Gå til innhold

Verdens mest ettersøkte nazist er tatt

Anbefalte innlegg

Verdens mest ettersøkte nazist er nå tatt. Han var med på en forferdelig massakre hvor 1200 av 3000 fanger i Ungarn ble drept. Sandor Kepiro er siktet for å ha bestilt, og gjennomført drapet på 36 jøder og serbere i 1942. Mannen er må 97 år gammel, og må nesten bæres inn i rettsalen, og har såpass problemer med hørselen at han knapt hører hva dommeren sier og må ha en assistent som gjentar det som blir sagt.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7620374

Hva synes dere om dette? Er alderen og vedkommendes skrøpelige tilstand en formildende faktor? Det er vel reelt, om kanskje noe kynisk, å si at Kapiro ikke har så mange år igjen. Skal han få leve de årene i fred, med sin skrantende helse? Eller er hans handlinger så avskyelige at alder ikke kan være en unnskylding for å unnslippe straff?

Edit: Fikset lenken.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil minne folk på hva som er trådens tema. Vennligst hold dere til tema eller start deres egen tråd.

For å svare mitt eget spørsmål:

Det er kanskje lett å få sympati med Kepiro når vi ser bildene av den skrøpelige, stakkars mannen som trenger hjelp til å sette seg, og spesielt når hans handlinger er så langt borte i både tid og rom at vi har problemer med å forholde oss til det. Det er kanskje lettere å forholde oss til Kepiro som individ, spesielt når vi ser bildene.

Men jeg mener også at slike handlinger er så avskyelige og umenneskelige at det sender ut et riktig signal og si at slikt aldri godtas og unnskyldes, uansett alder eller hvor lang tid det har gått. Vi må "move on" i èn forstand, og det har vi jo sånn sett også gjort. Men vi må likevel aldri glemme. Og aldri tillatte de som sto for dette å glemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt greit, spør du meg.

Det blir vanskelig å sammenligne nazistene med Bush og Obama.

Ordet "revisjonist" misbrukes forresten mye her. Vi har ytterst få eller ingen revisjonister på diskusjon.no. Revisjonist antyder at det ligger et skikkelig håndtverk og profesjonalitet i arbeidet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Da slettet jeg fem innlegg, denne tråden er ikke opprettet for å diskutere jødekonspirasjoner og hvorvidt man bør straffe Bush m.fler, men er opprettet for å ta diskusjonen om forholdet mellom alder, helse og hvorvidt det skal være formildende omstendigheter for rettssystemet.

Kommentarer tas som vanlig på PM.

Lenke til kommentar

Det bør ikke være foreldelse på kriminalitet som folkemord. Jeg er helt enig med Straffeloven 2005 § 91 som fastslår at «straffansvaret for terrorhandlinger, krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser mot menneskeheten foreldes ikke».

En annen sak er hvordan vi skal behandle dømte. Selv Kepiro er et menneske, og skal behandles deretter. Er han for syk til å sone i et vanlig fengsel så er det et medisinsk spørsmål, og ikke en formildende omstendighet under straffeutmålingen.

Endret av Salvo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke straff for å hindre gjentagelse av handling, og egentlig ikke en straff som skal svi?

Er det riktig at et menneske som har påført andre vondt skal motta smerte for det han eller hun har gjort?

Jeg har nok ikke mye respekt for fyren, men dette blir for meg småplukk og pirking. Han er 97 år for svarte. Om det er så grusomt, gi han en sprøyte eller en pille så han ikke våkner.

Lenke til kommentar

Synes ikke akkurat synd på han på grunn av alderen. Vil heller si han er heldig som har levd (fritt?) i 97 år, noe de færreste får muligheten til.

Om de har tatt rett mann får det være opp til retten å avgjøre, men handlingene er helt klart grusomme nok til å ikke foreldes mener jeg.

Lenke til kommentar

Det må jo være mulig for Kepiro å få sone i sitt hjem. Mannen kan umulig få det medisinske tilsyn han trenger i et fengsel. Det vi være drap å sette han i et konvensjonelt fengsel. Jeg kan ikke se for meg en straff for denne mannen. Man kan nekte han å gå mer enn 50 meter fra hjemmet sitt, men det ville han ikke være i stand til uansett. Hva med livstid som sones i hans bolig?

Zaftig: Poenget med disse straffene er jo ganske enkelt å vise at vi ikke lar noe slikt foreldes, mens straffen i seg selv er symbolsk. Vi kunne jo gitt ham 21 år for hvert drap. Da ville han vært 585991 år når han hadde sonet ferdig, men jeg er ikke helt sikker på at han ville vært i live da.

Lenke til kommentar

For han er det praktisk talt livstid, men fortsatt er fem år utrolig lite.

Joda, for ham er det praktisk talt livstid. Men jeg syne suansett dommen burd evært livstid framfor at han fikk oppgitt fem år. Eller personelig mener jeg dommer burde vært dødsstraff.

Fem år høres uansett helt latterlig ut.

97år gammel

over 50år gammel sak

fortiden

Noen ting burde man kunne tilgi og la dø ut naturlig sier jeg bare.

Noen saker kan ikke tilgis!

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå det at noen mener at noe kan ikke tilgis.

Men jeg synes fremdeles at han burde få lov og leve i fred sine siste år.

Saken burde nesten blitt foreldet så gammel som den er, blir nesten tåpelig og komme med den nå så de må bære han inn og han hører jo ikke dommen engang.

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå det at noen mener at noe kan ikke tilgis.

Men jeg synes fremdeles at han burde få lov og leve i fred sine siste år.

Saken burde nesten blitt foreldet så gammel som den er, blir nesten tåpelig og komme med den nå så de må bære han inn og han hører jo ikke dommen engang.

Noen ting blir aldri for gammelt til at de skyldige må få sin straff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...