Gå til innhold

Veien mot sixpacks, ingen funker?

Anbefalte innlegg

Markløft og knebøy > idiotiske dynamiske sit-ups øvelser. Når skal folk skjønne at du trener støttemuskulatur med det den kan best? isometrisk belastning, altså belastning uten bevegelse.

Søk opp palloff press, der har du en øvelse som er 10 ganger bedre enn alle sit-up varianter.

Endret av storken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du jogger for fort for fettforbrenning. Du ligger sannsynligvis i treningssone 3 når du jogger, i hvert fall høyt opp i sone 2. Sone 1 er den treningssonen som forbrenner mest fett, da skal du ikke ligge noe særlig over 55 % av makspuls. Jeg personlig er nødt til å gå for å holde meg nede i sone 1, og selv da bikker jeg fort over i oppoverbakker. Anbefaler å kjøpe pulsklokke.

Brenner like mye fett i sone 2 og 3 også, bare fler karbohydrater i tillegg. Tenk på det som et serielån hvor fettforbrenninga er avdragene og karbohydratene er rentene. "rentene" øker etterhvert som kroppen trenger mer energi.

Å holde seg under 55% av maxpuls er også altfor lavt og vil gi heller lite treningseffekt. Kan også legge ved en liten figur med intensitetssonene som ligger på olympiatoppen.

image566@350m350.jpg

Beklager, det gikk litt fort i svingene. Mellom 55 og 70% av makspuls er det jeg bruker som restitusjons- og vekttapstrening.

Jeg trener ved så lav puls fordi kroppen trenger mye mer oksygen for å utnytte energien fra fettlagrene, så ved høyere puls forbrenner kroppen hovedsakelig karbohydrater. Ja, man forbrenner mer energi per tid, men tiden blir jo gjerne mye kortere (pluss at det da hovedsakelig er karbohydrater som forbrennes). Er ikke noe problem å gå en totimers tur, men jeg orker i hvert fall ikke å ligge over 150 i puls i timevis. Tar heller to dager i uken med intensiv intervalltrening, og tre langturer :)

Lenke til kommentar

Føler meg ganske noob nå, og er vel egentlig ganske noob når det kommer til trening sammenlignet med andre folk her inne, men er ikke en og en halv måned litt lite tid å forvente noe store resultater på? Jeg skulle tro at det tar ganske mye lengre tid å få fram sixpack osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...