del_diablo Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg kan forstå det at noen mener at noe kan ikke tilgis. Men jeg synes fremdeles at han burde få lov og leve i fred sine siste år. Saken burde nesten blitt foreldet så gammel som den er, blir nesten tåpelig og komme med den nå så de må bære han inn og han hører jo ikke dommen engang. Noen ting blir aldri for gammelt til at de skyldige må få sin straff. Så man skal liksom tilgi og glemme massedrap bare fordi vedkommende som gjorde det har klart å lure seg unna i årevis? Siden man allerede har saken som blir "foreldet", så hvorfor ikke? Dog, denne saken er vel litt annerledes da det er ikke engang et spørsmål om rettprosses, mesteparten av rettsaken hendte for lenge lenge siden. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ja vi vet han var en slem person. Ja vi vet han drepte folk. Men saken er over 50år gammel, tid forandrer folk, og tid helbreder sår vil jeg nok også tro. Vis han blir satt i fengsel som 97år for noe han gjorde i en tid vi ikke engang er kjent med synes jeg det blir litt for teit. Noen ting burde man kunne klare og legge i historiebøkene og la de ligge der istedet for og grave de opp hele tiden. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ikke les så mye inn i denne rettsprosessen. Det er utelukkende prinsippielt. Det er hevet over enhver tvil at de skyldige ikke kan frikjennes. De blir dømt for deres ugjerninger, men straffen deres blir alternativ, da det er snakk om mennesker som er for gamle til å sone på vanlig måte. del_diablo: Man kan ikke la en slik sak foreldes fordi det er en av de største massakrene i nyere historie. Poenget med å staffe disse menneskene er å vise at uansett hvor lenge man rømmer, blir man tatt til slutt. Det er for å klargjøre at du kan rømme, men du vil aldri få ro, og verden vil aldri slutte å lete. Vi staffer disse menneskene fordi det er grunnlaget for å kjenne til fortiden. Når du kjenner til konsekvensene, vil færre prøve å utføre handlingene. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Straffen blir jo uansett symbolsk her. Hva da? De skrur av ene hjulet på rulatoren? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Siden man allerede har saken som blir "foreldet", så hvorfor ikke? Dog, denne saken er vel litt annerledes da det er ikke engang et spørsmål om rettprosses, mesteparten av rettsaken hendte for lenge lenge siden. En slik sak kan ikke foreldes eller glemmes. Han burde ikke regnes som et menneske i det hele tatt etter å ha gjort noe sånt og at han har unngått å bli stilt til ansvar i alle disse årene frifinner ham ikke nå som han omsider stilles til ansvar. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ja vi vet han var en slem person. Ja vi vet han drepte folk. Men saken er over 50år gammel, tid forandrer folk, og tid helbreder sår vil jeg nok også tro. Vis han blir satt i fengsel som 97år for noe han gjorde i en tid vi ikke engang er kjent med synes jeg det blir litt for teit. Noen ting burde man kunne klare og legge i historiebøkene og la de ligge der istedet for og grave de opp hele tiden. Folk forandrer seg og sår "helbredes" (dvs glemmes, blir vagere, man aksepterer) men de står likefullt ansvarlig for det de har gjort. Uansett om det er 50 år eller 5 dager siden, så er man like skyldig i forbrytelsene man har begått. Mannen er gammel, jeg ville nok heller at man skulle gjøre en langt mer symbolsk straff, la han gjøre opp noe for seg på en eller annen måte fremfor å la han råtne vekk de siste årene sine (som ikke vil være stort annerledes enn om han ikke skulle bli straffet). Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 På hvilken måte mener du han bør gjøre opp for seg da? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Siden man allerede har saken som blir "foreldet", så hvorfor ikke? Dog, denne saken er vel litt annerledes da det er ikke engang et spørsmål om rettprosses, mesteparten av rettsaken hendte for lenge lenge siden. En slik sak kan ikke foreldes eller glemmes. Han burde ikke regnes som et menneske i det hele tatt etter å ha gjort noe sånt og at han har unngått å bli stilt til ansvar i alle disse årene frifinner ham ikke nå som han omsider stilles til ansvar. Jeg er uenig, fordi alt annet kan foreldes og ikke gjenopptaes. Så med mindre det gjøres noe med at saker blir foreldet, så bør man i prinnsippet heller ikke kjøre unntak. Dog: Det som er spesielt er at de i prinsippet ikke trenger å kjøre en rettsak, da mannen er allerede kollektivt dømt, det blir bare et lite spørsmål om utmåling av straff(derav skyld). Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Okey... Han får straff for noe han har gjort for 70 år siden? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hvordan skulle det være mulig å legge bak seg en slik sak? Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hvordan skulle det være mulig å bruke så langt tid på en sak? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hvordan skulle det være mulig å glemme en slik sak? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hvordan skulle det være mulig å bruke så langt tid på en sak? Det tok egentlig ikke lang tid. Han ble dømt første gang i 1944, men ble satt fri av det nazivennlige regimet og flyktet via Østerrike til Argentina. Argentina utleverte den gangen ikke disse. Men for ti år siden fikk han hjemlengsel og dro tilbake under falsk navn, og tilslutt ble han funnet. Det er egentlig ikke så rart: Det er 6 milliarder mennesker på jorden, å finne en av dem 50-60 år etter at han forsvant er ikke så enkelt. Geir Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hvordan skulle det være mulig å bruke så langt tid på en sak? Det tok egentlig ikke lang tid. Han ble dømt første gang i 1944, men ble satt fri av det nazivennlige regimet og flyktet via Østerrike til Argentina. Argentina utleverte den gangen ikke disse. Men for ti år siden fikk han hjemlengsel og dro tilbake under falsk navn, og tilslutt ble han funnet. Det er egentlig ikke så rart: Det er 6 milliarder mennesker på jorden, å finne en av dem 50-60 år etter at han forsvant er ikke så enkelt. Geir Men da blei saken fort en annen! hehe Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 del_diablo: Man kan ikke la en slik sak foreldes fordi det er en av de største massakrene i nyere historie. Poenget med å staffe disse menneskene er å vise at uansett hvor lenge man rømmer, blir man tatt til slutt. Det er for å klargjøre at du kan rømme, men du vil aldri få ro, og verden vil aldri slutte å lete. Vi staffer disse menneskene fordi det er grunnlaget for å kjenne til fortiden. Når du kjenner til konsekvensene, vil færre prøve å utføre handlingene. Burde ikke det samme gjelde for drap, ran eller voldtekter også? For det er tydligvis ikke saken.............. Vel, nok provokative stråman fra min side. Dog nevner igjen: I prinnsippet trenger de ikke engang en rettsak, fordi mannen er allerede dømt, det blir bare en bevisliste for å oppsummere for de gir en dom. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Dette er en helt annen sak enn det du lister opp. Vi snakker om masse/folkemord her. Ikke se på hvor gammel han eller på hvor lang tid som har gått, men på hva han har gjort... Endret 13. mai 2011 av Glimti Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 På hvilken måte mener du han bør gjøre opp for seg da? Usikker, altså, det er jo åpenbart store begrensninger i hva han kan gjøre med tanke på alder og tilstand, men jeg ser ikke helt "verdien" i å bare la ham råtne bort i fengsel eller hva som blir alternativet hans. Vet ikke helt hvor gode kommunikasjonsevnene hans er, men å kreve at han deltar på noe Holocaustrelevant slik at han blir tvunget til å bli minnet på det han har gjort. Som sagt, jeg er ikke helt sikker på hva det skulle være, men fengsel o.l. virker så meningsløst, det blir en symbolsk straff, som egentlig ikke er noe for ham. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Bedre med en symbolsk fengselsstraff enn ingen ting. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Sant det, jeg bare mener at straffen kan utrettes mye bedre enn vanlig fengselsstraff. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Ser ikke akkurat deltagelse på noe som har med holocaust å gjøre som en straff. Dessuten måtte han først angre om det skal være en straff, hvilket det ikke er sikkert at han gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå