er betalt for.

Hvordan er reglene rundt dette? Kan jeg bare vinke farvel til de pengene? Som student kommer selv en husleie godt med :)

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du hadde avtale om å flytte 1. juli, og velger å flytte ut tidligere, må du vel regne med å betale for den avtalte perioden. Du sa fra 14 dager før du flyttet ut at du kom til å flytte ut en måned før du avtale, men jeg regner med at leieavtalen din har lengre oppsigelse enn 2 uker.

Lenke til kommentar

Dersom du hadde avtale om å flytte 1. juli, og velger å flytte ut tidligere, må du vel regne med å betale for den avtalte perioden. Du sa fra 14 dager før du flyttet ut at du kom til å flytte ut en måned før du avtale, men jeg regner med at leieavtalen din har lengre oppsigelse enn 2 uker.

Det har den selvfølgelig. Som sagt, jeg synes ikke det er feil å måtte betale. Men skulle ikke da leiligheten være i min disposisjon ut mai? Det er vel det jeg lurer på. I teorien skal jeg kunne dra til, lage middag sove osv, siden jeg fortsatt har betalt leie. Men dette er jo ikke mulig. Samtidig som han prøver å leie ut fra første mai. Det skurrer litt for meg, men vet ikke hvordan loven er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er jo du som frivillig har flyttet ut og levert nøklene tilbake. Dette står du fritt til å gjøre før tiden som reguleres i leieavtalen din, men du må regne med å betale i henhold til avtalen. Hva utleier velger å gjøre med leiligheten etter at du har flyttet ut er strengt tatt ikke din sak.

Dersom du leier en bil med fast pris (non-refundable) for 7 dager og leverer den frivillig tilbake etter 5, venter du vel ikke å få tilbake noe av leiebeløpet dersom utleier får leid ut bilen med en gang etter tilbakelevering?

Lenke til kommentar

Med en måneds oppsigelse må du i utgangspunktet betale ut mai.

Det du eventuelt kan prøve deg på er å henvise til utleiers lojalitetsplikt. Du har levert fra deg nøkkel og vasket leiligheten, og utleier vet at du ikke lenger bor i der. Han har da muligens en plikt til å leie den ut så fort som mulig. Jeg sier "muligens", for en måned er vanligvis ikke urimelig lang tid for å finne ny leietaker. (Hadde du selv hatt en ny leietaker klar hadde du ligget bedre an.) Det beste du kan håpe på er nok å be om å få de siste to ukene tilbakebetalt. Hvis ikke utleier går med på det må du involvere forliksråd/husleietvistutvalg, og da er det slettes ikke garantert at du vinner.

Hvis noen faktisk flytter inn i mai skal du få tilbakebetalt leie.

Ellers er det er strengt tatt forbudt å (avtale å) betale leie mer enn en måned på forskudd. ( http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-2 ) Men det virker mindre viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er det er strengt tatt forbudt å (avtale å) betale leie mer enn en måned på forskudd. ( http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-2 ) Men det virker mindre viktig.

Takker for godt svar.

Det at jeg betalte så mye på forkudd var noe jeg ble enig om med utleier, etter eget ønske. Jeg finner det mer praktisk å betale store beløp for en lengre periode, enn å betale små beløp hver måned. Skal ringe han å høre hvordan det ligger ann :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...