Gå til innhold

Bygge budsjett spill-pc

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget plutselig her om dagen at jeg må ha ny pc, rett og slett fordi min er gammel og slitt ut. Trenger litt hjelp til å finne de riktige komponentene ettersom det er noen år siden jeg fulgte med sist. Dette må gjøres på et forholdsvis stramt budsjett, men trenger at den fungerer ganske så greit samtidig. Så jeg tror jeg har funnet hovedkort og prosessor, men trenger litt hjelp til å finne strømforsyning og minne som passer bra.

De to komponentene jeg har funnet så langt er (og hvis de er helt på trynet, bare si fra):

Hovedkort (MSI 890GXM-G65)

Prosessor (Phenom II X4 840)

Jeg vurderer også denne prosessoren, men det kommer an på totalkostnaden:

Prosessor (Phenom II X4 975 BE)

Så, det jeg trenger hjelp til er i utgangspunktet å finne ut hva slags minne som er best for hovedkortet, kan jeg for eksempel bruke dobbelkanalsminne som trenger 1.65V når hovedkortet har sockets for 1.5V? Satser på 4GB for nå, og ønsker å kjøpe parvis (2x2gb).

I tillegg til dette har jeg allerede et skjermkort (GF9400GT) som jeg ikke gidder å bytte enda, to harddisker (500gb og 2tb) som jeg skal oppgradere med en SSD i tillegg (på et eller annet tidspunkt), og to dvdspillere osv. Altså mer eller mindre det normale.

Strømforsyningen må kunne takle dette, pluss eventuelt et meget bedre skjermkort. Hvor mye Watt trenger jeg, og har alle strømforsyninger de ledningene hovedkortet "trenger"? Tar veldig gjerne i mot tips om hva som er rimelig og bra i denne sammenhengen.

Så til slutt vil jeg gjerne ha beskjed om hele setupet - vil dette fungere godt sammen? Vil det bli "bra" nok til generell spilling osv?

Jeg kan ikke få nok tips i denne prosessen, så bare si fra om det er noe her som er på trynet :) Kabinettet har jeg jo, det bytter jeg bare hvis jeg blir lei av å se på det (inni skrivebordet mitt).

Jo - en ting til: Prosessorvifte - følger det med prosessoren(e) jeg har valgt? Eventuelt, hvilket vifte bør jeg kjøpe?

TAkker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, AMD er rett og slett helt på trynet og jeg er stygt redd for at tråden ikke blir moden før noen foreslår asus p8p67, i5-2500 og corsair vengeance ram-komboen, så da vil jeg sprette champagnen. Sandy Bridge foretrekker rambrikker som kjører 1.5v. 500W PSU holder til det meste. Cooler Master Hyper 212+ er en budsjettsvennlig tredjepartskjøler for cpu og fungerer ypperlig for pengene du investerer i den.

Du burde egentlig ta en titt på "Runes of Dublon" i stickytråden øverst i forumet og basere oppsettet ditt ut fra det.

Helt til slutt, hvor stramt er budsjettet?

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

For the record, vet jeg også at Intel sine sett er meget bedre, men foretrekker AMD pga pris. Fulgte det forresten med kjøler med prosessoren?

Angående hvor stramt budsjettet er, så er vel svaret så stramt som overhodet mulig. Derfor velger jeg også å bruke det skjermkortet jeg allerede har inntil det er litt mer å fare med økonomisk. To unger og en kone som ikke er like keen på ny datamaskin som meg, er vel svaret :p Problemet er at nå skjer det så sjukt mye galt med maskinen daglig, og den har levd i to og et halvt år, ergo fortjener den å dø stille og fredelig.

Regner med at sjansen for at DDR2-rammen min kan brukes på nevnte hovedkort er vanvittig liten?!

Lenke til kommentar

Det følger med stock kjøler, ja. Er ingen ekspert på AMD hovedkort/prosessorer komboer, så det overlater jeg til noen andre. Kan skilte til Runes of Dublon i stickytråden som bruker et Asus M4A87TD/USB3 som støtter Phenom II X4 840 og Corsair XMS3 4GB (2x2gb). Riktig, DDR2 rammen må du bytte ut. HK, cpu og ram ovenfor kommer på den nette sum av rett under 1800 kr.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

kjøler følger med. phenom-kjøleren er faktisk ganske grei.

msi-hovedkort på amd-sokkel er litt "kjent" for å være noe man skal holde seg unna, dette fordi de har gått føyken ved normal bruk med kraftige prosessorer...

kjøp asus er mitt tips.

den beste phenom-prosessoren er 955 i forhold til pris og ytelse. over dette betaler du hundrelapper for noen hundre megahertz. De høyere utgavene overklokker heller ikke særlig mye bedre.

kjøp 4gb med ram. hastighet har ingenting å si etter 1333. dette bør ikke koste mer enn 350 kr.

skjermkortet ditt er forøvrig veldig svakt, så det vil nok hindre deg mest i spill. jeg vil tro at det flaskehalser deg nå også. edit: det er omtrent like sterkt som ion-chipsettet du finner i atom-maskiner...

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Her er jeg redd AMD CPU Phenom II X6 1100T 125W AM3 9MB 3.3GHz/3.7GHz Turbo Core ville nesten vært bedre kjøpt om du overklokker litt.

Riktignok ikke like lav effektbruk, men totaltsett så gir denne mere ytelse for pengene hvis alle 6 kjernene er i bruk.

Eller så er core i5 2500k bedre kjøp.

Er enig at Nvidia 9400 GT er ganske så elendig i dag.

Kjøp i vertfall GeForce GT 440 så har du noe som kan kalles brukbart. Riktignok budsjett modell.

Kjølerene til AMD er jo greie, men på X6 vil det støye en del.

Kjøp f.eks Consair A50/Consair A70 kjøler og du vil merke en stor forbedring.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Wow - masse svar - helt gull!

Har lest på Black Refinery/Runes of Dubloon-setupet, og bestemt meg for at Asus-kortet virker like bra (om ikke bedre) enn det MSI-kortet jeg valgte. I tillegg er det jo faktisk billigere, og ettersom jeg har et (elendig, jeg vet det) skjermkort, er det jo ikke noe videre problem i henhold til integrert skjermkort. Cluet er at jeg må budsjettere nå, og kjøpe "tilleggene" etterhvert.

Men hva med den første prosessoren jeg nevnte? Altså Phenom II X4 840 (799,-)?

Det eneste jeg må sjekke angående HK er om jeg får plass i kabinettet mitt, for hvis jeg kan spare 500 spenn på nytt kabinett, gjør jeg det - i hvertfall inntil videre.

Var det noen som hadde tanker om strømforsyning?

Lenke til kommentar

Som sagt, skal jeg prøve å bruke det kabinettet jeg har inntil videre. Ettersom jeg aldri har byttet strømforsyning i en maskin før (bare alt annet), må jeg spørre: Passer alle strømforsyninger i alle kabinett? Sånn mer eller mindre i hvertfall?

Jeg sitter med et MIDI-tower jeg kjøpte av datakjeden i sin tid, har jeg plass til ATX der? Eller må jeg måle manuelt? :)

Har et godt forhold til Komplett, derfor henter jeg tingene derfra. De har ikke akkurat den kjøleren, men en på 500W til samme pris. Ser jo at jeg betaler like mye for en dårligere forsyning, men vil 500W holde?

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Som regel har du mer enn nok plass til alt du måtte finne på i et Midi tower. 500w holder, ja. Bare for å være nysgjerrig, hvilket kabinett er det du har?

Kjøpte en Datakjeden-pakke i desember 2008 som brukte et helt "vanlig" datakjeden kabinett. Finner ikke noe merke annet enn det, men det har 4x 5 1/4" og 1x 3,5" brønner. Lyd og mic inngang i front, samt to USB.

Utvendig er kabinettet 42cm høyt, 19cm bredt og 48cm dypt. Tenkte jeg skulle måle innvendig plass (til HK) senere i dag, når ungene har lagt seg. Forøvrig ingen ekstra vifter i kabinettet (med unntak av en jeg fikk satt inn selv). Hovedkortet som står i i dag (Asus M3N78-CM) er et MicroATX kort.

Fant et bilde av kabinettet i det minste :)

post-122709-0-65638300-1304612240_thumb.jpg

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

I frykt for å snekre sammen "enda en sånn her tråd" legger jeg ved ett bilde av ett oppsett jeg har lekt meg med :) Har ikke bygget PC på over ett halvt tiår så dere får ha meg ynskyldt hehe.

Ønsker gjerne forslag til endringer av oppsettet :) Jeg ønsker å holde meg rundt denne prisrammen, med mindre det skulle vere mye ytelse å hente kontra pris. Ankepunktet i oppsettet mitt er kanskje PSU` dersom jeg ønsker å kjøre SLI seinere med det skjermkortet jeg har lagt til.

Oppsettet er myntet på å takle kommende spill ganske bra, jeg har da spesielt Battlefield 3 i tankene. Meg bekjent har det ikke kommet noen offisielle systemkrav til dette enda.

På forhånd takk, og jeg beklager for denne thread hijacken :p

877217.jpeg

Ta gjerne svar på PM dersom trådstarter ikke ønsker unødig trafikk i tråden.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Ser på ASUS sin hjemmeside at de har oppgitt målene på et Asus M4A87TD/USB3 til 12 inch x 8.4 inch (30.5 cm x 21.3 cm).

@Mala: Ser ut som et greit oppsett det der, eneste jeg vil påpeke er å bytte ut ssden i den prisklassen til en nyere generasjons disk, f.eks Corsair Force series og bytte RAM-brikkene til noen som kjører på 1.5v, f.eks Vengeance serien til Corsair (vær obs på høye kjøleribber som kan forstyrre en tredjeparts cpu kjøler) eller Ripjaw X serien til G.Skill. Du har også rett i at 600W vil bli i minste laget for et 560 Ti SLi oppsett. Effektforbruket, temperaturer og støy kan leses her: http://www.hardware.no/artikler/nvidia_geforce_gtx_560_ti_sli/89755/3

Lenke til kommentar

Sånn forresten, jeg sitter med en OEM Vista på denne maskinen. Kan vel ikke bruke den på det nye setupet? Forstår jeg det riktig at Win7 koster 1500,-?? Det er jo spinnvilt :p Da begynner det kanskje å lønne seg å se på pakker allikevel?

Lenke til kommentar

Hvilke blodpriser komplett tar for deres lisensversjoner er jeg ikke kjent med, har brukt dustinhome siden September 2009

http://www.dustinhome.no/pd_5010587516.aspx

Nå kikket jeg på FULL versjonen av Win7 Home Premium. Men jeg skal jo fortsette å bruke de harddiskene som nå har dette OS'et på. Og hva vil skje om jeg bytter maskin igjen? Kan jeg reinnstallere den versjonen du linket til på en eventuelt ny maskin (altså på to maskiner?)

Lenke til kommentar

OEM Win 7 koster normalt rundt 800-1000 kr. OEM-lisenser knyttes normalt til hovedkortet, men M$ er visstnok ofte behjelpelige med å "låse opp" disse lisensene om du bare tar en telefon. Merk at en 32 bit-utgave støtter maks ca 3,25 GB RAM (du kan legge til så mye RAm du orker, men du får ikke utnyttet mer enn dette).

Har satt opp en liste til deg, som ikke inneholder OS (legg til dette alt etter behov). Kabinett, harddisker, DVD-drev og eksterne enheter (skjerm osv) har du fra før. Jeg benekter ikke at i5-2500K er en betydelig bedre prosessor, men den koster samtidig 700 kr mer. HD 5850 er også et røverkjøp til den prisen, og en PSU på 500W bør takle den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...